Paint/Quarter en dressuur...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paint/Quarter en dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 16:14

Ik heb een paint merrie (check profiel) en ze is twee jaar. Nou zit ik eraan te twijfelen of ik wel zo graag western wil gaan rijden met haar. Volgend jaar gaat het gebeuren en ik moet dus voor mezelf uitpuzzelen 'welk zadel het lekkerst zit' (gaat niet alleen om het zadel hoor maar bij wijze van zeg maar...) Zijn er mensen hier die een dressuur matig gereden Quarter of Paint hebben? Daar zou ik graag wat verhaal van willen hebben...

Dank je! Groetjes Deb! Kusje

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:22

Hebben niet, maar ik ken wel iemand die een L-proef heeft gereden met een westerngereden appie. Ging prima, maar zijn gangen waren te vlak naar de smaak van de jury, dus daar gingen veel punten af. Ook vonden ze zijn algemene houding niet goed, ook te vlak en te "relaxed", geloof ik.

(wat een zeldzame knapperd trouwens... Ben al hard aan het sparen, als je volgend jaar tóch voor een dressuurpaard kiest, kunnen we dan misschien zakendoen... Tong uitsteken Haha! )

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 16:23

Elles schreef:
(wat een zeldzame knapperd trouwens... Ben al hard aan het sparen, als je volgend jaar tóch voor een dressuurpaard kiest, kunnen we dan misschien zakendoen... Tong uitsteken Haha! )


Eeeeh... Nee! Mijn paardje is me TE dierbaar. Maar leuk geprobeerd... Tong uitsteken

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:11

Dámn.... Boos! Haha!

SkyLWG
Berichten: 273
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:00

Hey, ik heb een Quarter waar ik dressuur mee rijd. Ik heb haar nu een half jaar en dus zijn we ook pas een half jaartje aan het dressuren. Maar ik vind dat het best goed gaat, we zijn nu aan het proberen om te wijken en soms doet ze al een stapje goed.
We zullen natuurlijk nooit aan de top komen, maar daar komen zoveel mensen met een "dressuurpaard" ook niet.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:52

In amerika wordt de qh voor alle doeleinden gebruikt. dus waarom zou je er niet dressuur mee kunnen rijden? in mijn ogen is het goed mogelijk net als dat je met een wpn'er ook western kunt rijden.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:31

Even gekeken, ze ziet er potent uit voor een twee-jarige.
Laat haar goed uitgroeien, niet te strak op de kalender kijken.
Met elk paard kun je dressuur rijden, zeker als je ambities niet bij prix st. Georges liggen of daaromtrent *LOL* Bovendien is er geen verschil tussen basis-western en basis-dressuur. Als jouw instructeur beweert van wel, dan zou ik zijn/haar capaciteiten zwaar in twijfel trekken. Bovendien is het eerste zadel wat je erop legt waarschijnlijk niet het zadel wat je de rest van haar leven zult gebruiken. Daarnaast is het heel goed mogelijk om met een paard zowel westren als klassieke dressuur te doen, mits je een goede instructeur hebt. Voorwaarde is dan dat ze beide disiplines goed en consequent leert en dat vergt een en ander van de kennis van een instructeur en consequent gedrag van de ruiter.

Om de dressuurprikkies even te jennen: Ik heb trekpaarden een dressuurproefje zien rijden, daar konden veel mensen een puntje aan zuigen. De personen in kwestie hadden het die paarden in drie maanden geleerd; van niks kennen tot L-niveau.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:52

Waar ik wel het meest mee zit is dat ik bang ben voor latere problemen met de oprichting want haar hals is tamelijk laag aangezet en ik ben dus bang dat ik haar hals/rug ga forceren als ik wat oprichting vraag... Maar ach dat zien we volgned jaar wel, misschien loopt ze wel supermooi verzameld vanzichzelf. Ze is wel wat overbouwd maar als je haar ziet draven komt het kontje er mooi onder en zie je al d'r mooie spiertjes!:))

Opvallen doe ik denk ik wel op de wedstrijdjes maar ik ben bijna 22 en je moet toch vanaf je 18de bij de paarden starten? Loop ik daar met m'n dondertje!:D Zijn er hier meer ponyrijders die bij de paarden moeten starten?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:41

DJQuarter schreef:
Waar ik wel het meest mee zit is dat ik bang ben voor latere problemen met de oprichting want haar hals is tamelijk laag aangezet en ik ben dus bang dat ik haar hals/rug ga forceren als ik wat oprichting vraag... Maar ach dat zien we volgned jaar wel, misschien loopt ze wel supermooi verzameld vanzichzelf. Ze is wel wat overbouwd maar als je haar ziet draven komt het kontje er mooi onder en zie je al d'r mooie spiertjes!:))

Opvallen doe ik denk ik wel op de wedstrijdjes maar ik ben bijna 22 en je moet toch vanaf je 18de bij de paarden starten? Loop ik daar met m'n dondertje!:D Zijn er hier meer ponyrijders die bij de paarden moeten starten?

OK dan! OK dan! Vooral met dat opdondertje verschijnen! Ik ken verschillende mensen die met een pony bij de paarden starten.
Ik zou me over die oprichting niet al te veel zorgen maken. Als je de basis goed aanlegd, zal het haar minder moeite kosten. Ga vooral niet forceren, wat er niet inzit komt er toch niet uit, doe daar vooral geen moeite op. Haal eruit wat ze je geven kan, maar zorg dat je je grenzen kent.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:50

Tja, zie mijn onderschrift Haha!
Ik heb dan geen paint of quarter maar pride is een amerikaanse appaloosa ( met oke dan, 25 % quarterbloed )
En elk gezond paard zou toch best een Z proef moeten kunnen lopen. Ik zie ook wel hoe ver ik kom. En zoals je kunt lezen ga ik volgend jaar ook een paar dagen naar tineke bartels Lachen
En oprichting etc kan allemaal best, geen probleem.
Dingen zoals middendraf/uitgestrekte draf etc zal misschien niet voor een 9 gaan maar een 6-je moet er toch wel uit te krijgen zijn. Pride zijn sterke kanten zijn dan bv weer de stap en vooral de galop. Omdat hij iets compacter gebouwd is zal hij met verzameling ook weinig moeite hebben. Lengtebuiging is misschien weer iets moeilijker maar ook nog steeds goed te doen. We zitten nu pas in de B dus helaas nog niet echt hoog maar ik ben benieuwd waar we terecht zullen komen. Met goede instructie kom je een heel eind.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 19:32

Afbeelding

Volgens mij gaat het best lukken met haar! Toch?...