Wat zou jij doen als..... (hko)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welke optie zouden jullie kiezen (zie tekst)

optie 1 (tildrin)
2 (8%)
optie 2 (zenuwsnede)
2 (8%)
optie 3 (inspuiten)
1 (4%)
optie 4 (opereren)
20 (80%)

Totaal aantal stemmen: 25


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Wat zou jij doen als..... (hko)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 18:33

Omdat ed niet goed meer loopt door hoefkatrol ontsteking klasse 4, was ik vandaag even bij de paardenafdeling van de faculteit diergeneeskunde (waar ik studeer), om een afspraak te maken voor een tildrin behandeling. (optie 1)

Nou sprak ik een arts, en die was niet zo enthousiast over tildrin in het geval van edje. Zij vond de kans dat het bij hem zou werken, niet echt heel groot, en daarbij is het erg duur. Wij zouden zo'n 2000 euro kwijt zijn, en dan is het nog maar de vraag of het echt zou werken.
(tildrin is een heel nieuw, maar nog onbewezen infuus, wat de botopbouw zou moeten bevorderen)

Optie 2 was een zenuwsnede. Heel rigoreus, en dan kan hij de rest van z'n leven alleen licht recreatiewerk doen.

Optie 3: inspuiten in de gewrichten, hebben we al gedaan, maar dat zou niet langer werken dan zo'n 3 maanden, en op den duur helemaal niet meer. Niet echt een optie voor de lange termijn dus...

En nu komt het, optie 4:
Zij bood ons een gratis operatie aan, alleen de stallingskosten zouden we moeten betalen. Alleen.... deze operatie is nog NOOIT in nederland uitgevoerd, en edje zou dan dus proefkoni...... -paard zijn.
Ze gaan dan het botje afvlakken, zodat de scherpe kantjes eraf zijn.
Dan is er de kans dat ie echt weer super wordt, hij kan z'n leven lang kreupel blijven (dan kunnen we altijd nog optie 2 doen (de zenuwsnede)), of....... hij wordt zo extreem kreupel dat hij moet worden afgemaakt.
Kansen kon ze niet geven, omdat het nog nooit was gedaan. Maar (citaat:) "als ik niet zou geloven dat het goed zou gaan, dan zou ik het je nu niet aanbieden".


Wat zouden jullie kiezen, en waarom??? Er moét iets gebeuren, want nu is hij kreupel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)



carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 18:40

Antoine heb ik geprobeerd, en ik vind het de meest grote prutser die er is. Mijn gewone instructrice geeft stukken beter les. Absoluut geen optie dus, en ik hoef hier nu verder ook geen discussie over

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 19:03

In duitsland is ook een keer zoiets gedaan, maar dan net wat anders zeg maar (uitboren van de beschadigingen), verder is het eigenlijk nog nooit echt gedaan in europa. In amerika wel een paar keer, maar ook daar is het nog geen routine operatie.
In nederland gaan wel de beste professoren die er zijn, hem opereren. Het is niet zomaar een paardendierenarts, echt de top van nederland.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 21:37

Edje is nog maar 8 jaar oud. Jong dus, net wat marina zei.
Ik heb ed te verliezen, dus dat is echt niet niks.

Operatie in duitsland laat ik zeker niet doen. Aangezien dat toch een heel ander soort operatie is, en bij minder betrouwbare artsen.

Ik vraag het hier omdat ik zo veel mogelijk meningen wil horen. Ook gezien m'n veterinaire achtergrond (ik ben zelf dierenarts in opleiding) denk ik dat ik best een goede keuze kan maken, ook zonder bokt, maar ik vind het fijn om meerdere meningen te horen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 13:31

Renske: hij heeft minimaal 4 tildrin infusen nodig (4 x 350 euro) + stallingsgeld 4 keer (12,5 per dag, 10 dagen per infuus (500 euro) + 2 x foto's maken (180 euro).
Nou, dan schiet je op.....
Ook is hij heeeeeeeel licht kreupel, en daarom hebben ze hier het idee dat tildrin niet aan gaat slaan bij hem.

En wat renske ook zegt: bij paarden van anderen ben ik ook heel hard, en zeg direct 'afmaken'. Maar dit is m'n eigen paard, en voor het geld heb ik nog geen nieuw paard. Daarbij komt dat ie eigenlijk heel niet zo slecht loopt, in vergelijking tot de foto's. Waar leg je dan de grens....?

Voordat de operatie er is, moet hij nog weer op de foto en onderzocht worden met een endoscoop (ofzo), maar ze gaan er nu al van uit dat ie geschikt is om een operatie te ondergaan (nav. oude foto's).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 08:40

Renske: nou, 10 dagen per behandeling dan. Eleonoor: alle alternatieve dingen hebben we al geprobeerd, van homeopathie tot AdB, en dat heeft niet gewerkt helaas.

Donderdagochtend wordt Edje opgenomen. Eerst worden er weer nieuwe foto's gemaakt, en wordt hij verder onderzocht, en dan pas beslissen we wat we gaan doen. Pff.... echt spannend!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:56


Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 17:47

Chipieke: zie m'n berichtje boven jou bericht: de beslissing is genomen, zie daarvoor de update op VvdD

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers