Wat zou jij doen als..... (hko)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke optie zouden jullie kiezen (zie tekst)

optie 1 (tildrin)
2 (8%)
optie 2 (zenuwsnede)
2 (8%)
optie 3 (inspuiten)
1 (4%)
optie 4 (opereren)
20 (80%)

Totaal aantal stemmen: 25


carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Wat zou jij doen als..... (hko)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 18:33

Omdat ed niet goed meer loopt door hoefkatrol ontsteking klasse 4, was ik vandaag even bij de paardenafdeling van de faculteit diergeneeskunde (waar ik studeer), om een afspraak te maken voor een tildrin behandeling. (optie 1)

Nou sprak ik een arts, en die was niet zo enthousiast over tildrin in het geval van edje. Zij vond de kans dat het bij hem zou werken, niet echt heel groot, en daarbij is het erg duur. Wij zouden zo'n 2000 euro kwijt zijn, en dan is het nog maar de vraag of het echt zou werken.
(tildrin is een heel nieuw, maar nog onbewezen infuus, wat de botopbouw zou moeten bevorderen)

Optie 2 was een zenuwsnede. Heel rigoreus, en dan kan hij de rest van z'n leven alleen licht recreatiewerk doen.

Optie 3: inspuiten in de gewrichten, hebben we al gedaan, maar dat zou niet langer werken dan zo'n 3 maanden, en op den duur helemaal niet meer. Niet echt een optie voor de lange termijn dus...

En nu komt het, optie 4:
Zij bood ons een gratis operatie aan, alleen de stallingskosten zouden we moeten betalen. Alleen.... deze operatie is nog NOOIT in nederland uitgevoerd, en edje zou dan dus proefkoni...... -paard zijn.
Ze gaan dan het botje afvlakken, zodat de scherpe kantjes eraf zijn.
Dan is er de kans dat ie echt weer super wordt, hij kan z'n leven lang kreupel blijven (dan kunnen we altijd nog optie 2 doen (de zenuwsnede)), of....... hij wordt zo extreem kreupel dat hij moet worden afgemaakt.
Kansen kon ze niet geven, omdat het nog nooit was gedaan. Maar (citaat:) "als ik niet zou geloven dat het goed zou gaan, dan zou ik het je nu niet aanbieden".


Wat zouden jullie kiezen, en waarom??? Er moét iets gebeuren, want nu is hij kreupel.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:38

Kan je niet een keer naar antoine? Dat lijkt me nog de optie die het minste kwaad kan..
Renske20 heeft bij haar pony een tildren behandeling laten doen, misschien kan je haar pb'en.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 18:40

Antoine heb ik geprobeerd, en ik vind het de meest grote prutser die er is. Mijn gewone instructrice geeft stukken beter les. Absoluut geen optie dus, en ik hoef hier nu verder ook geen discussie over

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:52

wat vreselijk voor jou en je paard zeg! ik zou echt niet weten wat ik in jou plaats zou doen, maar iig niet iets waar veel risico's aan zitten.. je zegt dat optie 4 nog nooit in NEDERLAND is uitgevoerd, wel in andere landen dus, kan je niet je paard naar een van die landen laten gaan? Ik heb er namelijk weleens over gehoort dat er mensen waren die hun paard in Engeland lieten opereren...(of ben ik nu heel onrealistisch aan het denken?) Ik heb er niet veel verstand maar ik hoop echt dat het goedkomt met je paard..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:58

carola schreef:
Antoine heb ik geprobeerd, en ik vind het de meest grote prutser die er is. Mijn gewone instructrice geeft stukken beter les. Absoluut geen optie dus, en ik hoef hier nu verder ook geen discussie over


Jammer dat t niet hielp. Ik heb me er nooit in verdiept, had alleen wel s over m gelezen hier, dus dacht, misschien had je nog niet van m gehoord..
Verder kan ik je niet helpen, succes ermee!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 19:03

In duitsland is ook een keer zoiets gedaan, maar dan net wat anders zeg maar (uitboren van de beschadigingen), verder is het eigenlijk nog nooit echt gedaan in europa. In amerika wel een paar keer, maar ook daar is het nog geen routine operatie.
In nederland gaan wel de beste professoren die er zijn, hem opereren. Het is niet zomaar een paardendierenarts, echt de top van nederland.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:06

Ik denk dat je hier zelf over moet beslissen.
Dat kunne wij of een poll niet voor je doen.
Doe wat je hart je ingeeft.

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:08

dan zou ik als ik jou was echt voor de operatie gaan.. En duitsland is ook niet ver...zou best kunnen als je liever een ervaren arts wilt toch?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:05

Ik zou voor de operatie gaan.
Ik ben tegen een zenuwsnede in principe, dus zou dat niet snel laten doen. Inspuiten zal op den duur niet meer werken, dus is eigenlijk ook niets voor lange termijn.

Dan zou voor mij Tildren en die operatie open blijven als opties. Tildren kost veel geld, en dan afwachten of het werkt. Deze operatie kost minder, en toch een kans dat het helemaal goed komt. Mocht het niet werken, dan kun je altijd nog weer beslissen wat je doet.

De laatste optie lijkt me ook het beste, gezien ik meer ben voor herstel, dan voor uitstel. En Tildren, zenuwsnede en inspuiten zijn zowiezo dingen die uitstellen, en niet herstellen. En de operatie kan misschien wel veel herstellen.

Wat je ook beslist, veel succes met de beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:09

Pfoei... dat is me nogal een beslissing... Hoe oud is Edje nu eigenlijk? Ik zou zelf meer informatie over die vergelijkbare operaties opvragen en dat uitzoeken... en sja... optie 1 t/m 3 staan me ook een beetje tegen eerlijk gezegd... Bovendien, ze zoeken een proefpaard... zou jij het aankunnen om hem eventueel op te offeren, zodat andere paarden er wel mee geholpen kunnen worden? Ik denk, (mits die andere operaties niet al te negatief zijn) de gok wagen... Je hebt niet zo heel veel te verliezen als ik het zou afwegen...

In ieder geval, sterkte voor de beslissing!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:29

Inderdaad heel moeilijk.
Ik denk dat ik voor de operatie zou kiezen, het is inderdaad een risico dat je neemt maar als echt de beste artsen van Nederland die operatie zouden uitvoeren zou ik dat risico nemen.
Heel veel succes!!
Hou je ons op de hoogte??

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:31

Niet veel te verliezen? Ik denk dat ze zat te verliezen heeft, nl haar paard!
Ed is als ik het goed heb 9 jaar oud, piep jong dus.
Ik zou goed kijken naar hoe het in het buitenland uitgevoerd is, met de kansen op volledig herstel ed. De beslissing hoeft toch niet op zeer korte termijn gemaakt te worden?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:37

Edje is nog maar 8 jaar oud. Jong dus, net wat marina zei.
Ik heb ed te verliezen, dus dat is echt niet niks.

Operatie in duitsland laat ik zeker niet doen. Aangezien dat toch een heel ander soort operatie is, en bij minder betrouwbare artsen.

Ik vraag het hier omdat ik zo veel mogelijk meningen wil horen. Ook gezien m'n veterinaire achtergrond (ik ben zelf dierenarts in opleiding) denk ik dat ik best een goede keuze kan maken, ook zonder bokt, maar ik vind het fijn om meerdere meningen te horen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:38

Ik geloof dat ik ervoor zou gaan, die operatie dus.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:54

hoewel er aan een operatie altijd gevaren kleven natuurlijk.
Carool ik zou echt niet weten wat ik zou doen, het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat je nog met hem wilt gaan doen..

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:01

OPTIE 4;
Ik zou er ook voor gaan, HKO gaat na mijn idee nooit meer helemaal over en misschien is dit dé uitvinding.
Je paard loopt nu al niet goed, wat kan je verliezen?? Misschien gaat je jonge paard weer helemaal top lopen...DOEN DUS!!!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:07

wigchert schreef:
OPTIE 4;
Ik zou er ook voor gaan, HKO gaat na mijn idee nooit meer helemaal over en misschien is dit dé uitvinding.
Je paard loopt nu al niet goed, wat kan je verliezen?? Misschien gaat je jonge paard weer helemaal top lopen...DOEN DUS!!!

en misschien is hij er na de operatie wel niet meer....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:11

moeilijk zeg, ik zou zeggen "operatie", maar ik weet niet of ik dat zelf wel zou durven als het hier om mijn pony zou gaan Nagelbijten / Gniffelen
wat zijn de grote gevaren aan de operatie? Kan het ook zo ernstig fout gaan dat hierna zelfs een zenuwsnede niet meer mogelijk is om hem een pijnloos leven te geven?

aan de andere kant zou het trouwens wel geweldig zijn als de operatie wel lukt, ook voor vele andere paarden in nederland.

in ieder geval veel succes en sterkte!

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:21

marina schreef:
en misschien is hij er na de operatie wel niet meer....


Zijn er echt 'bewijzen' dat je paard aan deze operatie kan overlijden dan?
Aan een bot-operatie denk gebeurt dat toch niet zo snel? Verward
Tuurlijk kan het zijn dat je hem af moet maken als de kreupelheid nog erger word, maar hij heeft nu ook pijn dus er moet iets gebeuren.

Mijn merrie is vorig jaar overleden, mede door HKO.
Als ik wist dat ze er toen operaties voor deden had ik het gedaan.
Ik heb toen eigenlijk bewust niet gekozen voor een zenuwsnede en inspuiten in de gewrichten is tijdelijk. Nu heb ik mn merrie niet meer.. Huilen ..ik had echt de operatie gekozen.
Ander hoefbeslag was voor mijn paadje geen optie en medicijnen ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:30

Het gaat erom, dat hij na de operatie ook verslechterd kan zijn qua been, en dat het dan het beste is om hem in te laten slapen. Ik denk dat ze het zo bedoelt Lachen

Over het niet zoveel te verliezen, dat is zoals ik het zien, als het mijn paard zou wezen Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:07

heel zeker: optie 4!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 07:58

Ik mis optie 5 Bloos!

Ik weet niet hoe ik er tegenover zou staan als ik zoiets zou meemaken, maar nu denk ik dat ik er niet mee verder zou gaan. Het idee dat je gaat behandelen in een uitzichtloze situatie, waarbij je iedere keer van pijnbestrijding naar pijnbestrijding leeft staat mij tegen.

Veel sterkte ermee, dit zijn ontzettend moeilijke dingen.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:38

combinatie, zou 1st Tildren proberen (hoezo 2000euro ??) heeft bij mijn paard (wat veel te erge arthrose al had volgens de DAP) ook veel verbetering (ruimere passen ! soepeler etc. gegven-hoewel ik moet toegeven dat ze niet kreupel was)

Daarna zou ik idd serieus die operatie overwegen, bij mensen doen ze dat toch ook ? opzich is de techniek al wel zover toch ? Tegenwoordig kunnen ze ook verbening vd hoefkraakbeenderen gedeeltelijk verwijderen.

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:38

laat je ons weten wat je hebt besloten?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:54

Aramat schreef:
Renske20 heeft bij haar pony een tildren behandeling laten doen, misschien kan je haar pb'en.


klopt, destiny heeft nu net haar 2e infuus gehad(1e was begin februarie dit jaar)
in 1e instantie is het tegen de spat(ipv in de spatgewrichtjes, waar het al zit, woekert het door de spronggewrichten zelf, waardoor die erg aangetast zijn en ze weer kreupel werd)
daarnaast heeft destiny HKO fase 4, dat heeft ze al 5 jaar(spat al 6jaar en die botwoekering&afbraak in het spronggewricht al ruim 2,5 jaar)
des heeft in t begin van de HKO op dichte ijzers gestaan, weer wat gaan rijden, achterhand er goed onder(niet bij AdB geweest maar goed les gehad op de club) en we zijn naar het M1 dressuur en L springen gegaan

toen haar achterbenen slechter werden, merkte ik dat ze voor af en toe struikelde als je een stapritje maakte, en langzaam maar zeker kreeg ze er meer moeite mee om bij de smid even zonder ijzers te staan, dat werd door de jaren heen zo erg dat het ene ijzer voor er af moest, daar een nieuw ijzer onder, en dan pas het andere ijzer eraf, zonder ijzers kon ze niet staan, zette haar voorbenen naar voren en tilde ze steeds om de beurt op

nu ze die Tildren behandelingen heeft gehad(2x een infuus in 6 mnd tijd) kan ze voor zonder ijzers staan, en ondettussen kan hij ook nog achter bekappen, terwijl ze eerst dus niet eens 5 min zonder ijzers kon staan ivm gevoeligheid

dat geeft dus aan dat Tildren wel iets doet voor de HKO van des

mijn DA heeft wel gezegd dat hij de beste resultaten behaalde bij spat-paarden, en ook wel redelijk tot goede resultaten bij HKO, alleen artrose werkt het niet echt goed bij
hoe erger het paard kreupel is, hoe beter de reactie op Tildren(in dat geval zit ik met des dus goed, heb de 2e behandeling vrij snel gedaan, (6 mnd na de 1e) omdat ik haar slechter vond gaan lopen, maar nog niet zo slecht als voor het 1e infuus, maar ik wilde geen risico's nemen, ze is na het 1e infuus wonderbaarlijk goed opgeknapt! die resultaten had niemand verwacht!)

hoe kom je trouwens bij het kostenplaatje van 2000 euro voor de Tildren? ik ben ruim 300 euro per infuus kwijt, en een vriendin van mij was 500 euro kwijt voor een infuus, maar 2000 is nogal een bedrag voor een infuus tildren Bloos!



zenuwsnede valt voor mij af, daar kan je nog een hoop ellende mee krijgen, inspuiten werkt niet lang, dus ik zou, als het kostplaatje voor de Tildre veranderd, eerst voor Tildren gaan, werkt het niet, dan is er nog maar 1 optie, en dat is de operatie

stel, even van het ergste uitgaan, hij wordt nog kreupeler na de operatie, dan heb je toch alles geprobeerd om hem te helpen, en omdat de dierenartsen hem als proefkonijn hadden, hebben ze er van geleerd, en kunnen ze een volgend paard misschien wel helpen.
maar het lijkt me wel doodeng om je paard als proefdier voor een operatie te laten gebruiken!

sterkte!