jullie menig over elk jaar een veulentje?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

jullie menig over elk jaar een veulentje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:02

Ik had een vraagje,

Voor ik mijn eigen paard kreeg heb ik 2 shetlanders verzorgt.
Voor de lol had de eigenaar er 1tje laten dekken om te kijken of er een appaloosatje uit kwam en het liefst een merrie.
Nou na een paar maandjes werd mijn vriendin waarmee ik ze toen verzorgde gebeld het veulen is vanmorgen geboren.
Dus bij aankomst geen appaloosa maar gewoon een bruin hengstje met zwarte manen.
Nog geen maand later en de hengst weer bovenop de merrie`s nu allebei.
Dus een jaartje later 2 veulens een bruine en een appaloosa marja het waren weer hengsten dus blijven konden ze niet.
Weer een maand nadat hun geboren waren weer de hengst erop.
Met gevolg weer 2 veulens een palominotje en een appaloosatje maar weer allebei een hengst.
Dus ook hun konden niet blijven.
Inmiddels heb ik nu dus een eigen paard maar kon regelmatig even met me paard langrijden.
En tot mijn schrik staat er nu alweer een veulentje in de wei inmiddels wel een merrie maar ze is bruin met spikkeld op haar kont.
Ik hoorde van het meisje waarvan silver ook is die heeft ze ook een tijdje verzorgt toen ik gestopt ben dat 1 merrie achteraf toch geen veulentje had gekregen.
Dus ik dacht zal het komen omdat ze te vaak achter elkaar gedekt zijn en te vaak veulens hebben gehad?

Wat vinden jullie daar nou van van deze opsessie voor een appaloosa merrie?!

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje overdreven om ze elk jaar een veulen aan de voet te hebben laten lopen.

Het is gewoon TE vaak vind ik met een stopjaar ertussen had ik gezegt vooruit maar 5 jaar achter1 elk jaar een veulen aan de voet.
Mijn gedachtes begonnen dat dat nooit gezond kon zijn marja zoveel weet ik er niet vanaf?
Wat vinden jullie??"!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:07

tjah, in de praktijg gebeurt dit erg veel hoor. is het niet handiger voor die kerel om gewoon een merrie veulen in zijn favo kleur te kopen ipv het proberen te fokken? want rara waar gaan deze veulens heen? jup!! Italie!!

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:16

Ja nou waar de veulens heen gingen geen idee haha.
Ik weet alleen waar de 1e heen is gegaan omdat wij die zelf mochten verkopen omdat wij hem een jaar hadden opgevoed en dingetjes geleerd enzo.
Naar ons idee een leuke meid en hij kwam 1 staart verder te staan bij een pension stalling.
marja mevrouw ging verhuizen en heeft hem verkocht en wil niet zeggen waarheen lekker vaag maar waar het enige wat ze wou zeggen is dat hij het goed heeft.
En 1 appaloosa hengstje heb ik via marktplaats proberen terug te vinden en mij werd verteld dat hij in raalte stond marja nooit meer wat terug gehoord van die mensen.
En die andere appaloosa hengst zou naar een appaloosa houderij zijn gegaan dat meisje die hen ook verzorgte is hem een keertje op komen zoeken en hij zag er nie uit toegetakeld door andere hengsten en sneetjes van het prikkeldraad,
Maar toen ze hem nogmaals wou opzoeken was hij weg.
Dus ik contact gezocht met die mensen maar nooit wat van terug gehoord.
Dus ja alle hengstjes zijn spoorloos verdwenen.
Ja dat krijg je als je alleen goed bent voor de verzorging en de rest je niks aangaat marja

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:17

trouwens wat heeft jou tinker super manen zeg! wow

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:23

vaag verhaal

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:54

vaag misschien marja doet er niet toe.

Wat vind jij ervan dan elk jaar een veulen is dat niet schadelijk?

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:15

Ik vind het niet normaal. Maar dat is mijn mening. Ik weet dat er fokkers genoeg zijn die het wel elk jaar doen, en volgens mij is er niks schadelijks aan al lijkt het me niet fijn voor de merrie.
Ik vind het wel een raar verhaal dat die mensen net zolang door blijven fokken totdat er een paardje naar wens is uitgekomen. Ze kunnen er dan net zo goed eentje kopen die gelijk naar hun zin is.Scheelt een hoop tijd, moeite...... en dierenleed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:19

Als de merrie ieder jaar weer drachtig wordt, dan kan ze het aan. Maar ik heb ook geleerd dat er, ongeacht de leeftijd waar je mee begint, en ongeacht het aantal veulens dat de merrie heeft gehad, er in 8 jaar tijd maar maximaal 7 veulens geboren worden. Als de merrie het niet aankan, dan komt er geen veulen...

Persoonlijk zou ik een jaar veulen afwisselen met een jaar zonder, of de merrie moet al ouder zijn. Kans is dan namelijk groot dat, als je op 20 of 21 jarige leeftijd een stop inlast, ze helemaal niet meer drachtig willen worden.

De vraag in dit geval is natuurlijk wat er met de veulens is gebeurd. Er zijn zoveel Shetten zonder papieren...Lips are sealed

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:20

tja fokken voor de slacht soort van, maar zou idd niet net zolang fokken totdat je een appaloosa merrie hebt. en ook niet elk jaar fokken. een paar jaar achter elkaar en dan een jaartje niet.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:38

Wij hebben bij onze merrie nu ook 5 veulens in 6 jaar tijd gefokt en ze is nu weer drachtig, en heeft een veulen aan de voet. Het enige jaar zonder veulen is ze wel gedekt geweest maar niet drachtig geworden.
In de natuur worden de merries ook ieder jaar gedekt, als ze er niet "klaar" voor zijn worden ze gewoon niet drachtig. In mijn ogen kan het geen kwaad. Onze vorige fokmerrie heeft ook ieder jaar een veulen gehad, en deze heeft een erg hoge leeftijd gehaald, en nooit ziek geweest.

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:38

ik vind het echt niets Boos! en volgens mij is dat echt niet goed voor die merrie, der rug Boos!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:52

mijn oude verzorgpony kreeg ook ieder jaar een veulen..ze heeft in totaal 7veulens op de wereld gezet en het jaar erop was ze schijndrachtig dus is ze verkocht!

De eigenaar ging het alleen om het geld ener zaten goede paapieren bij de pony en ze is uiteindelijk door haar veulens ook weer keur geworden waardoor hy er extra veel voor kon vragen toen ie haar verkocht..

Zelf vond ik het ook wel veel voor dr maar ik was blij dat ik gratis langere tijd een pony om te rijden had.Denk dat als ze er nie klaar voor zijn ze toch niet drachtig willen worden..

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:58

waarom koopt hij dan niet gwoon geen appaloosa??

Ik ken een paard dat 16 jaar achter elkaar een veulen heeft gehad Boos! daar ben ik het dus echt niet mee eens Boos! !!!

Met mijn vorige verzorg pony's hebben ze ook elk jaar gefokt maar dat ging dan 3 jaar wel 1 jaar niet dan weer 3 jaar wel 1 jaar niet.

Met de verzorg pony's die ik nou heb wordt ook gefokt.1 merrie krijgt in de zomer haar 4 de veulen(4 jaar achter elkaar )de andere merrie heeft al 7 veulens gehad wel steeds met stops naar 1 of soms 2 veulens.

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:50

ik zal eens foto`s plaatsen misschien komen ze jullie bekent voor.
1 pony is maar met naam verkocht en dat is de pony die ik zelf verkocht heb.
verder zijn ze achter mijn rug verkocht zonder naam.

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 14:05

Nou ja zeg heb ik van mijn oude computer de foto`s op een discette gezet hebben we op deze nieuwe computer helemaal geen discette dinges :S

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:07

Wij hebben al 13 veulens gefokt bij onze paarden maar ik laat ze niet iedere jaar dekken omdat ik de veulens toch ook weer kwijt moet, dus dan maar om het jaar. Maar het kan wel ieder jaar, maar er komt inderdaad dan wel een jaar dat ze niet drachtig willen omdat alles op rust moet komen de natuur regelt dit zelf. Tenzij er andere problemen zijn met de merrie maar daar gaat dit topic niet over. In het wild worden de merries ook ieder jaar gedekt en lopen soms wel met 2 veulens aan de tiet een veulen van dit jaar en eentje van het jaar daarvoor. En als ze een jaartje rust nodig hebben dan worden ze niet drachtig ongeacht hoe vaak de hengst ook dekt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:00

Goed gezegd Spikers!

En verder, het zijn shetlanders, ik ga er vanuit dat deze beestjes er geen sportcarriere er op na houden. Dan zou het namelijk wat anders zijn. Maar er is niks mis mee om een echte fokmerrie ook ieder jaar te laten dekken.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:09

Ik heb mijn kleine Nsps merrie nu dit jaar niet laten dekken.
Ze heeft 2 jaar achter elkaar aan veulens gehad(Dus 2 veulens in totaal) , ik heb haar nu een jaartje leeg en volgend jaar dek ik weer 1 jaartje met haar Haha!
Vind ik beter voor haar, even lekker schoon Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:36

Dat ze in het wild ieder jaar drachtig zijn is natuurlijk wel een makkelijk excuus.In het wild is er geen dierenarts, geen hoefsmid, geen mensen die ze rijden.Ieder jaar een veulen lijkt mij niet gezond zie alleen maar is hoe zo'n merrie er uit ziet na een paar jaar een flink doorgezakte rug.Uiteindelijk staan ze jaar op jaar met een flink overgewicht. .En inderdaad wat doen ze met al die veulens.

ItsLove
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:05

ik vind er opzich nix mis mee hoor als een paardje elk jaar weer een veulen krijgt.. gebeurt in het wild ook.. maar als je zo graag een merrie apaloosa wilt kan je er ook gewoon eentje kopen

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:11

Silvana: als jij nu 10 jar lang ieder jaar met je merrie fokt, of je fokt 20 jaar lang om de 2 jaar met je merrie, geloof me, die merries gaan er op 20 jaar net hetzelfde uitzien...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:16

Kijk, als ze in de natuur leven, krijgenz e ook ieder jaar een veulentje dus niks zieligs aan, maar om persee veulentjes te fokken tot die appaloosa een merrie is, en de rest af te maken

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:17

persoonlijk zou ik het niet doen. Dat paarden elk jaar een veulen kunnen krijgen vind ik geen rede. Vrouwen kunnen ook om de 9 maanden een kind krijgen, maar dan houd je toch echt niet veel vrouw over. Ik vind dat ze tussendoor de tijd moeten krijgen om weer aan te sterken, zodat ze het weer helemaal aankunnen.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:28

Mijn vorige paard was 15 jaar en had al 11 veulens gehad, denk dat ze er nu nog 2 bij heeft... Ik vind het ook ehct belachelijk.
Deze merrie werd op het laastt ook super shagerijnig en niet meer te berijden...

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 20:39

Er werden geen veulens afgemaakt hoor!