1 van mijn verzorgpony's valt mij aan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

1 van mijn verzorgpony's valt mij aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 19:11

Hallo iedereen,

Ik heb 15 verzorgshetlanders. Ze staan in 2 weien. 1 wei 12 merries en de andere wei 2 hengsten en een oudere merrie. Ja dat was als extra info. Als ik in de weide van de 12 merries ben. Moet ik heel goed opletten. Omdat 1 merrie mij af en toe aanvalt gewoon. Anders moet ik ook goed opletten maar nu extra. Als zij aan de andere kant van de weide staat en ik kijk even naar haar dan komt ze in volle galop op me af en probeert ze te bijten en te stampen enzo. Ik heb geen schrik en tot nu toe heeft ze mij nog niets kunnen doen. Maar ik heb schrik dat het niet alleen bij van voren aanvallen blijft. Stel als die mij vanachter aanvalt? Misschien word ze verkocht. Omdat de eigenaar dat ook niet leuk vind. Maar normaal deed ze dat niet. We denken dat het komt omdat ze 2 veulens verloren is en ze jaloers is op de andere merries met de veulen. Wij (de mens bedoel ik daarmee) hebben al 2 keer haar dode veulen bij haar moeten wegnemen. Waarschijnlijk neemt ze het ons kwalijk dat wij dat gedaan hebben. Maar heeft iemand tips om er iets aan te doen ofzo? Sorry voor het lange verhaal maar dan weten jullie ook het precieze verhaal zo ongeveer. Alvast bedankt voor de reacties en tips enz.....

Groetjes, Jennifer

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:34

Zweep mee de wei in en laat ze maar komen.
Zodra ze aanvalt een mep verkopen en haar een heel eind wegjagen. Je hoeft haar niet verrot te slaan, maar je moet haar van je af jagen en het liefst ook van de rest van de pony's vandaan.
Mevrouw is duidelijk de leidster in de wei en duldt jou niet tussen 'haar' pony's. Het wordt tijd dat ze jou als leider gaat zien.
En als het goed is hoef je maar één keer zo hard op te treden.

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 22:01

Nou de zweep neem ik altijd mee in de wei. Ik geef haar altijd wel een flinke mep. Ze luistert dan wel. Maar ik weet 1 ding. Ze is absoluut niet de leidster van de groep. Ik kan gewoon bij de andere pony's komen. Geen probleem. Maar als ik even naar haar kijk dan grrrrrrr. Want er is een andere merrie heel duidelijk leidster. Alhoewel die heeft toegegeven zeg maar dat ik leidster zo een beetje mag zijn.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:20

Das dan wel heel vreemd, van de leider uit de kudde kan ik me zulk gedrag wel voorstellen, maar van een merrie die niet hoog in rang is?
Doet ze het ook bij anderen die de wei in komen?

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:30

ik ken ook zown pony, wat ze al zeggen.. zweep mee en een mep geven (klinkt wel zielig, maar het helpt wel) ze moeten echt even ontzag voor je krijgen, je kunt er ook mee gaan lopen etc.. zodat het paard ook vertrouwen krijgt.. het kan ook de leider van de kudde zijn.. en blijft het er gewoon in!

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 17:24

Nee ze doet niet zo tegen de andere pony's. Daar is ze heel vriendelijk tegen. Maar hoe kwaad ik ook op haar ben. Het scheelt haar geen barst gewoon. En ze heeft van mij toch al enkele heel harde klappen gekregen. En dan is ze ook meteen weg. Maar dan staat ze na 5 minuten zo weer van pfoe ze kan mij toch niets doen. En ze is niet de leidster van de kudde. Echt niet. Als ze iets probeert te doen naar een andere merrie staat de leidster er bij hoor! En ze is echt heel aardig tegen de anderen. En ik zou heel graag met haar willen lopen. Maar als ze eens heel af en toe niet de neiging heeft om aan te vallen dan bijt ze wel naar mij. Ik kan haar niet eens gewoon even aaien.

ricky_lover

Berichten: 694
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: plaatsnoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:06

ik zal bix pakken en de zweep en dan laat je ze komen en als ze niet luisterd dan pak je de zweep en mep je 1 keer en als ze dan lief is dan geef je bix Party!!

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 20:51

Dat zou ik inderdaad kunnen proberen, maar er staan nog 11 andere merries met een goede smaak en een voorliefde voor biks in de wei. En als ik haar alleen pak dan moet ik haar opjagen enso voor haar alleen te krijgen. En dan rent de rest gewoon door die draad als ze biks zien.

Toch heel thanx voor de tip. Ik ga het proberen.

Groetjes, Jennifer

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 22:07

Kan niemand mij helpen???

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:01

ik heb dit zelfde gehad met mijn verzorgpony, new forest, maar die ging dan ook steigeren en dan mij proberen neer te slaan.

Inderdaad een zweep mee genomen.... maar verder weet ik het niet... misschien met deze pony naar een homeopaat gaan of gaan freestylen???

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:15

mmm dat bix verhaal lijkt mij geen goed idee, heb je dadelijk 12 aavallende paarden omdat ze daarna een beetje bix krijgen zal ik niet doen.
Ik denk dat je er verder niet zo veel aan kan doen, ik denk idd dat je gewoon een zweep mee moet nemen en een keer flink uithalen, suc6 Lachen

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:02

geen eten, wel een zweepje maar naar mijn idee ook niet gelijk hard uithalen... misschien is ze bang.... dreigen kan ook veel doen....
Ik sta op een handelstal dus elke dag ander paarden...
en na een paar aanval beurten ga ik ook elke dag met mijn zweepje het land op... vaak dreig ik tegen hun neus of borst... zodat ze hem zien..
Succes!!!!!!!! OK dan!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:16

Een pony hoger in rangorde met je meenemen als je in de wei bent, zodat ze niet in de buurt durft te komen.

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 22:32

Thanx voor de tips. En dat bix was ik ook niet egt van plan want dan heb ik der meteen niet 1 maar 12 die mij aanvallen. En echt geslagen heb ik niet. Had het een beetje fout gezegt. Maar wel al eens flink gezwiept en ze kwam te kort bij. Dus toen kreeg ze een ferme tik. En de pony hoger in de rangorde. Ga ik eens proberen. Als het heeeel goed helpt. Dan doe ik het altijd. Maar het is nogal lastig voor mij. Om iedere dag de merrie wat et hoogste in de rangorde is te vangen en er mee rond te lopen. Aangezien die (Lieve) merrie ook niet al te graag meewerkt de hele tijd. Maar toch thanx! Ik ga zeker eens proberen!