Aansprakelijkheidsverzekering voor huisdieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Aansprakelijkheidsverzekering voor huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 10:12

Heb een aansprakelijkheidsverzekering bij de ABN AMRO.

Gisteren belde ik op om wat te vragen over aansprakelijkheid op wedstrijden. Na navraag bij haar collega bleek het gedekt te zijn. (paard breekt los, verwond iemand, etc.)

Dus ik dacht mezelf weer een lang gesprek te besparen door de algemene voorwaarden meteen maar op te vragen. Dan kan ik zelf nalezen wat wel en wat niet gedekt is. Bijvoorbeeld: Als mijn kleine nichtje erop zit en ervaf valt, wat dan? Zegt de mevrouw dat er voor paarden geen Algemene Voorwaarden zijn, maar onder de huisdieren aansprakelijkheid vallen en dat is via de wet geregeld en daar staat dus 1 regel over in de Algemene Voorwaarden. Er viel dus NIETS op te vragen waar in staat wat wel en wat niet gedekt is....

Hoe zit dat?
Moet ik het wetboek kopen om te kijken wat er over huisdieren instaat? Is daar wel een apart hoofdstuk 'Paard'? En zo niet, hoe kun je een hond gelijk trekken aan een paard?
En moet je als bank niet een opvraagbaar lijstje hebben waar de regels/uitsluitingen instaan? Zo kan ik niet vergelijken welk aansprakelijkheidspakket vollediger is.

En om het verhaal nog langer te maken: Haha!
Bij Fairmount kun je een extra aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor je paard.
Daar staat:
De aansprakelijkheidsverzekering is feitelijk een WA-verzekering, en keert alle schade uit die niet of slechts gedeeltelijk wordt vergoed (secundaire dekking) door uw eigen WA-verzekering. In de meeste WA-verzekeringen is namelijk niet het risico van schade aan derden tijdens wedstrijden verzekerd.

Hieruit haal ik:
- niet alles is dus gedekt in je eigen WA polis. Maar opvragen wat wel en wat niet gedekt is bij je verzekeraar is ook niet mogelijk.
- zijn wel verschillen tussen de polissen van verzekeraars waardoor het dus niet standaard bij wet geregeld is. (bij de ABN is het wedstrijdgebeuren wel gedekt.) En er ergens een verschillenlijstje moet zijn

Kortom: Wie biedt licht in deze verzekerduisternis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:25

Ik zou toch eens wat meer zeuren bij je verzekeraar, desnoods naar "de baas" vragen... Ik zal eens in mijn wetboeken kijken of ik wat vind, maar ik beloof niks Haha!

*Edit* Dit is het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden wat relevant is... Wellicht dat iemand anders zich hier meer in heeft verdiept?
Citaat:
In register van het Privaatrecht het volgende gevonden: Aansprakelijkheid voor dieren I.1, art.6: 179 v.
Betreffende Artikel: De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad. (Ontw. 6.3.2.8; BW3: 107v.; 5: 23; 6: 180, 181, 183; RO 39, 1e; Rv 98, 1e; Sr 425)

(Vorige afdeling zijn niet echt verder voor verduidelijking... immers gewapende confilcten of muiterij etc. lijken me niet van toepassing, evenals natuurkrachten zou je een paard niet onder kunnen laten vallen...)
Enkel Art. 178 e. de schade is veroorzaakt uitsluitend door een handelen of nalaten van een derde, geschied met het opzet schade te veroorzaken, zulks onverminderd het bepaalde in de artikelen 170 en 171; (die gaan over ondergeschikten)


Maar over wat wel en wat niet gedekt is, daar moet je toch echt voor naar je verzekeraar...

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:15

Jij hebt een zogenaamde AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren). Waar jij voor aansprakelijk gesteld kan worden daarvoor ben je dus verzekerd. Als bezitter van een dier ben je aansprakelijk voor schade veroorzaakt door gedragingen die voortvloeien uit de eigen energie van jouw dier, dus ook gedragingen van jouw paarden. Je bent hier dus gewoon via je AVP verzekering voor verzekerd.
Mocht het zo zijn dat je meer dan 5 paarden hebt dan is er geen sprake meer van een particulier risico en is schade door een van deze dieren dus niet meer op je AVP verzekerd. Je moet dan een AVB (aansprakelijkheid voor bedrijven) gesloten hebben wil er dekking zijn.
Heb je dus een AVP en minder dan 5 paarden....geen zorgen, ben je aansprakelijk dan is dat gedekt. Ben je niet aansprakelijk, dan ben je gewoon niet aansprakelijk en hoef jij maar ook je AVP dus helemaal niets te vergoeden.
En uhhhhh, een AVP bij de ABN Amro....hou je paarden in de hand graag anders valt jouw schade wellicht op mijn bureau! Haha!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 09:48

LDRD schreef:
En uhhhhh, een AVP bij de ABN Amro....hou je paarden in de hand graag anders valt jouw schade wellicht op mijn bureau! Haha!


Ik zal ze op een meditatie cursus sturen! Dan zijn ze lekker ZEN.

Had ik nog een vraagje. Hoe kan het dan toch dat er bij banken/verzekeraars onderling toch verschillen zijn met betrekking tot de dekking.
Dat de 1 wel ongevallen op wedstrijden vergoed, en de ander niet. Zijn er nog meer van dat soort uitsluitingen? Dan zou daar toch een lijstje van bestaan? Of vergoed ABN zoveel dat er geen uitsluitingen zijn? Dan zou je ook geen ruiterrijbewijs nodig hebben met de bijbehorende verzekering. En dan zou Fairmount geen aanvullende W.A. verzekering hebben.

(ben een echte verzekeringsleek) Ben nu ook zwaar aan het tobben bij de vergelijking van paardenziektekostenverzekeringen.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:34

Ik werk ook in de verzekeringen en het is inderdaad zo dat een particuliere paardenbezitter ( tot 5 paarden ) dekking heeft op zijn aansprakelijkheidsverzekering particulieren.
Ik heb er even wat voorwaarden van verschillende verzekeringsmaatschappijen bijgepakt en de enige waarbij ik tot nu toe een "uitgebreidere" uitsluitingsregel heb gevonden is Stad Rotterdam Verzekeringen, deze geeft het volgende aan :

Dieren :

Geen dekking wordt verleend voor aansprakelijkheid voor schade welke is ontstaan door, tijdens of verband houdend met ;
- dekking aan ter dekking aangeboden dieren;
- training voor of deelname aan paardenwedrennen of draverijen;
- manege exploitatie.


Lijkt me vrij duidelijk, in dit geval ben je dus tijdens een reguliere wedstrijd gewoon verzekerd. En volgens mij gelden deze voorwaarden bij de meeste maatschappijen, al worden ze niet altijd met zoveel woorden genoemd in de voorwaarden.( bekend puntje van verzekeraars.... lekkere vage voorwaarden, je zoekt je vaak rot ) En zolang er niets van vermeld wordt in de voorwaarden hebben ze ook geen poot om op te staan bij het afwijzen van een evt. schade.

Hetgeen waar vaak onduidelijkheid over ontstaat is de aansprakelijkheidsvraag, mensen denken vaak dat ze aansprakelijk zijn, terwijl dat " wettelijk" gezien niet het geval hoeft te zijn.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:08

Rivano schreef:
maar onder de huisdieren aansprakelijkheid vallen


En paarden vallen toch niet onder huisdieren, maar onder gebruiksdier/vee?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:13

Meavey schreef:
En paarden vallen toch niet onder huisdieren, maar onder gebruiksdier/vee?


Paarden vallen onder huisdieren, het is wel aan een maximum aantal gebonden. Boven een bepaald aantal moet je een aparte verzekering afsluiten.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:13

Zabbie, jij werkt schijnbaar bij een tussenpersoon omdat je de beschikking hebt over voorwaarden van meerdere maatschappijen? Helaas heb ik dat niet (wel ABN Amro, Ohra en Delta LLoyd), maar volgens mij verschillen de voorwaarden op AVP gebied nauwelijks, doordat er een adviespolis van het Verbond ligt?
Problemen over de dekking onstaan meestal als het blijkt dat het eigenlijk niet om een particulier risico gaat maar om meer bedrijfsmatig risico en dat is op de AVP (aansprakelijkheid voor PARTICULIEREN) niet verzekerd.
Maar is het gewoon een particulier risico (en dat is voor de meeste paardenhobbisten natuurlijk) en ben je aansprakelijk dan vergoedt je AVP gewoon de ontstane schade van een tegenpartij.
Het verzekeringsgedeelte op het ruiterbewijs is inderdaad pure onzin. Het is een zogenaamde 'na u' polis, wat zoveel betekent dat wanneer een andere polis dekking biedt (en dat doet de AVP dus) die de schade moet vergoeden. Bijna heel nederland heeft een AVP, dus voor die onverstandige enkeling die dit niet heeft biedt de verzekering van het ruiterbewijs dus dekking (en dan maximaal 2 jaar na het behalen van het ruiterbewijs, als ik me niet vergis).
Op het aansprakelijkheidsvraagstuk kan ik hier eigenlijk niet verder ingaan. Dit is zo'n ingewikkelde materie daar moet je in thuis zijn om er iets van te begrijpen...en dan nog.......

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:18

Meavey schreef:
En paarden vallen toch niet onder huisdieren, maar onder gebruiksdier/vee?


De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de eigen gedragingen van dit dier. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt naar soort dier, dus ja, paarden vallen hier ook gewoon onder.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:24

ik werk inderdaad bij een tussenpersoon, en kan diverse maatschappijen raadplegen idd. De voorwaarden zijn inderdaad vrijwel universeel bij particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen. En ik snap dat je niet op het aansprakelijkheidsrecht ingaat, want dat is zo'n beetje de meest complex tak van het verzekeringrecht...... kom het regelmatig tegen helaas.

Ik wil alleen maar even aangeven dat daar ook vaak het struikelblok ligt.

Het afsluiten van een aparte WA-verzekering voor je paard, als hobby-paardenhouder ( nogmaals tot 5 paarden ) bij bijvoorbeeld Fairmount of een andere paardenverzekeraar is dus dubbelop als je al een aansprakelijkheidsverzekering particulieren hebt !

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:30

[kom het regelmatig tegen helaas.

het aansprakelijkheidsrecht is mijn dagelijkse tak van sport...en niet helaas, want het is best aardige materie hoor!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:33

tja, kan inderdaad leuk zijn, maar helaas denken je klanten hier vaak anders over...... tegenover hen komt het vaak erg onrechtmatig over als de wet anders spreekt dan hun gevoelens...... ( maar ik ben met je eens dat het erg interessant kan zijn hoor Lachen

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:38

Vroeger werkte ik alleen voor een tussenpersoonmaatschappij....dat waren fijne tijden voor mij bij onbegrip van de klant, want de tussenpersoon mag het in dat geval aan de klant vertellen Haha! .

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:42

ja precies !!! hihih Verdrietig

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 13:33

Zabbie schreef:
Het afsluiten van een aparte WA-verzekering voor je paard, als hobby-paardenhouder ( nogmaals tot 5 paarden ) bij bijvoorbeeld Fairmount of een andere paardenverzekeraar is dus dubbelop als je al een aansprakelijkheidsverzekering particulieren hebt !


AH! Dat heeft me op het verkeerde spoor gebracht. Toen dacht ik dat er blijkbaar uitsluitingen zijn in mijn gewone polis.
Hetzelfde voor het ruiterrijbewijs verzekeringen verhaal.

Want hoe begon het, ik las op de fairmount website :
In de meeste WA-verzekeringen is namelijk niet het risico van schade aan derden tijdens wedstrijden verzekerd.

Toen heb ik dus naar de ABN gebeld om te vragen of ik dat wel had in mijn gewone polis. En dan ga je toch eens nadenken over wat wel en niet verzekerd is.

Kortom: heb je een WA verzekering en 1 paard voor de hobby, dan hoef je geen ruiterrijbewijs of fairmount verzekering aan te gaan.. (klopt?) Hoogstends een rechtsbijstand verzekering... Haha!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 13:41

LDRD schreef:

Het verzekeringsgedeelte op het ruiterbewijs is inderdaad pure onzin.


Dan zal dat ook wel zo zijn met het FNRS paspoort. Verplicht voor manegeruiters die op een FNRS manege rijden. Daar zat ook een 'belangrijke' verzekering bij. Maar toen ik die las had ik toch echt het idee dat mijn gewone verzekering dat al deed, en een stuk beter ook!!

Over dat stukje van moeilijke materie:

Blijft toch gek dat je je voor vanalles aan het verzekeren bent, voor iets wat eigenlijk te complex is om uit te leggen. Netzoals de uitspraak: "Elke burger is verplicht de wet te kennen." Maar om hem toe te passen moet je een advocaat hebben en hopen dat die genoeg kent om je vrij te pleiten.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:02

tja, het lijkt altijd "overbodig" in de ogen van veel mensen om zich bijvoorbeeld voor aansprakelijkheid te verzekeren... maar als er dan eens wat gebeurd zien mensen toch dat er veel geld en romslomp mee gepaard kan gaan. Huilen

Daarnaast vind ik dat ook iedereen een rechtsbijstandsverzekering nodig heeft, heb het zelf onlangs aan de hand gehad, en ben blij dat ik hem had... de hulp van een advocaat gaat aardig in de kosten lopen en dan valt die " dure" premie relatief gezien nog wel mee.... Lachen

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:50

Een aansprakelijkheidsverzekering is inderdaad een must. Je wil niet weten wat een redelijk eenvoudige letselschade bijvoorbeeld kost en dan praat ik nog niet over een complexe letselschade. Wil je niet failliet, zorg dat je een AVP hebt!

Lizza
Berichten: 24
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:58

Hallo.Ik werk zelf in de verzekeringen en nu is het zo:
als er iets gebeurd door jouw paard zonder dat iemand anders jouw paard daar aan toe zetten valt hij onder jou aansprakelijkheid, dus je avp verzekering.
als iemand voor jou paard zorgt bv en hij zorgt ervoor dat hij het paard schade aanricht dan is diegene aansprakelijk.

Dus Jouw aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade onstaan door jou paard..
Hoop je te hebben kunnen helpen Lovers

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:30

Hoi,

Ik heb een verzekering alleen voor me paard hij is verzkerd tot 700 euro nu nog want hij is nog jong!
ieder jaar komen ze terug om hem te keuren dat koste me maar iets van 30 euro per jaar ...
En je paardje is wel verzekerd misschien iets voor jou?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 10:03

qwinty schreef:
Hoi,

Ik heb een verzekering alleen voor me paard hij is verzkerd tot 700 euro nu nog want hij is nog jong!
ieder jaar komen ze terug om hem te keuren dat koste me maar iets van 30 euro per jaar ...
En je paardje is wel verzekerd misschien iets voor jou?


Denk dat je een overlijdens/ziektekostenverzekering bedoeld? Het gaat hier alleen over een aparte aansprakelijkheidsverzekering. Dat zit niet in een overlijdens/ziektekostenverzekering, die moet je apart afsluiten. (Als je er nog geen hebt) Zou ik even checken als ik jou was..

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:23

Goh toevallig heb ik afgelopen weekend een "ongelukje" gehad met een paard op de wedstrijd.
Dit gebeurde er:
Trailers stonden naast elkaar geparkeerd, alle auto's met de neus richting heg, echter 1 auto met trailer stond andersom (de auto naast mij dus). Ik stond achter de trailer mijn paard op te zadel toen mijn "buren" hun paard uit de trailer wilde halen.
Hun paard RENT naar achter, knalt tegen mijn auto aan en valt op de grond.... paard springt weer op maar rent direct weer naar achter en gaat (voor de 2e x) bovenop mijn auto zitten!!! Boos!

Gevolg: Auto aan de linkervoorkant onder de deuken, voorportier kon nietmeer open, echt balen dus!

Samen een schadeformulier ingevuld en dit is dus opgegeven aan hun persoonlijke WA verzekerings maatschappij, Unive in dit geval.
We hebben een geschat schadebedrag opgekregen en als het goed is neem zsm hun maatschappij contact met ons op, dat hoop ik althans Knipoog

Hiervoor zijn die mensen dus wel verzekerd, maar het is altijd wel goed na te vragen bij je WA-verzekering of huisdieren hier ook onder vallen.
Mijn ervaring is dat het meestal wel het geval is, maar toch misschien verstandig even na te vragen of ze paarden daar ook onder rekenen en hoehoog het eigen risico is.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:49

Balen zeg, Cinzano !!
Hou er wel rekening mee dat als je auto WA + Casco ( All risk ) verzekerd is, dat je dan deze schade eerst op je autoverzekering in moet dienen, omdat dat een "specifieke" verzekering is voor je auto. Je autoverzekeraar zal dan alvast een schadeuitkering doen, zodat jij je auto snel terug hebt ( of een andere kunt kopen Knipoog ) en gaat dan achteraf de schade verhalen op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de tegenpartij.
( vaak krijg je dan wel je schade -/- eigen risico, omdat dat pas terugkomt als de schade verhaald is )

Gewoon wat aanvullende informatie om de schade te bespoedigen.
En als je niet All-risk verzekerd bent gaat het vaak via je rechstbijstand of rechtstreeks richting de AVP-verzekeraar van de tegenpartij....

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:05

Cinzano schreef:
maar het is altijd wel goed na te vragen bij je WA-verzekering of huisdieren hier ook onder vallen. Mijn ervaring is dat het meestal wel het geval is, maar toch misschien verstandig even na te vragen of ze paarden daar ook onder rekenen en hoehoog het eigen risico is.


Als mensen dan toch gaan bellen vraag dan meteen of je ook verzekert bent tijdens wedstrijden.