Glycerine zeep in spray of in blok? Dagelijks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Glycerine zeep in spray of in blok? Dagelijks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 17:12

Ik heb me vandaag voorgenomen dat ik mijn zadel en hoofdstel eens wat beter moet behandelen! Haha!

Dat houdt in, elke dag na het rijden even de singelstoten, beugelriemen en hoofdstel afnemen met glycerine- (oftewel zadel-) zeep. Ik heb hier thuis zo`n blok liggen. Dat is ideaal als je thuis op je gemak met al je spullen gaat zitten, zuiver water bij de hand hebt, maar het lijkt me niet ideaal op stal. Als ik een kraantje moet hebben moet ik eerst een eind lopen, en ik wil eigenlijk iets handigers om zo bij de hand te hebben. Bloos

Nu had een stalgenoot het over glycerinespray in een fles, wat je er zo opspuit, even wrijven en klaar. Leek me wel ideaal!

Hoe doen jullie het?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:14

Dat zadelzeep in sprayvorm is prima, maar ik gebruik het niet dagelijks. Alleen met het schoonmaken van het zadel. Dagelijks lijkt mij wat overdreven.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 17:18

Misschien niet dagelijks, maar wel een aantal keer in de week...

Welk merk spray gebruik jij?

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:20

Goed voornemen Koor! Lachen
Ik poets meestal 1 keer in de week even af met zadelzeep, maar dat zit dan gewoon in zo'n bakje.
Als ik wedstrijd heb dan komt er ook ledervet of olie aan te pas. Maar ik denk dat zo'n spuitbus wel handig is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:20

Dat sprayen is helemaal niet handig, zeker op een hoofdstel spray je zeker 50% mis.
Ik spoot het altijd op een sponsje...
Tja, dan kan je net zo goed een potje Stübben nemen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 17:22

Ja dat kan, alleen is het onhandige dan dat ik eerst een eind naar de kraan moet lopen om mn spons uit te spoelen en nat te maken. En mij leek het handig met name de singelstoten en de rest van het zadel te doen als het zadel nog op Kore lag. Vandaar de vraag over ervaringen met de spray.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:59

Met de spray is het niet anders dan normale zadelzeep, ook hierbij moet je zo nu en dan je spons weer afspoelen, zeker als e.e.a. vies is!!!

Overigens gebruik ik zo nu en dan spraysoap in zo'n witte fles met oranje label (car and day of zoiets??????)
Ik maak m'n tuig wel elke dag schoon, som met alleen een vochtige spons, soms met zadelzeep of spraysoap.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:03

car en day heb ik, gebruik het al zo'n 1.5 jaar en de eerste fles is nog niet leeg. Het is dus ook nog vrij zuinig in gebruik (viel mij enorm mee, het leek mij eerst troep).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:04

Dat spul in die spuitfles met een oranje etiket, van Carr & Day & Martin vind ik helemaal niet fijn. Het tuig wordt er plakkerig van en alles behalve schoon, je smeert het vuil alleen een beetje uit zodat het minder opvalt ipv dat je het eraf haalt is mijn indruk.
Als je geen spons of doek gebruikt die je regelmatig uitspoelt, dan kun je het nooit goed schoon krijgen vind ik.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:34

Sinds ik een nieuw dressuurzadel en hoofdstel heb gekocht heb ik me ook voorgenomen om mijn spullen is beter te behandelen. Telkens nadat ik gereden heb kuis ik mijn zadel en hoofdstel met de glycerine soap spray van cavalor. Ik denk dat het hoogstens 10 minuutjes in beslag neemt. Ben best tevreden want mijn spullen blijven nu lekker soepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:39

Ik haal er regelmatig (2 a 3x per week) een doekje lederdressing over heen, dat vind ik prettiger dan zadelzeep omdat het zo niet plakkiger is.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 20:07

Wat voor een lederdressing is dat dan Ilindra? Lederolie uit een fles ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:34


germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:39

poetsen met een schone doek moet je altijd, of je nu gewoon een staaf zeep gebruikt, of zo'n spuitbus.
Op het hoofdstel gebruik ik de spray eigenlijk veel minder, als ik het gebruik, dan spuit ik tegen m'n hand en met m'n hand poets ik het hoofdstel schoon. Maar zo nu en dan moet ik het rigoreuzer aanpakken. Hier komt veel meer zweet en vuil in dan in/op het zadel. Het hoofdstel gaat dan onder de koude kraan. Sponsje om schoon te maken, en daarna wrijf ik er nog zadelzeep in van zo'n staaf. Het leer wordt daarna geolied. Zo blijft het leer prima.

Ik denk dat ik m'n zadel eens per maand doe, het hoofdstel ook. En zeg maar eens per 3-4 maanden doe ik het hoofdstel rigoreus.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:56

Ja, dan zou ik ook zo lang doen met een fles Haha!
Ik maak mijn hoofdstellen vrijwel altijd na het rijden meteen schoon, vaak pak ik dan ook gelijk de singel, mijn chaps, sporenriempjes en jodhuprs mee.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:08

Ik vind zo'n spray wel handig! Je kan dan gewoon 1 x naar de kraan lopen om je doekje uit te spoelen, maar dat kan je doen als je er toch langs loopt zeg maar. Met zo'n blok heb je eerst water nodig voor je aan de slag kan.

Daarnaast zal je idd af en toe een grote schoonmaak moeten doen. Maar voor het dagelijkse "even snel" onderhoud vind ik zo'n spray best fijn!

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:51

Ik gebruik stubben zadelzeep. Voor groot onderhoud gebruik ik een schoonmaaksetje van prestige.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:46

spray is lekker makkelijk!!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 23:11

Sjuimpje schreef:
Ja, dan zou ik ook zo lang doen met een fles Haha!
Ik maak mijn hoofdstellen vrijwel altijd na het rijden meteen schoon, vaak pak ik dan ook gelijk de singel, mijn chaps, sporenriempjes en jodhuprs mee.



Ja, dat was dus ook precies mijn instelling, mijn goede voornemen! Schijnheilig
Wat gebruik jij dan precies Sjuimpje?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 07:21

Ik heb potten van Stübben met een halve badspons.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:25

Ik gebruik normaal dagelijks de Stübben zeep en ik gebruik 2x per week spul van Prestige.

Het nadeel van de spray van Car .. vind ik dat het leer gaat plakken..