[Gz] Tips conditie/duurtraining paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

[Gz] Tips conditie/duurtraining paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 12:45

Hoi,

Ik had een vraagje. Binnenkort ga ik met mijn IJslander een aantal dagen op stationaire 'trektocht'. We gaan een aantal dagen rijden, waarvan 2 dagtochten van ong. 4 uur met een pauze ertussen.

Momenteel rijd ik 5 dagen per week (meer is overvragen bij hem), waarvan 1 lange buitenrit, 1 kortere rit, 1x les en 2 keer intensief en kort (half uur tot 45 min). Deze laatste 2 keer ben ik al aan het uitbouwen door meer te draven en langer bijvoorbeeld of te stappen/gallopperen. En dit probeer ik op te voeren. Dus een bepaalde afstand in een bepaald tempo afleggen en dat steeds een stukje langer. Ook wil ik de conditietraining erbij pakken.

Endurancetraining is niet helemaal de bedoeling, maar wellicht hebben jullie goed advies, zodat ikd e longinhoud kan verbeteren.

PB mag ook, hoop dat iemand mij kan helpen met voorbereiding.

Wat verstaan jullie onder conditietraining en op welke wijze zou je dit kunnen aanpakken?

Groetjes Myke

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:55

Je kan misschien voo rhet rijden longeren dan belast je hem niet met jou gewicht. Je kan eventueel (in het weekeinde) in de ochtend een half uur longeren en in de middag nog een half uur rijden. Gewoon lekker in zijn eigen tempo laten lopen (wel voorwaarts) en dan proberen langer vol te houden in draf en galop. Succes.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:07

Ik zou minder vaak, maar intensiever gaan rijden. Dus 4x stevig trainen en de rest rustdagen op het land - je paard bouwt namelijk *juist* conditie in die rustdagen. Hij heeft ze nodig om te herstellen en te 'over-herstellen' van de inspanningen, en de conditie komt nu juist omdat hij herstelt en dan nog een schepje extra, zeg maar.
Vaker als 4x per week stevig trainen werkt IMO eerder overbelasting in de hand als conditie.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 14:31

Thanks Arwen Lune, daar heb ik iets aan!
Riant trouwens ook bedankt OK dan!