Hulp bij moeilijk paard; elastiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Hulp bij moeilijk paard; elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 11:50

Hallo allemaal,

Er zijn alle velen topics geopend over hulpteugels, maar toch heb ik er nog een vraagje over…

Sinds vorig jaar november heb ik een bijrijdpaard.
De eerste weken (reed 3x pw) moest ik er een beetje inkomen. Had al jaren niet meer gereden. De eigenares heeft me lekker laten rommelen en uiteindelijk ben ik dan begonnen met 1x pw privé les.
Meteen de eerste privé les kwam mijn leraar met een elastiek. Aangezien ik een beginner ben/was dacht ik dat het wel goed zou zijn enzo…

Nu heb ik gister na 4 maanden (paard heeft op het land gestaan) eindelijk weer op hem gereden en het ging zonder elastiek dus voor geen meter!! (voor zijn 'vakantie' heb ik hem ook alleen maar met elastiek gereden) Hij was niet te sturen, pakt gewoon het bit vast en gaat ervandoor. Waar hij ook erg goed in is, is bokken! Hij laat je alle hoeken van de bak zien.
Na een kwartier dus toch weer het elastiek omgedaan en aan het werk gegaan. Hij bokte nog wel wat en hij was erg aan het tegensputteren, maar uiteindelijk ging het wel.
Na wat gewerkt te hebben wilde ik zonder elastiek uitstappen… Nou, weer gewoon de hele bak door! Dus ik heb hem buiten aan de hand uitgestapt.

Nu vraag ik me af; had ik nooit met dat elastiek moeten beginnen? Moet ik gewoon nog beter leren rijden voordat ik hem zonder elastiek kan rijden?

Het is wel een erg moeilijk paardje hoor. Ook op stal is ie me aan het treiteren. Constant heen en weer lopen tijdens het poetsten, schrapen met zijn hoeven, geen voetjes geven, iedere keer probereb ervandoor te gaan…
Na het rijden gister ben ik erg kwaad geworden op hem en mocht hij niks meer van mij tijdens het poetsen. Hij mocht geen enkele stap verzetten en niet knuffelen met zijn buurman. Hij probeert ook altijd stiekem van de grond te eten en als hij zijn hoofd een beetje naar beneden deed gister, zei ik er al wat van. Wat mij verbaasde is dat hij (voor het eerst) meteen luisterde!!!
Heeft gewoon geen enkele stap verzet op stal. Gaf meteen voetjes etc. …

Moet ik misschien gewoon veel strenger zijn??

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:02

lijkt me dat je eerst de rangorde verdeling tussen jou en het paard moet regelen voordat je überhaupt verder kunt. Het werkt namelijk veel en veel fijner is die verdeling duidelijk is voor alle partijen!

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 12:14

Ja, maar hoe doe ik dat... Door streng te zijn?

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:17

Consequent zijn. Dus iets wat ie de ene keer niet mag, mag ie de andere keer ook niet!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:18

denk aan NHS, natural horseman ship. Heeft niets met zweeferigheid te maken! Neem les, ook daarin kan je les nemen, les hoeft niet alleen van bovenop het paard te zijn!!! Lees de boeken van Emiel Voest, Klaus F. Hempfling, Monty Roberts, en anderen. Dan ga je wel iets snappen van de manier waarop een paard "functioneerd" en kun je het zelf leren toepassen (met les gaat het sneller, maar boeken kunnen altijd!)

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 12:28

Wilde ik al doen ja..
Alleen, kan het verder geen kwaad als ik voorlopig met elestiek blijf rijden?

Het probleem is ook dat het mijn paard niet is. Hij is nl ook een luchtzuiger en ik wilde wat in zijn stal doen waardoor hij dan afleiding heeft. Of na laten kijken of hij niet wat aan zijn maag heeft. De eigenaresse wilt dit alleen niet en wat moet ik dan?

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:03

Ik denk dat het wel verstandig is om voorlopig met elastiek te rijden. {heb er verder niet zo veel verstand van maar als je lesgever het zegt kan je waarschijnlijk dat advies beter opvolgen}
En idd gewoon consequent zijn, toen je boos op hem was {je bovenste/eerste bericht} ging het toch opeens ook beter, volgens mij neemt hij gewoon een loopje met jou dus gewoon nee is nee en ja is ja.

Als de eigenaar hem niet na wil laten kijken, kan je daar denk ik verder ook niet veel ana done {of je wilt de kosten zelf betalen, als je dat er voor over hebt moet je dat doen} maar veel paarden zuigen lucht uit verveling of aandacht. Kan hij niet gewoon een paar uur per dag naar buiten of zo??
succ6 iig Lachen