nieuwe stalling extra deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

nieuwe stalling extra deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:19

Ik heb een 3,5 jarige fjorden ruin casper.
Hij is ongeveer 2 maanden geleden geschoren en staat nu met een 300 gr deken op in een binnenbox. De stal is verder niet verwarmt of zo maar de deuren gaan snachts wel dicht nu het vriest. Hij komt nu buiten het werken en wandelen om, 20 minuten in de paddock.

Vanaf waarschijnlijk 2 jan gaan we verhuizen naar een nieuwe stal. Hij komt daar in een container/buitenbox te staan en zal wanneer het weer/bodem het toe laat, hele dagen de paddock in gaan(jippieeeee) met zandbodem. Zomers kunnen ze het land op.

Wat zouden jullie doen?
Voorlopig zolang het vriest een tussendekentje onder de winterdeken? Ik ben bang dat de overgang ineens wel vrij groot zal zijn namelijk. Zeker snachts scheelt het van de 1 op andere dag zo'n 10 tot 15 graden! Snachts kan het al gauw -10 zijn en in de binnen stal waar hij nu staat denk ik een graadje of 5 of iets.

Overdags 1 deken en snachts 2 is geen optie. De staleigenaar zal echt niet iedere avond een deken eronder leggen. Als hij daaraan moet beginnen kan hij dat dalijk voor nog 40 andere paarden gaan doen. Ik ben er zelf sochtends en kan savonds niet komen om het zelf te doen. Met een stalgenoot afspraken maken mbt de dekens word ook lastig aangezien ik er nog niemand verder ken.

Ik neig er zelf naar om er een tussen deken onder te leggen en als het echte vriezen minder word af gaan bouwen door bijvoorbeeld een fleecedeken eronder en die ook weer weg ta gaan laten.
Ik weet heus wel dat ie niet zal smelten, of bevriezen in dit geval, maar mij lijkt 15 graden verschil + wind echt iets te veel van het goede.

Gr.

Nibbit

Re: nieuwe stalling extra deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:22

Mijn paard heeft ook een extra deken op nu.
Staat in een buitenbox, en overdag in het land met dezelfde deken.
In een binnenbox en buiten is dan ongeveer dezelfde temperatuur

Caira

Re: nieuwe stalling extra deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:42

Zet je paard er gewoon neer en kijk hoe hij zich houdt, je ziet snel genoeg of hij het koud heeft.

Wel super trouwens dat je zo aan je paard denkt dat je hem hele dagen paddock gunt!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:58

Tuurlijk gun ik hem lekker buiten spelen met een vriendje! Niks liever. Ik loop nu over van schuldgevoel omdat ik vandaag niet bij hem kon komen met door die kl*te sneeuw! Bussen rijden niet, fiets heb ik geprobeert maar kon halverwegen weer terug en lopen is ook geen doen. Morgen zal wel weer hetzelfde verhaal worden snik snik aangezien het alweer sneeuwd. Ik weet wel dat het overmacht is maar ik ben er echt ziek van. Zo'n jong dier hoort geen hele dag opgesloten te zitten! Als we verhuisd zijn is de kans vele malen groter dat hij naar buiten kan wanneer ik echt niet kan komen. Ik ben er normaal 5 dagen per week en mijn lieve bijrijder 2. 1 dag in de week komt mijn instructrise mee en gaat soms ook alleen.
Helaas kan ik van mijn 2 kleine kinderen nu in de vakantie ook niet verwachten dat ze 3 uur in totaal door dit weer moeten lopen plus de tijd dat ik op stal ben.
Wat een opluchting zal dat dalijk zijn!