Wat zal ik doen? (dekens)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Wat zal ik doen? (dekens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 14:30

Ik heb Sting nu dik 2 jaar. Het eerste jaar kon hij naar binnen, in een inloopstal, waar hij dan ook altijd stond. Vorig jaar heeft hij vrijwel de hele winter dag en nacht buiten gestaan, met af en toe een regendekentje op. Ik heb liever helemaal geen dekens en gewoon een wintervacht. Eind van de winter (begin maart) dit jaar heeft hij zandkoliek gehad, en was zo mager als hij maar kon zijn. Hij at toen samen met 1 ander paardje bijna een pak hooi per dag op. En nog een halve/hele kilo basisbrok.
Ik zat nu op paardnatuurlijk te lezen, en vind het allemaal heel diervriendelijk wat er staat, maar of het nou zo verstandig is om Sting ook op die manier te houden?
Ze hebben in de wei geen schuilstal, dus ik zat nu te denken om een 200 grams deken te kopen. Dan nu voorlopig nog geen deken op, en dan als het echt gaat vriezen en sneeuwen die 200 grams erop te leggen.
Nou vraag ik me alleen af of dat een goede oplossing is?
Ik rijd vrij veel op hem, en doe hem na het rijden een tijdje de zweetdeken op, maar kan vaak niet wachten tot hij compleet opgedroogd is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:56

ik heb Andrew in het najaar toen het kouder werd een 200 grams regendeken op gedaan (Rhino Turnout) hieronder ging hij zelf nog een wintervacht ontwikkelen voor zover hij die nodig had. Hij heeft het dus niet koud gehad en stond ook de hele winter buiten zonder schuilstal. denk er nu wel over om een deken met hals te kopen omdat het wel eens inregende bij de hals en als ik gereden had en hij wat bezweet was, die hals en borst daardoor gedeeltelijk onbeschermd waren. Met een deken met halsstuk is dat goed beschermd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:04

Paarden horen gewoon een beschutting te hebben van wind en regen, en verder een droge plaats te hebben waarop ze kunnen liggen of met droge voeten staan.

voldoet de winterweide daar niet aan, is het gewoon geen geschikte plaats voor een paard om te overwinteren.
Geen deken die daar iets aan kan verbeteren....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:08

Dees schreef:
Paarden horen gewoon een beschutting te hebben van wind en regen, en verder een droge plaats te hebben waarop ze kunnen liggen of met droge voeten staan.

voldoet de winterweide daar niet aan, is het gewoon geen geschikte plaats voor een paard om te overwinteren.
Geen deken die daar iets aan kan verbeteren....

Mee eens