Met sporen rijden op manege...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Met sporen rijden op manege...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 22:33

Schrijf ik een topic, met foto's erbij van mij en de andere in mijn les, toevallig allemaal met sporen, vraagt iedereen waarom wij allemaal me sporen rijden... Rolleyes

Waarom vind iedereen dat hier zo raar???? Verward

Sorry, maar dat mag bij ons dus gewoon...soms als we het niet hebben zegt de lerares zelf al dat we wel een spoortje om hadden mogen doen...en ze doet ze soms zelfs bij je om!! We mogen ze alleen gebruiken als we ermee om kunnen gaan...en anders wordt er echt wel wat van gezegd...

Hieronder dan maar ff een fotootje van MIJN benen met sporen...prik ik de pony hier?? Dacht het niet... Gaaaap


Afbeelding

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:49

Aphrodite schreef:
Hieronder dan maar ff een fotootje van MIJN benen met sporen...prik ik de pony hier?? Dacht het niet... Gaaaap


rij je dan de heel tijd met je been zo naar voren en je tenen naar buiten gedraaid...? Knipoog

rijden alleen de gevorderde met sporen daar?
zoja is de manege's eigen keuze,hoor je mij niks over zeggen Lachen

[ITP] De Buitenrit...ach, kijk ff .....
dit toppic was het he?
niemand zeurd hier,maar ze vragen gewoon waarom dat is,niks mis mee toch?
van de 18 die er hadden gereageerd zeiden 5 iets van de sporen,dus niet iedereen Knipoog
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 14-09-04 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 22:53

Beginners natuurlijk niet nee...we zijn niet zo gek.... Knipoog
En het zadel is verrot wat op Angelo ligt...zit erg oncomfortabel....als je gaat lichtrijden dan steken je benen automatisch naar voren....het is gewoon een k-zadel...

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:57

Wij mochten dat nooit op de maneges waar ik gereden heb. Maar als het daadwerkelijk alleen voor de gevorderden is kan het misschien wel. Is inderdaad de keuze van de manege, hebben wij niets mee te maken. Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 23:03

Voor mij is het normaal...ik weet niet beter. Ik rijd hier al 10 jaar en ik heb ongeveer de helft daarvan zonder sporen gereden. Maar op een gegeven moment moet je als gevorderde op een beginnerspony die gewoon te sloom voor woorden is zelfs met zweep, dan vraag je of je hem met sporen mag rijden...en dan mag dat maar kijkt de lerares of je ze goed gebruikt...doe je dat dan mag je ze vaker gebruiken....

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:15

Nah lekker tuig hebben ze dan Scheve mond maar wat betreft sporen... bij ons mochten alleen gevorderden ermee rijden. Mits ze het ook echt konden. En mits het paard het ook wel kon gebruiken. Maar eigenlijk bijna nooit. Denk dat er in een manege goede paarden moeten lopen die dat niet perse nodig hebben. En al werd een paardje manege-moe dan werd er altijd op tijd een eigen baas gezocht.
Maar aparte beenhouding heb je jah. Niet echt fijn voor dat paardje als je dan ineens met je spoor prikt. Nadat je al met kuit hebt geprobeerd neem ik aan.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:15

tja, mijn mening is toch dat de instructrice in een groeps-les niet iedereen even goed in de gaten kan houden... ik hou niet zo van dat sporen idee op maneges, maar das puur mijn menig...

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:20

ach mensen hebben gewoon gauw wat te vragen (of zeuren Tong uitsteken )

even on-topic:

ik reed in de manege op een paard wat niet vooruit te branden was. Nu was ik wat angstig, dus ik vond het wel best, maar goed, ik moest met sporen gaan rijden. Niet zo'n heel goede beslissing van de instructeur, want door de 'angst' trok ik mijn knieën altijd op (je kent het wel, als je bang bent op een paard ga je klemmen en je klein maken).
Gevolg daarvan was dat de spoor veel te veel gebruikt werd...Maar goed, gelukkig had het paard er weinig van (werd waarschijnlijk vaker slecht gereden Knipoog ). Zo leerde ik dus met m'n spoor te rijden ipv met kuit Bloos! . Oei...Tegen de tijd dat iemand het opmerkte was het eigenlijk al te laat..

Zo kan een spoor dus verkeerd zijn...Ik heb het geweten, ben nog steeds bezig met mijn zit te verbeteren en uit die oude gewoontes te komen. Ben er inmiddels aardig vanaf, maar goed je praat ook over 6 jaar en wat paardenervaring verder...Maar ik denk dat dit hét punt van alle die bokkers is, en Aphrodite het is je misschien al duidelijk geworden:
bokkers zijn heel erg heilig Schijnheilig en weten allemaal hoe het hoort Tong uitsteken

en voor al die heilige bokkers...bovenstaand verhaal is niet zo erg als je denkt hoor! niet voor het paard (was al afgestompd...kennelijk reed iedereen zo), maar wel voor mij: ik leerde verkeerd rijden. Dát is heir het punt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 07:14

Zo kan het ook lopen ja maar wij worden echt wel goed in de geaten gehouden hoor!! Mijn instructrices hebben alledrie een eigen paard en rijden ook alle drie met sporen. Die weten ook heus wel hoe je ze goed moet gebruiken. Dat geven ze echt wel over aan ons. En wij moeten met onze kuiten drijven maar reageert de pony niet ja dan mogen wij iets meer stimulans geven. Daar is toch niets mis mee?? En mijn beenhouding is op deze foto idd een beetje debiell...maar we reden toch buiten en niemand lette erop of je serieus aan de gang ging of dat je houding wel goed was. In een buitenrit ga ik niet superserieus aan mijn houding werken ik let eerder op de omgeving om mij heen, zoals het verkeer en andere dingen waar mijn pony van kan schrikken. Jullie rijden toch allemaal wel es gewoon relaxt...gewoon lekker zitten en niet op je zit en beenhouding letten?? Bij het uitstappen ofzo??! En anders zal ik wel een beetje apart zijn....lol

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 07:21

Bij de manege waar ik les heb (voor school) daar heb je sporen en haast een zweep nodig!
Die beesten kunnen niks sjokken maar wat en trekken ongelovelijk veel.
En zodra je stelling vraagt nouja laten we daar maar niet overbeginnen.
Ik rij met sporen daar maar ik gebruik ze alleen als ze echt niet meer vooruit willen of iets en been geven gewoon niet meer helpt.
En das zelden want zodra ze het door hebben dat je sporen draagt of een zweep... Haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 07:35

Juist, wij hebben dus veel beginnerspony's en die beginners moeten dus gewoon schoppen om Frieda (Haflinger) vooruit te krijgen. Nu vind ik het persoonlijk niet staan als een gevorderde amazone haar pony moet schoppen om vooruit te krijgen. Mijn vriendin rijdt bij mij in de les en ze rijdt wedstrijden op Frieda. Zij rijd dus echt wel met sporen en een zweep. Gewoon een paar kleine porretjes en Frieda loopt wel. Ze reageert daat beter op dan op die schoppen van de kinderen! En heeft gewoon haar oortjes naar voren. *LOL* Ik zal wel niet beginnen over het paard Leslie bij ons op de manege want dan denken jullie allemaal gelijk dat de paarden bij ons midshandeld worden....Hahahaha!!! Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:14

Op de mangege waar ik vroeger reed mochten gewvorderde ruiters het ook. Manegepaarden zijn vaak wat afgestompt, als je ze in het begin van de les een keer kunt bijtikken weten ze dat ze moeten luisteren en dat is beter dan constant schoppen.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:26

beetje raar dat beginners (want dat zijn de meeste op een manege, misschien weten ze de basis, maar echt op een goede manier met handen en benen rijden weten ze niet) met sporen mogen rijden... Ik denk dat meer dan de helft die in een manegeles rijden hun benen niet eens stil kan houden of weet hoe ze echt met hun benen moeten rijden, laat staan met sporen rijden! De reden om met sporen te rijden bij jullie op de manege was om ze wat door te laten lopen...(want paarden en pony's die lang op een manege lopen worden sloom, door de verkeerde manier van rijden) En dit is dus de verkeerde reden: het is om een hulp te verfijnen! En dat lukt niet bij een manegepaard want die krijgen zoveeel onduidelijke hulpen dat ze geen onderscheid meer kunnen maken tussen het een en het ander, dus doen ze maar nix anders meer dan achter elkaar aan hobbelen..

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:32

Aphrodite schreef:
Maar op een gegeven moment moet je als gevorderde op een beginnerspony die gewoon te sloom voor woorden is zelfs met zweep, dan vraag je of je hem met sporen mag rijden...en dan mag dat maar kijkt de lerares of je ze goed gebruikt...doe je dat dan mag je ze vaker gebruiken....


beetje vaag verhaal...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:12

Een gevorderde op een manege is nog steeds een beginner.

Ik ben er niet zo weg van om een op een manege standaard met sporen te rijden omdat ik het sneu vind voor die hardwerkende paarden en het wordt voor de echte beginners alleen maar nog moeilijker om fijn te rijden.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:38

Citaat:
Een gevorderde op een manege is nog steeds een beginner.

Ik ben er niet zo weg van om een op een manege standaard met sporen te rijden omdat ik het sneu vind voor die hardwerkende paarden en het wordt voor de echte beginners alleen maar nog moeilijker om fijn te rijden.


Een beetje cru gezegd misschien, maar ik ben het er wel mee eens... Knipoog

Het idd dus ook best wel oneerlijk tegen over de beginnende ruiters want die komen dus helemaal nergens met sporen.

Bij ons waren de lessen in gedeeld als volgt 09.00 's ochtends de gevorderde zodat die de 'frisse' paarden kregen en dan aflopend naar de totaal beginnende 13.00 (de laatste les)

In die volgorde hadden de gevorderde geen sporen nodig en hadden de beginners rustige paarden...

In mijn ogen dus eigenlijk wel de ideale oplossing...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:40

Als de paarden eenmaal gewend zijn om met sporen gereden te worden, is het voor de betere ruiters erg moeilijk om zonder sporen de paarden vooruit te krijgen.. Bij ons mag niemand met sporen rijden, ik vind het een geweldige regeling.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:45

ik zou als instructrice mn ruiters liever leren rijden met zweep erbij dan met sporen, die al gauw worden misbruikt, omdat beginners hun benen nou eenmaal niet stil kunnen houden en met hun hakken aansporen.
een eigen paard zou ook goed op je benen moeten reageren en niet alleen op sporen....
tja manegepaarden is wat anders, maar dan nog kun je beter zweep gebruiken dan sporen..

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:56

Bij ons ligt het aan de ruiter, het paard, en ook vaak het gedrag van het paard. Soms heeft het gewoon zijn dag niet, en heeft hij net even wat extra's nodig om de hulp duidelijk door te krijgen. In ieder geval niet om de paarden vooruit te prikken! De volgende keer rij je dan gewoon weer zonder spoortje. Veel paarden hebben het overigens totaal niet nodig, manegepaarden hoeven helemaal niet zo afgestompt te zijn!

Sporen draag je in overleg met de instructie, en daar wordt op dat moment dan ook op gelet. Of je ze juist gebruikt. Je rijd op een manege om te leren paardrijden. Op een gegeven moment hoort het goed leren gebruiken van een spoortje daar ook bij!

Overigens draagt niemand van ons sporen ooit op een buitenrit! Als de paarden zo afgestompt zijn dat je ze op een buitenrit "vooruit moet prikken" zou ik gauw een andere stal zoeken! Op een buitenrit zijn verfijnde hulpen gewoon niet nodig, dus een spoortje ook niet!

Mandela
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:04

bij ons in de manege wordt er ook met sporen gereden, niet bij de echte beginners, maar toch wel veel te snel naar mijn mening.
Mijn paardje wordt 1x in de week in de les meegenomen door mijn buurmeisje. Zij rijdt normaal dus met sporen, maar mag dat van mij absoluut niet op mijn paardje. En het gaat prima zonder. Ik vind dat er teveel en te vaak met sporen wordt gereden. helaas.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:06

mijn haflingerruin is goed aan het been en mag ook niet met sporen gereden worden....
mijn haflingermerrie rijdt ik zelf niet met sporen, maar is vrij lastig voorwaarst te houden, dus dan heb ik er niet zoveel problemen mee

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:11

Citaat:
manegepaarden hoeven helemaal niet zo afgestompt te zijn


OK dan!

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:14

Tulandro schreef:
Als de paarden eenmaal gewend zijn om met sporen gereden te worden, is het voor de betere ruiters erg moeilijk om zonder sporen de paarden vooruit te krijgen.. Bij ons mag niemand met sporen rijden, ik vind het een geweldige regeling.

Bij ons op de (western)manege rijden veel ruiters met (western)sporen (en sowieso alle "gevorderden"). Bij western is een zweep ook niet echt gebruikelijk Haha! . Ik ben er zelf niet zo dol op, maar draag ze de laatste maanden ook. Het paard waar ik op rij is zo gewend aan geraakt om met sporen gereden te worden, dat er situaties optreden waarin hij mijn been negeert (bijv. bij zijwaarts op zijn slechte kant). Ik wil ze zelf niet gebruiken om te "straffen" of "wakker te maken", maar (probeer) ze puur te gebruiken om een beenhulp voor wendingen/zijwaarts kracht bij te zetten.

Oftewel, ik sluit me aan bij Tulandro dat als je eenmaal paarden met sporen gaat rijden, het voor de niet-sporenden ( Haha! ) wel erg moeilijk (kan) worden. Maar ... (zoals met de meeste dingen) kun je sporen op een goede en slechte manier gebruiken. Niemand met sporen laten rijden is misschien een goede oplossing, maar ik ga niet over het beleid op de manege .

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:17

Ben het helemaal eens met de stelling dat ook gevorderde manegeruiters over het algemeen beginners zijn.

Vooral op afgestompte paarden moet je NIET met sporen rijden, want (ZEKER als beginner) wordt je hierop verleidt tot teveel en te vaak been te gebruiken, waardoor de controle over een spoor al snel ver te zoeken is.

Eigelijk zou je iedereen moeten testen door ze met een flinke spoor op een lekker voorwaarts paard te zetten: dan merk je snel genoeg of ze in staat zijn om hun benen goed genoeg te controleren (geef toe, niet helemaal vrij van risico, maar als je nou zonodig met spoor wilt rijden...)

De beenhouding op jouw foto overtuigd mij niet: In stand zit jij dus al in een stoelzit. In deze houding kan jij onmogelijk lichtrijden, zonder je benen te bewegen. Aangezien je spoor ook nog eens richting paard gedraaid is (je voet ligt verre van parallel aan het paard) kan het niet anders dan dat je regelmatig de spoor aan je paard hebt. Met deze beenhouding kan jij denk ik niet aandrijven zonder je spoor te gebruiken. (ik weet het, je kan niet alles zien van een foto, maar als in stand de houding al zo slecht is, geloof ik niet dat ie in beweging beter zal zijn).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:27

QQQQ schreef:
Eigelijk zou je iedereen moeten testen door ze met een flinke spoor op een lekker voorwaarts paard te zetten: dan merk je snel genoeg of ze in staat zijn om hun benen goed genoeg te controleren


OK dan!

Ik dacht dat ik heel wat was toen ik als 14 jarige van de manege af kwam, ik reed immers op een goede manege in de vergevorderde les op de wildste pony's. Ik kreeg toen de gelegenheid om regelmatig op een Z pony te rijden, een oude rot in het vak. Viel dat even vies tegen... Nagelbijten / Gniffelen