castreren op welke leeftijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

castreren op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:19

op welke leeftijd kun je het beste een dier laten castreren?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:46

de meningen zijn erg verdeeld. Sommige vinden nooit, anderen op driejarige leeftijd omdat het paard dan de tijd heeft om een mooie hals te ontwikkelen o.a.

Ik heb mijn paardje (nu ruim 1,5) in het voorjaar laten castreren. Ik wist zeker dat ik niet met hem ging fokken en de wond is een heel stuk kleiner als ze relatief jong zijn. Ik heb er geen spijt van gehad.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:45

Afhankelijk van het paard. Als ze moeilijk/vervelend zijn wordt het meestal eerder gedaan. 1,5 kan al wel. Als ze in de koppel staan zou ik zelf liever wachten tot bijv. 2,5 - 3 jaar.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:45

tja daar denkt iedereen anders over. die van mij is nu 16 maanden, vertoont (nog) geen hengstengedrag, staat te eten naast merries, interesseert hem allemaal nog niks, en aangezien ik plannen heb, met hem te gaan dekken ed probeer ik hem minimaal tot 3jr ( dan is de hengstenkeuring) hengst te houden, word hij goed gekeurd wil ik hem aantal x laten dekken, word hij niet goed gekeurd word hij geruint. Maar dat allemaal onder voorbehoud, want ik heb ook gezegt, wanneer hij voor mij te gevaarlijk word is de keuze snel gemaakt, en zijn zijn balletjes er zo af Knipoog dus blijf realistisch denken en breng jezelf niet ingevaar zeg ik altijd maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:08

volgens de veearts waren de comlicaties hoe ouder de hengst is hoe groter.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:10

[naam verwijderd] is nu 27 maanden en zal vrij binnenkort gecastreerd worden.
Ik wil geen hengst op stal want in de box ernaast staat mijn enter-merrietje, dat is de reden. Ik heb stiekum wel hoop dat die hele gave hals die [naam verwijderd] nu heeft, blijft...

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:11

tuurlijk is het risico naar mate de tijd ze ouder worden groter, daarom raden ze ook vrijwel niet aan later dan 5 jaar te castreren, maar met 3 jaar zal nog weinig problemen geven denk ik..

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:14

Die van mij is ook op 1.5 gecastreerd.
Hij moest wegens een operatie aan een navelbreuk toch onder het mes, en toen hebben we besloten om bij Tae Beau ook gelijk de rest achter de navel mee te nemen Lachen

De een zegt:Laat hem zo lang mogelijk hengst zodat hij veel front en spier en nek ontwikkeld.
De ander zegt: Haal het er maar af, want dan stoppen ze al hun energie in de spieren en worden ze minder groot, omdat ze dan dus meer energie in de spieren stoppen ipv in het groeien.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:16

nou ik wacht nog lekker met het castreren van charly Lachen hij is dan 16 maanden en toont nog altijd geen hengstengedrag. mijn zusje van 10 jaar loopt er mee en kan er alles mee doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:28

Veeart zei tegen mij dat de hengst toch nooit de bespiering houd als je hem laat castreren, dat je het daarvoor vooral niet moest doen.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:32

das ook niet mijn rede, mijn rede is omdat ik hem wil gaan proberen te gebruiken als dekhengst. Met 3 jaar wil ik naar de hengstenkeuring, mits hij niet gevaarlijk voor mij word voor die tijd, en word hij goed gekeurd kan hij gaan dekken, word hij afgekeurd word hij gecastreerd.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:40

Ik heb er eentje van dertien die binnenkort gecastreerd wordt
die is gewoon te gevaarlijk op dit moment om hengst te laten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:49

Het is over het algemeen ook niet de bespiering die de hals van een hengst apart maakt, het is meer de manier van dragen.

Ik zit er over te denken om mijn hengstje volgend voorjaar rond eind maart begin april te doen. Dan is hij bijna 2 jaar.
Kan hij mooi de hele zomer op het land en in het najaar zonder hengstenmaniertjes hier op stal komen.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:53

mijn hengstje is nu 6 en nog superbraaf. de ruin die naast hem staat is zelfs nog veel drukker en onvoorspelbaar.
alleen mijn pony raakt dus echt niet gespierd van het hengst zijn Tong uitsteken hahaha maar dat is zijn type bouw.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:02

die van mij is net vanochtend gecastreerd, en het ging goed, maar nu heb ik weinig zin om er over uit te wijden, want ik heb net gehoord dat hij van de winter niet op stal terecht kan, en dat hij dus waarschijnlijk weg moet....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:03

Mijn pony hengstje was nog niet eens 1 jaar oud. De veearts vertelde mij inderdaad ook dat castreren op jongere leeftijd het beste was.
Hij vertelde dat jonge dieren beter op de narcose reageren en sneller herstellen. (dat was in ieder geval dat wat ik ervan onthouden heb, ik was druk met de pony in de weer Knipoog )

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:49

Vanaf wanneer zijn ze eigenlijk vruchtbaar?

Maar ik zou het ook zo vroeg mogelijk doen, mits je zeker weet dat je er niet mee wil gaan fokken natuurlijk!