hoe een veulen goed corrigeren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

hoe een veulen goed corrigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 10:16

op straat.
ik ben al meerdere keren met mn merrie en veulen korte stukjes gaan wandelen langs de boerenbaantjes,omdat ik toch van oordeel ben dat hij er op een goede manier alleen maar voordeel zal uit halen!
nu is mn veulen 4 maanden oud,en gingen ze op weekend bij een andere merrie en veulen verderop,omdat de autocross vlak langs onze weide langssging,en dat een oorverdovend lawaai achterlaat,zeker omdat de weide langs 1 kant omgeven is door serres.
nu de baan was natuurlijk volledig afgezet met linten,hekjes en noem maar op.
Epos,mijn hengstveulen was precies nerveuzer dan anders,hoewel ik niet echt denk dat het door de linten etc.kwam.
naja in elk geval heeft hij de ganse weg pogingen gedaan om door te breken en omhoog te gaan,dat is niet van zn gewoonte,maar hij word sterker met de dag en dat zal hij wel weten Knipoog
ik heb hem om te corrigeren tamelijk kort genomen,anders stijgerde hij,en als hij probeerde een luide "NEE" en druk geven oml hem omlkaag te halen.
nu vraag ik me af hoe je het best kan corrigeren in zulke situaties,zeg maar als hij eventjes begint te klieren Clown ik heb altijd een lang dressuurzweepje bij me,dus kan ik hem eventueel een tik geven bij zo een gedrag of werkt dat in de hand? en waar dan best?

ps die zweep heb ik altijd bij me ,ook in de weide,voor als hij zou proberen te bijten of wat gek zou komen doen rond me,dan krijgt hij een tik op zn bil uit het niks Haha!


pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:59

nee,dat is het zeker niet Knipoog
maar ik probeer wel consequent te blijven,in elk geval;later gaat hij vast en zeker zijn "mannelijkheid" verliezen Haha!
maar over dat in de neus bijten heb ik toch zo mijn twijfels(heb er nog nooit van gehoord Bloos ,niet dat ik het afkeur hoor),iemand die het nog anders aanpakt of net hetzelfde?

over een week of twee word hij afgespeend met een leeftijdsgenootje,en daarna vliegt hij de weide in,met een merrie van 13,een merrie van 5 en een leeftijdsgenootje,dus dat zal vast en zeker de beste opvoeding geven
maar niettemin moet hij respect houden voor zn baasje ook Knipoog

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 10:21

niemand?of is dit al teveel aan bod geweest? heb het niet over happen en dergelijke,maar eerder echt over het corrigeren

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 14:40

ok daar was ik dus al helemaal verkeerd in,in het kort nemen,dat ga ik onthouden!
langer dan 10,hoogstens 1 maal 15 minuten hebben wij nog niet gewandeld,en dan idd met merrie en veulen samen.Wel houd ik het veulen dus aan de hand en loopt mn vriend voor met de merrie,die gelukkig het schoolvoorbeeld is van rustigheid Knipoog
ik geloof dat we nu 4 maal gaan wandelen hebben in zn 4 maanden jonge leventje,en dat was ondermeer ook omdat ik allang op voorhand wist dat ze verleden week effe moesten verhuizen voor die autorally,en ik heb geen trailer(jammergenoeg niet),voor die 2 straten moesten ze dus even stappen Knipoog
binnen aanzienbare tijd word het veulen gespeend,daarvoor moet hij nog 1 maal de weg op en dan mogen ze de winter lang lekker aanmodderen op de weide.maar omwille van mn gebrek aan vervoer moet hij dus heel af en toe toch die baan op,handig als ik dan weet wat ik het beste doe in zo een situatie.
Bedankt voor de tips Cassidy en Malibu(dat bijten ga ik igg toch niet doen,lijkt me ook niet dat ik het durf Bloos )
enige waar ik niet zo gek op ben is dat als hij dan langer aan het touw loopt,en stijgert,dat die hoeven wel es op mij kunnen terechtkomen,naja das nu ook 1 maal gebeurd,stressituatie neem ik aan Knipoog

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 15:04

Malibu: ik ga zeker niet op het hoofd slaan hoor! ik heb een merrie die hoofdschuw is,en ik neem me zeker voor het veulen een betere start te geven daarin! en ik heb mijn zweep idd altijd bij me,het is een veiligheid,idd om te corrigeren,dat was ook de titel bij mijn vraag Knipoog corrigeren betekent niet meppen!

ivm met druk geven op het touw: zo leg ik het al een tijdje aan boord,mijn vriendin heeft me dit van het begin af aan voorgetoond,en het is idd de beste manier om je veulen te leren toegeven.
ik heb verder eens je tips gelezen die je aangaf bij een bepaald topic "hoofstel indoen bij veulen" ofzo,en die vond ik geweldig! ik spaar ze zeker om mss volgende zomer es te proberen!
(tegen dan zijn de balletjes al verdwenen ook Schijnheilig )

dat een veulen hapt kan ik zeker inkomen,het is ene fase waar zoveel jonge dieren doormoeten,maar een hap in mij word ALTIJD bestraft,en dan noem ik het niet meer corrigeren Schijnheilig

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 18:47

Cassidy: ik ben al een tijdje op zoek naar een goed boek over deze dingen! mijn kennis Duits is er,maar niet gevorderd genoeg om zo een boek heel goed te kunnen begrijpen,jammer wel,als iemand andere aanraders heeft: graag!

het is niet zo dat ik mn veulen niet gerustlat hoor,das echt gewoon de basis!
hij is halstermak,loopt mee aan het touw,hij heeft al kennis gemaakt met de spuit,en afsponzen/borstelen,en wijken voor druk doet hij heel makkelijk gelukkig,dus ik kan makkelijk door als hij in mijn weg staat Knipoog
dat wandelen op straat is nu en dan onoverkomelijk,dat heb ik al uitgelegd,dus dan doe ik het ook liever meteen goed!
ik wil geen fouten maken,daarom vraag ik raad(hoewel ik zeker wel foutjes zal maken)
ik ben geen pennymeid ofzo hoor die ganse dagen met haar veulen aanpapt omdat ik niks beter te doen heb Knipoog

dit is het betreffende slachtoffer btw:

Afbeelding

Afbeelding

hier zie je al mijn eerste fout,ik had hem te kort dus,en de tweede is dat ik toen mijn zweepje niet bij me had Knipoog ,is ook al een maand geleden hier

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 13:03

mijn veulen gaat straks ook in groep,weliswaar maar 4 paarden,maar waartussen een "oude"ervaren merrie,een pas ingereden merrie,en een ander veulen van 5 maand.dat lijkt me al een goede situatie,vooral omdat je in Belgie ver mag lopen zoeken achter opfok,dat is hier nog niet helemaal doorgedrongen,weet er 1 zijn in de grote omtrek op dit moment.
wees gerust,hij krijgt ook zijn tijd,ik ben niet gehaast..

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 14:33

gelukkig zijn die achterbenen tot nu toe toch al altijd mooi op zn plaats gebleven Cool maar daarom dat ik nu altijd met zo een zweepje bij me loop;gaat zn kont scheef mijn kant op,dan krijgt die daar zeker een mep op,maar kom,eigenlijk is hij best braaf hoor,ben heel tevreden over hem!
maar ik kan alle tips goed gebruiken,en beter voorkomen dan genezen Knipoog
ik ga proberen erop te letten dat mijn touw ontspannen blijft,het is overigens enkel die laatste keer dat ik hem dus korter nam,omdat hij zo druk was,en dan had ik algauw de neiging mezelf ook op te spannen,ik weet nochtans dat dat niks uithaalt Bloos!


pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 09:18

hij is zeker niet bang voor de zweep-integendeel,een beetje meer respect zou wel mogen Knipoog
ik heb het nog nooit nodig gehad hoor,voor die kont van hem,die blijft tot nu toe altijd netjes waar hij is,eigenlijk heeft hij nog nooit smerige truckjes uitgehaald,en als die kont staat waar hij niet moet staan,dan verplaatst hij hem zo onder lichte druk,dat gaat allemaal heel goed op dit moment dus!
bedankt voor alle tips;altijd welkom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers