Wat kan je allemaal doen met een paard met een gevoelige rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Wat kan je allemaal doen met een paard met een gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 15:36

Ik bedoel door een pysiotherapeut laten behandelen, een lekker dik bont dekje kopen, een gelpad etc Dus wat kan je allemaal doen om zijn leven dragelijker te maken?

gr kat

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:48

Gelpad, daar help je hem al mee. Fysio helpt ook, maar die zegt toch weer dat je het moet oplossen met training, d.m.v. longeren en rijtechnisch. Een gevoelige rug moet gespierder worden, zodat deze sterker wordt en minder gevoelig. En dat kan alleen maar d.m.v. training. Een fysio of een goede instructeur kan jou hierin wel adviseren. Ga voorlopig niet doorzitten he, dan stoor je hem namelijk heel erg in de rug.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:55

Je zadel heel goed laten nakijken zodat dat goed past.
Veel lichtrijden.
Zoals Desiree ook zegt, het is erg belangrijk dat je paard goed getraind wordt. Dit betekent goed ontspannen over de rug aan het werk, zowel onder de man als aan de longe.
Je kunt hem ook na laten kijken door de manueel therapeut.
Verder worden er ook wel eens ontstekingsremmende spuiten gegeven tussen de ruggenwervels.
Laat je veearts er naar kijken en vraag hem om advies!

EN wat bedoel je precies met een gevoelige rug?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:05

Gelpad of schapevacht gebruiken. Ik gebruik al twee jaar een schapevacht schabrak en mijn paard is al een stuk minder gevoelig op de rug! Werkt super, wel een beetje prijzig Haha!

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 16:10

Ik bedoel met een gevoelige rug, naar me happen met aansingelen, niet echt relaxt met doorzitten, zakt wat naar beneden met drukken naast de ruggegraad, hij heeft ook een hele bottige rug, je ziet de ruggegraad heel goed, die ligt er echt op, zeg maar. Hij is wel wat ouder natuurlijk(15) dus dan word de rug ook wat bottiger. Maar hij heeft absoluut geen holle rug, eerder een hele rechte.

gr kat

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:39

Equitex shabrak Haha! werkt perfect bij paarden met een gevoelige rug! Is ergonomisch en vangt beter de schokken op dan een gelpad, past zich aan de rug aan en verdeeld de druk van de ruiter en het zadel.

Resultaat gegarandeerd Knipoog

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:50

Ik denk dat het ook goed voor Carlos is als je hem niet elke dag of 5 keer per week volop dressuurmatig traint. Maar ook wat vaker 3'of 4 keer per week lekker met hem naar buiten gaat.

En dan hoef je niet per sé altijd te rijden; buiten wandelen of lekker spelen aan een lange lijn kan ook.

Ik heb hier eerlijk gezegd niet veel ervaring mee; maar ga gewoon van m'n eerste gedachte uit. Niet je paardje overbelasten. Nou weet ik natuurlijk niet hoeveel en hoezwaar je hem laat werken, maar heel misschien heb je toch iets aan m'n tip.

Daarnaast is je zadel natuurlijk heel belangrijk!

groetjes en succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:10

zorgen dus d.m.v. training dat de rug meer bespiering krijgt. En niet gaan doorzitten als je hem niet geheel voor elkaar hebt, d.w.z. helemaal ontspannen in de rug en ook de achterhand erbij. Het feit dat hij zijn rug gaat drukken als jij gaat doorzitten, ligt aan het feit dat jij niet goed kunt doorzitten. En dat hoeft niet aan jou te liggen, hij LAAT jou waarschijnlijk ook niet zitten. En daar moet je dus aan gaan werken. Goed je paard trainen, bij elkaar rijden/sluiten, en dan pas doorzitten. Zodra hij weer rot zit, weer gaan lichtrijden. Dit zal je niet in een lesje voro elkaar krijgen hoor, dit is een proces van maanden.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:49

Een dergelijke rug heeft bijna altijd twee oorzaken: slecht gereden zijn en/of een slecht passend zadel.
Zadel is een kwestie van nakijken, aanpassen, eventueel een nieuw zadel. Rijden is een kwestie van trainen, maar wel met een goede instructeur, niet van het geen-gel*l-trek-hem-in-de-krul type en daar lopen er helaas te veel van rond. Verwacht ook geen resultaat op korte termijn, dit kost je enkele maanden.
Vanda Oosterhuis en Petra Rösler zijn twee namen om te onthouden in deze, niet goedkoop, maar wel zeer goed en doeltreffend.
Leeftijd heeft er maar beperkt mee te maken, ik ken paarden van in de twintig met een perfecte gladde rug.