Prikkeldraad of niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Prikkeldraad of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 23:48

hallo,

Ik vind prikkeldraad niet echt noodzakelijk...
het kan je paarden lelijk verwonden
maar hoe zit het bij jullie?
denken jullie er ook zo over!
ik zie veeeeel weiden met prikkeldraad
waarom eigelijk?
voor uitbrekers?

ps:op de wei waar princess staat kunnen de paarden niet aan de prikkeldraad,dit is verder dan de afsluiting

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:00

Absoluut NEE.
Waarom? Ik ken 3 voorbeelden:

*eerste paard is blijven hangen in prikkeldraad. Resultaat: enkeltje slacht, niet meer te redden.

*Tweede paard ben ik tegengekomen toen we nog op zoek waren naar een paard. Beauty, prachtig gebouwd, heel braaf, supergangen, goede afstamming, kortom een droompaard, werd helaas aan slachtprijs verkocht en nog kregen de eigenaars het paard niet aan de straatstenen kwijt.
Reden? Paard was ooit blijven hangen aan de prikkeldraad, en had daardoor gruwelijke littekens aan het achterbeen overgehouden. Volgens de eigenaar ondervond het paard er geen last van, maar eht was zo ontsierend voor het anders mooie paarden en potentiele kopers wilden nu eenmaal geen riscico nemen.

*Paard dat uitgebroken is vliegt de draad in en komt vast te zitten in de staart. Eigenaar is afwezig, gelukkig komt buurman paardenleek te hulp. Paard in paniek draait prikkeldraad rond buurmans benen, die er niks anders inziet dan vlug de staart door te knippen (wel niet de staartwortel)

geef mij maar liever schrikdraad of houten afsluiting.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:05

De ene van mij heeft een leuk litteken in de kootholte van een koord waar stroom op stond. Moet er niet aan denken als dat prikkeldraad geweest was. Prikkeldraad en paarden gaat niet samen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:19

annegti schreef:
De ene van mij heeft een leuk litteken in de kootholte van een koord waar stroom op stond. Moet er niet aan denken als dat prikkeldraad geweest was. Prikkeldraad en paarden gaat niet samen.

Die van mij heeft ook een tijdje geleden in het schrikdraad gehangen en daar een lelijke wond op het achterbeen aan overgehouden. Ook dik, stevig schrikdraad is onveilig (het breekt niet als het paard erin of erachter hangt), dus neem wat goedkoper en dunner spul of een houten omheining.
Prikkeldraad is echt not done!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 07:44

Ik heb een hekel aan prikkeldraad , en zou het nooit als weide afrastering gebruiken voor mijn paardenAfbeelding

Heb 1 keer meegemaakt in Drenthe, stond een jong hengst met zijn moeder, hengstje kwam met zijn oog ik het prikkeldraad , bah wat was dat naar.
Ik weet helaas niet hoe het afgelopen is, maar zo zijn er veel ergere dingen
Denkt gelijk aan de film met Brad pit(Als je die ooit gezien hebt) met die koe in het prikkeldraad in Legends of the fall , oe bah wat was dat een raar gezicht Scheve mond

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:22

Ik geloof dat het in Duitsland zelfs verboden is, maar dat weet ik niet zeker! Moeten ze in Nederland ook afschaffen!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:46

Dit is een klein beetje vragen naar de bekende weg als je het mij vraagt. Want iedereen zal zeggen: Verschrikkelijk, afschaffen die handel.

Bij mij staan de paarden overigens wél (gedeeltelijk) achter prikkeldraad.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:55

Mijn pony's ook gedeeltelijk. Maar ik heb ook liever schrikdraad.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 08:56

haai!

ja jullie hebben allemaal groot gelijk..
waarom werd prikkeldraad uitgevonden Scheve mond
maar als je schrik hebt van in brekers ofzo dan moet je gewoon de schrikkeldraad een halve meter van de afsluiting doen!
1/ houd inbrekers weg Verward
2/je paard kan er niet aan

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:45

Ik gebruik echt geen prikkeldraad.
We hebben ook nog nooit prikkeldraad omd e wei gehad dus er zijn ook nog nooit nare ongelukken mee gebeurt .
Bij de buren hebben ze wel prikkeldraad met stroom Bloos! , daar is dus een keer een koe in vast komen te zitten en die heeft de hele baarmoeder eruit geperst.
Ook niet echt fijn Scheve mond .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:22

Mijn pony staat achter prikkeldraad. Stroomdraad houdt hem echt niet tegen, daar loopt hij dwars doorheen. We hebben dat verschillende keren geprobeerd maar het werkt niet. (Tips zijn welkom)
Een houten hek is natuurlijk veel veiliger, maar de weides waar hij staat zijn niet van ons en dan heb je er niet alles over te zeggen.

knightloekieJarig

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:40

No Barbwire....dus geen prikkeldraad!

In duitsland is het gelukkig al verboden OK dan!
Pruuse gee ziet good beezig

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:51

Geen prikkeldraad

Gewoon schrikdraad, is veel veiliger.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:53

Ik heb daar trouwens een keer met een dierenarts een lang gesprek over gehad. In de praktijk blijken wonden van prikkeldraad er vreselijk uit te zein maar over het algemeen beter te genezen dan wonden veroorzaakt door lint/koord. Lint/koord snijdt vaak pezen ed. door waardoor een paard enkeltje slacht krijgt. Prikkeldraad veroorzaakt meer vleeswonden die doordaans wel te genezen zijn. Hij zag zelf het liefst een paard achter beoband met een stroomdraadje erboven. Houten omheiningen was hij ook niet echt wild van omdat dat gaat splinteren bij een harde klap, met alle nare gevolgen van dien. (van de week op bokt weer een triest voorbeeld van gelezen, arm dier)

Conclusie: als je voor lint/koord gaat neem dan iets met een lage breekkracht zodat het eventueel knapt als er grote krachten op komen. Of zet er van die dingen op die de draad doorsnijden bij grote krachten.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 11:03

Ben ik blij dat princess een (b)ENGELTJE IN DE WEI IS Schijnheilig

Ze zal nooit uitbreken daarvoor vind ze het daar veel te plezant Knipoog

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:04

nee zeker geen prikkeldraad , prikkeldraadwonden zijn vaak zo ernstig dat er niets meer aan te doen is !

groetjes

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:26

Nou jullie hebben het allemaal over wonden enzo en ongelukken ik heb een andere reden voor geen prikkeldraad

Ze zien het niet !!! *LOL*

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:30

Ivanka loopt ook (gedeeltelijk) achter prikkeldraad. Gevaarlijk? Ja en nee.
De kant waar prikkeldraad staat, daar staat nog wit lint voor dus ze moet eerst daardoorheen wil ze naar het prikkeldraad toe. Maar als ze over 6 weken nog drachtig blijkt te zijn, dan ga ik al het prikkeldraad eraf halen en er alleen maar wit lint wegzetten. Ivanka kent de omheining goed, maar het veulen niet.. En ik wil natuurlijk niet dat het veulen in de prikkeldraad blijft hangen Scheve mond

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 11:30

Langtand schreef:
Nou jullie hebben het allemaal over wonden enzo en ongelukken ik heb een andere reden voor geen prikkeldraad

Ze zien het niet !!! *LOL*


Hééé!

dit wist ik niet !
Lachen nu wel

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:31

Ik heb alleen nog maar slechte ervaringen met prikkeldraad en zoals je waarschijnlijk al doorhebt is het gewoon het best GEEN prikkeldraad te nemen Mijn Chipieke heeft zelf een grote wonde in haar hals van een goede twaalf op acht centimeter omdat ze er ooit eens in vast is komen te zitten op de een of andere manier Verward Dus gewoon niet doen !

chipieke

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:00

Ik houd ook totaal niet van prikkeldraad. Wij hebben wel een gedeelte in de wei waar onder prikkeldraad zit en boven een ijzeren stroomdraad. Heb er nog geen problemen mee gehad gelukkig, maar ik zou het zelf niet in de wei willen!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:12

wij hebben 1 wei gehuurt waar ze schrikdraad hebben (hetzelfde met prikkels maar dan zonder)

Wij hebben er witte lintjes in het begin aan gehangen!! Paarden raken meestal verstrikt in draad omdat ze het niet zien !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:38

jantina schreef:
Dit is een klein beetje vragen naar de bekende weg als je het mij vraagt. Want iedereen zal zeggen: Verschrikkelijk, afschaffen die handel.

Bij mij staan de paarden overigens wél (gedeeltelijk) achter prikkeldraad.

Helemaal mee eens.

Mijn paddock heb ik inmiddels vervangen voor geheel lint, maar vroeger was dat ook voor de helft prikkeldraad. De grasweide waar mijn paard in staat, bestaat uit geheel prikkeldraad. Reden, omdat er ook een paar koeien in lopen, en die kan je niet achter lint zetten, want dan blijven ze er niet achter.

Mijn paard heeft ook in de prikkeldraad gezeten, was gaan rollen, en is aan de andere kant opgestaan. Heeft zichzelf ook weer losgetrokken. Drie japen van 15, 20 en 30 cm lang. DA heeft het netjes schoongemaakt, en je ziet er helemaal niks van. Lint is ook zeker niet zaligmakend, daar krijg je brandschuurwonden van, die ik erger vind dan prikkeldraad...

Ik vind prikkeldraad helemaal niet zo'n slechte afrastering, je moet alleen een beetje opletten als je een bloedpaardje hebt, wat gaat rennen in de wei, en snel schrikt van landbouwverkeer enzo. Ja, dan vraag je om problemen. Maar een normaal paard kan uitstekend achter een prikkeldraad omheining.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:36

Wij hebben geen prikkeldraad, alleen aan de buitenkant van de wei zeg maar.. maar dat staat nog 30 cm van de schrikdraad af, en is iets lager.. dus daar kunnen ze nooit bij, want we hebben drie schrikdaden boven elkaar, en daar tussen nog gaas (voor mijn shetlander/vuilnisbak, want die is erg goed in uitbreken.. Haha!)
Maar je hoort vaak genoeg dat paarden een bok geven en dan met een been in de prikkeldraad blijven hangen en zich ernstig verwonden..

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:14

Om zat redenen (allemaal al genoemd Knipoog) hou ik niet van prikkeldraad, maar ook schrikdraad heb ik liever niet. Dan kan je beter schriklint nemen (van die brede banden waar stroom op staat).