Arabier-26 jr-koliek gehad- kan ik nog rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

Arabier-26 jr-koliek gehad- kan ik nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 20:43

Mijn verzorgpony is een arabier van 26 jr.
Twee jaar geleden heeft hij koliek gehad, en is daarvoor naar Utrecht gegaan.
Daar heeft hij ong. een half jaar gestaan.
Tussen toen en nu is er haast niets met hem gedaan.
Hoe kan ik hem weer in conditie krijgen?
En is hij al te oud om w eer een beetje te moeten werken (longeren enzo)
Verder is hij wel gezond.

xx

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:14

begin maar met stukjes te wandelen, iedere keer langer, dan langzaam uitbouwen naar longeren. Maar waarom wil je hem weer in conditie krijgen??? je zegt zelf dat je hem te oud vind voor te werken?? Met wandelen kom je ook een eind hoor, en neem iets lekkers mee voor onderweg, bij een bankje ofzo

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:15

Ze zegt niet dat hij te oud is, ze vraagt het, maar ze is het vraagteken vergeten Haha!.
Ik denk dat je wel af en toe nog wat met hem kan doen, maar niet veel meer.

n0uskal0ver

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:20


Haii..
2 jaar stil staan is voor een pony natuurlijk wel erg lang. Wij hebben op onze manege een pony die 28 is, en nog altijd wordt bereden. Ik denk dat je met deze pony niet gelijk heel fanatiek moet gaan doen, omdat hij dus helemaal uit conditie is. Maar ik denk dat je er wel wat aan moet doen om hem weer in conditie te krijgen, en zo te krijgen dat je hem weer kan berijden. Je zegt dat hij te oud is om weer te moeten werken, maar daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Ik denk dat hij nog makkelijk wat kan leren en makkelijk nog in conditie te brengen is. Je zegt zelf dat ie helemaal gezond is, dus nog niet aan zijn eind. Ik zou beginnen met gewoon korte stukjes te wandelen........langs de weg en gewoon in een rustige omgeving. Daarna zou ik het zo opbouwen om te longeren. Als dat goed gaat, zou ik proberen rustig te longeren onder het zadel. De pony heeft waarschijnlijk 2 jaar geen zadel op zijn rug gehad en zou weer moeten wennen.




Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101736
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:31

Citaat:
Als dat goed gaat, zou ik proberen rustig te longeren onder het zadel. De pony heeft waarschijnlijk 2 jaar geen zadel op zijn rug gehad en zou weer moeten wennen.


Longeren zou kunnen, en dan idd daarna met zadel longeren. En dan opwerken naar rustige buitenritjes ofzo. Mijn verzorgpony is ook ongeveer 26 en ik rijd er gewoon buitenritten mee. Ben zo anderhalf uur weg. Ik stap gewoon heel veel en korte stukjes draf en galop. Ik ga ook niet meer serieus met hem aan de gang in een bak...is veel te saai voor hem en voor mij!!! *LOL*

Dus je kan best wat rustige ritjes rijden als hij weer op conditie is...vind ik wel...en ik vind het dan ook niet zielig...als ie verder toch gezond is....waarom niet??!