Hoefbeen gekantelt en toch rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Hoefbeen gekantelt en toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 22:07

Hallo allemaal,
ik ken een pony die heel lang behoorlijk hoefbevangen is geweest, en waarbij ook het hoefbeen gekantelt is. Maar hij wordt nog steeds gewoon gereden, galopperen en ook (laag) springen enzo. maar kan dat wel? Ik heb wel eens gehoord dat je niet meer mag rijden op een pony waar het hoefbeen van gekantelt is. Wat vinden jullie? Ik heb voor de rest persoonlijk weinig met de pony te maken, maar ik wil gewoon weten of het nou heel slecht voor die pony is. ( hij is namelijk super lief!!, okee, klinkt penny-achtig, maar t is wel zo Haha! )

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:26

Heeft de pony pijn? loopt het op eieren? zo ja, dan is rijden uiteraard niet goed.
Loopt het paard gewoon goed (en dat kun je als leek niet zien, daar moet een deskundige of een dierenarts naar kijken), dan kun je wel gewoon rijden.
De meeste paarden met een gekanteld hoefbeen zullen niet goed lopen, je ziet het vaak neit direct, maar ze willen vaak een soort schaatsende korte beweging maken met de voorbenen (als jullie het begrijpen, beetje lastig uit te leggen), ze zetten de hoef anders neer dan normaal, vaak proberen ze bij het neerzetten direct druk achterop te krijgen, of juist wat wijder te gaan lopen. In zo'n geval kun je soms nog wel rijden, maar springen is dan misschien niet goed. Soms kan een laag sprongetje nog prima.

Hoe erg het hoefbeen gekanteld is maakt ook nog uit. Het kan zo ver gekanteld zijn dat het continu 'prikt', en in zo'n geval is het niet anders dan het paard weg te doen.

Vanaf de computer kun je niet zeggen of het goed of slecht is. Maar met de juiste manier van bekappen of beslag, de juiste voeding kun je het paard voor recreatief gebruik weer redelijk bruikbaar krijgen. Een sportpaard zal het niet meer worden.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:21

Mijn verzorgpony heeft aan beide benen een gekanteld hoefbeen en daarbij is het hoefbeen ook nog naar beneden gezakt. Ze zou een overlevingskans hebben van 20%, laat staan dat er ooit nog gereden op zou kunnen worden.
Colette is een echte wonderpony: we kunnen er gewoon op rijden, we lessen 1 keer in de week met haar. Springen en megalange ritten met veel galop is niet bevordelijk Knipoog

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 12:02

okee, dankjewel!!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:08

Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat niet ieder paard/pony hetzelfde is!
Voor meer advies moet je je DA en/of hoefsmid raadplegen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:21

Mijn paard heeft ook een gekanteld hoefbeen. Ik rijd er gewoon mee en rijd ook nog dressuurwedstrijden en endurances. Gewoon goed bekappen en het gaat prima Lachen

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:14

Ik heb altijd geleerd dat je minimaal een jaar moet wachten voor je weer begint met rijden, dan is er weer een hele nieuwe hoef gegroeid en is het hoefbeen ook weer recht naar beneden gegroeid. Ik zou haar i.i.g. afraden om te springen en teveel over de harde grond te rijden.
De hoeven blijven vaak van mindere kwaliteit, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat je nooit meer kan rijden, maar te vroeg beginnen kan wel, maar is niet zo goed.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:27

Kusia schreef:
Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat niet ieder paard/pony hetzelfde is!
Voor meer advies moet je je DA en/of hoefsmid raadplegen.


Helemaal mee eens!

Bel gewoon eens naar de kliniek, niet een paard is hetzelfde. Beter te voorzichtig dan dingen kapot maken Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:47

Verschilt idd per paard/pony en situatie. Dierenarts kan goed adviseren. In enkele gevallen kan het trouwens heel sterk verbeteren (als je opnieuw foto's maakt). Als ze niet kreupel zijn en geen pijn hebben kan je gewoon rijden (met beleid dan wel).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:04

Het kan weer recht groeien als ze goed bekapt worden. Duurt wel ff, vraag je hoefsmid ernaar.