Ervaringen met stal Cherokee, paardentherapie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Ervaringen met stal Cherokee, paardentherapie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 08:56

Mijn bijrijdster lest bij stal Cherokee (www.cherokeepaarden.nl) in Babylonienbroek en krijgt daar les van Daphne. Daphne houdt er een aparte rijwijze op na met hoge handen en aparte stelling. Ze zijn voornamelijk bezig met het richten van het paard. In eerste instantie ziet het er maar gek uit.
Mechteld, mijn bijrijdster, is erg te spreken over deze manier van rijden en zweert er dan ook bij. Wat ik echter zie is dat Rinus nu al een half jaar het zelfde rondje loopt en dat het haar niet echt wil lukken. Dit heeft niet persee met de rijwijze te maken want als Daphne zelf op Rinus rijdt loopt hij wel goed.

Ik ben zelf zwanger en Mechteld komt hooguit 3 keer per week en rijdt dan een half uurtje. Een half uur waarbij Rinus zeer tegen de hand is. Rinus heeft een onderhals ontwikkeld.

Daphne's moeder Marijke is een paardenhelderziende en paardengenezer op holistische wijze. Bij hun op stal komen paarden die vaak al opgegeven zijn en vaak krijgt ze ze nog goed ook. Rinus heeft vrij slechte hoeven en daar had ze al eens een voedingssuplement voor mee gegeven. Ik heb dit braaf gegeven zonder resultaat. Het betrof een bus met kruiden die ook wel bij de paardendrogist te krijgen is.
Tot zover had ik helemaal niets tegen Daphne of Marijke.
Nou is het zo dat mijn bijrijdster de vorige keer terug kwam met een fles druppels. Marijke had Rinus onderzocht en volges haar had Rinus last van zijn lever. Er waren teveel afvalstoffen in zijn lijf. Hierdoor kwam hij niet in conditie, hierdoor had hij die onderhals en hierdoor waren zijn hoeven zo slecht. Ze had een flesje 'liverkey' voorgeschreven. 2x daags 1,5 CC. Verder mocht hij niet meer in de felle zon in het gras.
Toen brak toch wel een beetje mijn klomp.
In mijn ogen is Rinus kerngezond. Die onderhals komt door de manier van rijden en conditie bouwt hij niet op omdat hij daarvoor te weinig werkt. Het flesje druppels ruikt naar hoestsiroop. En mijn paard uit de zon houden? Dan moet het arme ding de hele dag binnen staan!
Omdat ik de druppels onschuldig acht geef ik ze gewoon. Kwaad kan het niet, maar geloven doe ik er ook niet in. Ben ik te sceptisch? Is er iemand die ervaring heeft met de werkwijze van Marijke en Daphne?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:59

Nou ik ken beide dames niet, maar persoonlijk zou ik heel sceptisch zijn over een dergelijk verhaal. Een onderhals a.g.v. leverproblemen. Wat een klets. Mijn paard binnen laten staan vanwege de zon: wat een klets. Zo veroorzaak je leverproblemen Clown .

Mijn advies: gauw naast je neerleggen zo'n advies.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:00

Als je het mij vraagt komt die onderhals ook puur en alleen door dit:

Afbeelding

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:06

Er wordt hier duidelijk een aantal dingen door elkaar gehaald. Paarden met een zwakke leverenergie (acupuncturistisch gezien) kunnen een zonallergie ontwikkelen. Ik herhaal .. kunnen. Maar zonder grondig lijflijk onderzoek en aanleiding hiervoor zou ik hem rustig buiten zetten.

En ja, die onderhals komt door het rijden. Er is geen enkele orgaanstoring die zo'n hals zelfstandig kan veroorzaken.

Kortom weg die druppels en of beter les of anders rijden.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:10

En als ie zo blijft lopen dan krijgt ie ook nog last van zijn rug.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:11

Tja, ik zou ook liever zien dat ze van een ander les kreeg. Ze komt hier echt niet verder mee. Maar ze zijn echt overtuigd dat dit DE manier is en dat krijg ik er niet uit. En bijrijdsters liggen niet voor het oprapen helaas...
Bah.. wou dat ik zelf weer kon rijden!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:15

Nee, da's waar. Maar jij als eigenaar hebt wel het laatste woord. Tevens ben jij de enige die voor jouw paard beslissingen kan nemen en hem dus kan beschermen voor er meer ellende ontstaat. Ik zeg niet dat je haar op haar kop moet geven, maar je mag heus op je strepen staan.


Ik zou ook Cherokee eens bellen om te kijken hoe het 'verhaal' volgens hun daadwerkelijk is. En hoe ze tot deze bijzondere conclusie zijn gekomen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:15

Overigens denk ik niet dat Rinus zo loopt vanwege die specifieke rijmethode hoor.. Bij Daphne loopt hij namelijk wel goed. Alleen krijgt Mechteld de (ingewikkelde) methode van Daphne maar niet onder de knie en krijgt het dus als resultaat dat Rinus zo mega tegen de hand is. En dat is toch op zijn minst frustrerend om te zien bij je eigen paard

Dit is Daphne op Rinus:

Afbeelding

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:16

Ik heb geen rechtstreekse ervaring met beide dames, ken wel iemand die er met een probleempaard naar toe is geweest. Probleem is niet opgelost.

Als dit mijn paard was, zou ik dit er niet mee laten gebeuren. Mijn bijrijdster zou bij mijn eigen instructrice kunnen gaan lessen, maar niet bij anderen. Druppels en supplementen zou ik al helemaal niet accepteren. Ik denk dat je te veel goed vindt. Wordt het geen tijd om gewoon weer zelf eigenaar van je paard te worden Lachen ?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:20

Kun jij haar niet eens in de week aanwijzingen geven. Het is jouw paard dus je kunt het gooien op: dit is de gebruiksaanwijzing bij dit paard. En je kunt het ook heel eerlijk tegen haar zeggen, dat is wel moeilijk maar beter voor jouw en je paard.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:21

Heb ook wel mijn grenzen hoor. Die druppels mag hij van mij hebben omdat het in mijn ogen niks anders is dan thijmsiroop, en dat kan in elk geval geen kwaad.
Uit de zon houden gaat mij echt te ver en dat doe ik dan ook niet.
Verder mag ze van mij nog maar maximaal een kwartier met Rinus werken aan de Daphne Methode. Als het dan niet lukt moet ze van mij wat anders gaan doen. En op zich werkt dat wel.
Ik vind het gewoon jammer omdat Mechteld op zich helemaal geen verkeerde ruiter is. Ze kan best wel rijden, zit ook al gegoten, laat zich niet door Rinus op haar kop zitten en is bovenal ook echt heel lief voor hem. Ik geef haar daarom tot nu toe steeds wel een kans.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:27

Ik zou eens met die Daphne gaan praten om te kijken of zij het rijden niet iets makkelijker uit kan leggen zodat je bijrijdster sneller vorderingen maakt. Mischien kom je zo ook te weten waarom het bij je bijrijdster niet lukt en bij Dafne wel.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:34

Ja, ik zal het er eens over hebben de volgende keer. En anders moet ze er echt maar mee stoppen.
Ik wil haar ook niet zomaar wegsturen want ik ben er echt van overtuigd dat ze het wel kan.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:12

Mijn ijslandse ruin is een tijdje in behandeling geweest bij Marijke.
Heeft niet geholpen en had het ook aan zijn lever volgens haar.

Als je er meer over wil weten dan moet je me maar een pb-tje sturen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:35

Irre schreef:
Overigens denk ik niet dat Rinus zo loopt vanwege die specifieke rijmethode hoor.. Bij Daphne loopt hij namelijk wel goed. Alleen krijgt Mechteld de (ingewikkelde) methode van Daphne maar niet onder de knie en krijgt het dus als resultaat dat Rinus zo mega tegen de hand is. En dat is toch op zijn minst frustrerend om te zien bij je eigen paard

Dit is Daphne op Rinus:

[image]


De rijmethode die zij hanteren is niet ingewikkeld. Het is gewoon de klassieke dressuur (zie ook www.hoefkatrol.com).
Dat Daphne haar de zelfde rondjes laat rijden zal zijn omdat ze het nog steeds niet onder de knie heeft. De rijmethode is dus niet verkeerd...

Ik ken Marijke al sinds 1998 en heb haar nog nooit een niet goed onderbouwde diagnose horen geven (mijn eigen paard is door haar behandeld en ik heb 8 weken stage gelopen). Ze kan echter in haar uitspraak wel eens iets kort door de bocht gaan. Ga gewoon naar haar toe zodat je zelf over je paard kunt vragen wat er is. Dan hoor je het uit de 1e hand. Dan krijg je het volledige verhaal. En VRAAG het gewoon als je iets onduidelijk is, ze vindt dat echt geen probleem.

Je kunt het nl ook andersom redeneren: Mindere functie lever, last van de rug, rug wegdrukken en onderhals. Jouw bijrijdster rijd niet goed genoeg om dit op te vangen, Daphne wel.
De lever reageert behoorlijk op de zon als deze al overgevoelig is. Dat is nl een kwaal die mijn paard heeft opgelopen sinds hij ouder is geworden. Een UV werende deken heeft wonderen gedaan! Op stal hoeft hij dus niet hoor!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:39

promptertje schreef:
Ik heb geen rechtstreekse ervaring met beide dames, ken wel iemand die er met een probleempaard naar toe is geweest. Probleem is niet opgelost.


Waarom is het niet opgelost? Werkte het gewoon niet of heeft de eigenaar maar een half advies uitgevoerd. Gewoon zeggen dat iets niet werkt is erg makkelijk Scheve mond

Citaat:
Als dit mijn paard was, zou ik dit er niet mee laten gebeuren. Mijn bijrijdster zou bij mijn eigen instructrice kunnen gaan lessen, maar niet bij anderen. Druppels en supplementen zou ik al helemaal niet accepteren. Ik denk dat je te veel goed vindt. Wordt het geen tijd om gewoon weer zelf eigenaar van je paard te worden Lachen ?


Hier ben ik het grotendeels mee eens. Het is jouw paard, dus jij bepaalt wat er gebeurt Dus jij bepaalt of er wel of geen supplementen gegeven worden, niet je bijrijdster. Overleg lijkt me hier een belangijke issue. Maar ik zou zeggen, praat gewoon eens met Marijke en Daphne over hoe jij het ziet en voelt. Daar staan ze heus niet negatief tegenover Knipoog

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:49

Djilan, ik weet niet waarom het probleem niet is opgelost. Paard is inmiddels afgemaakt, had een erg moeilijk karakter. Ze waren voor het moeilijke karakter naar Marijke gegaan, die zei iets over trauma uit het verleden, maar hij bleef moeilijk daarna. Hebben iets van druppels mee gekregen, maar dat hielp blijkbaar niet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:53

Promptertje, dat vind ik dus ook zo lastig.
Mensen komen juist al vaak met paarden die door een reguliere arts niet meer te helpen zijn. Of dat nu karakter of lichamelijke problemen betreft.
Als (zichtbare) verbetering dan niet plaatsvindt zeggen mensen al snel dat 'het' niet werkt. Dat is jammer.
Soms werkt het inderdaad ook niet, maar is dat door een foute diagnose, foute behandeling of advies dat door de eigenaar zelf niet goed wordt opgevolgd....

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:57

Djilan, tegenwoordig vinden mensen het ook erg moeilijk om toe te geven dat hun paarden niet meer te genezen zijn. Men blijft net zo lang doorgaan met genezers te bezoeken (zowel regulier als alternatief), tot er blijkbaar een oplossing gevonden is, maar die is er niet altijd.
Dat is blijkbaar erg moeilijk te accepteren Lachen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:08

Daar heb je absoluut gelijk in. En als iemand dat dan zegt zoeken ze gewoon weer een ander....

Even mijn eigen geval Knipoog: Mijn paard heeft op dit moment ook een soort van blijvende onregelmatigheid. Is da bij geweest, fysio en Marijke. De laatste 2 hebben zo'n beetje dezelfde conclusie: Don wordt gewoon oud en slijtage is onvermijdbaar.
En hij heeft een nogal vervelende eerste 8 jaar van zijn leven achter de rug (oa erg verkeerde voeding) en dat speelt parten als hij ouder wordt. Daar kan ik wel geld in blijven pompen, maar dat heeft niet veel zin.
Hij krijgt nu wel kruiden/druppels voor zijn nieren en spieren, maar puur voor onderhoud om verslechtering tegen te gaan. Maar als hij verder achteruit gaat (hij heeft de laatste maanden wel eens moeite met opstaan) houdt het gewoon op. Het is niet anders

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:14

Irre schreef:
Overigens denk ik niet dat Rinus zo loopt vanwege die specifieke rijmethode hoor.. Bij Daphne loopt hij namelijk wel goed. Alleen krijgt Mechteld de (ingewikkelde) methode van Daphne maar niet onder de knie en krijgt het dus als resultaat dat Rinus zo mega tegen de hand is. En dat is toch op zijn minst frustrerend om te zien bij je eigen paard



Jij bent de eigenaresse en je ziet met eigen ogen dat Daphne het paard wel goed krijgt maar je berijdster niet, ik denk dat je dan het probleem daar eens moet bekijken.
Kijk de ene krijgt de klassieke rijkunst van Antoine de Bodt (www.hoefkatrol.com) sneller onder de knie als een andere. Maar ik denk dat hoofdzakelijk daar het probleem zit. Ik ben zowel bij Antoine zelf als bij Marijke onder begeleiding. Mijn paard heeft ook druppels Liverkey, Musclekey voor spieren momenteel. Mijn paard was zo ver verslechterd doordat lever en nieren bijna niet meer gefunctioneerd hebben en daardoor afvalstoffen niet kwijt kon en spierverzuring heeft gekregen. Mijn paard kon zowat niet meer lopen, strompelend naar wei en terug naar stal. Maar momenteel zit ik er weer erop. Dat had ik tot nu toe nog niet durven denken. Het heeft wel zijn tijd nodig. Hier ben ik ook al ruim 3 mnd mee bezig. Als je thuis een paard heb staan en je kunt er niets mee, wil je er alles voor doen. Ik heb uiteindelijk tot nu toe wel baat bij Marijke gehad, ik ken dus ook geval dat niet is gelukt Rodi dus.

Maar als jij eigenaresse bent en je berijdster komt terug met druppels, zou ik zelf ook niet tof vinden als ik in jouw situatie zou zitten. Er zou dan overleg zijn gepleegd en ik zou zelf met Marijke en Daphne gaan praten hoe dit op te lossen is. Misschien kun je beter voortaan Daphne laten rijden op je paard. Het gaat uiteindelijk om welzijn van je paard niet dan.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:15

Ik ben niet voor of tegen de rijmethode van Daphne. Het kan mij niet schelen op wat voor methode er op mijn paard gereden wordt, zolang hij het er maar goed onder doet. Bij Daphne gaat het goed, bij Mechteld niet.
Mechteld is nu tot twee keer toe een week naar Daphne geweest waar ze twee keer daags les kreeg van Daphne. Dat gaat dan goed. Maar zodra Rinus weer thuis is en Mechteld moet het zonder begeleiding doen dan lukt het haar niet meer. Jammer vind ik, ze doet zo haar best.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:26

Irre schreef:
Ik ben niet voor of tegen de rijmethode van Daphne. Het kan mij niet schelen op wat voor methode er op mijn paard gereden wordt, zolang hij het er maar goed onder doet. Bij Daphne gaat het goed, bij Mechteld niet.
Mechteld is nu tot twee keer toe een week naar Daphne geweest waar ze twee keer daags les kreeg van Daphne. Dat gaat dan goed. Maar zodra Rinus weer thuis is en Mechteld moet het zonder begeleiding doen dan lukt het haar niet meer. Jammer vind ik, ze doet zo haar best.


Ja maar in 2 dagen tijd en 2x per dag rijden, mag je niet van iemand verlangen dat ze het systeem volledig of wat dan ook onder de knie heeft. Ik heb er zelf half jaar over gedaan.
Kijk je moet het zo zien, het systeem wat je eerst aangeleerd heb, moet je min of meer vergeten (maar ja omdat het een aanwensel is geworden, gebeurd dat niet en val je makkelijk terug) en je moet iets nieuws aanleren en daarbij ga je twijfelen van: doe ik het goed of doe ik het niet goed, voel ik het goed of is het nu net andersom.
Dus ik denk persoonlijk dat je heel snel mensen heb af zitten kraken terwijl ze niet echt een kans gehad hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:32

sja, ik ken eingelijk bijna alleen maar goede verhalen van marijke en daphne
ken verschillende mensen die bij haar zijn geweest en die goed geholpen zijn met resultaat
en via via ook veel goede dingen gehoord
maar ja , het is in mijn ogen heel simpel
het ligt iemand of het ligt iemand niet

zoals ik het hoor ligt de manier van rijden je bijrijdster gewoon niet
de wil en de enthousiasme is er , maar het wil gewoon niet lukken
op "daphnes manier"

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:32

Bets, het gaat om Irre haar paard. Ik zou ook niet blij zijn als mijn paard zou lopen zoals op de bovenste foto...
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-09-04 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt