Uitrijdeken: waterdicht of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Uitrijdeken: waterdicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:22

Omdat ik nu in de winter bij een manege in de buurt les zal hebben en daar te paard heen ga wil ik graag een uitrijdeken aanschaffen. Nu zag ik dat er ook waterdichte uitrijdekens met een fleece binnenzijde op de markt zijn. Handig voor als het regent. Maar ik vraag me af of deze dekens ook goed hun werk als zweet deken doen? Wie heeft hier ervaringen mee.

(Nog even ter info: Mijn paardje wordt niet geschoren en staat zonder deken op de wei in de winter. Dus ze ontwikkelt een lekkere wintervacht. Uiteraard zal ik mijn intensiteit van het rijden daarop aanpassen (minder intensief, veel stapwerk) maar ze zal toch wel aardig bezweet zijn als ik terugrij. Op dat moment denk ik dat het verstandig is een zweetdeken om te doen.)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:27

die zijn veels te warm!
als het regent, dan houd een gewone wollen of fleece deken het vocht ook wel even tegen hoor
maar die regendekens vind IK persoonlijk veels te warm
en dat kan nooit goed zijn voor het paard!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:27

Ik rij in de winter ook vaak naar de manege toe te paard. Aangezien het in de winter vroeg donker wordt, heb ik een gewone uitrijdeken met daar overheen een reflecterende (die waterdicht is).

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:58

crossmonster schreef:
die zijn veels te warm!
als het regent, dan houd een gewone wollen of fleece deken het vocht ook wel even tegen hoor
maar die regendekens vind IK persoonlijk veels te warm
en dat kan nooit goed zijn voor het paard!


Zit wat in... Mijn paardje zal het in haar wintervacht toch al niet snel te koud hebben. Alleen het is wel een half uur stappen. Zou ze dan bij regen niet te snel afkoelen. Als het echt plenst dan ben je na een half uur echt wel doorweekt!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:59

Als je paard niet geschoren is en geen deken op heeft in stal dan kun je ook gewoon een fleece zweetdeken gebruiken..goed genoeg
Ben je doorweekt als je terugkomt leg je bij thuiskomst nog even een droge fleece deken op, ga je je spullen opruimen, nog even wat drinken misschien en je paard is dan weer droog ondertussen Knipoog

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:02

Ik had voor mijn vorige verzorgpaard een waterafstotende uitrijdeken gekocht. Was een fijn ding. Van binnen was het fleece en de buitenkant was van dat nylonachtige spul.
Nooit problemen gehad dat ze daardoor bezweet raakte.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:06

Ik heb een absoluut waterdicht uitrijdeken, maar ook echt een zware, niet ademende stof. Mijn pony staat gewoon in haar wintervacht en ik gebruik het bijna nooit. Want ze komt in de meeste gevallen droger binnen zonder dat deken (dus alleen natgeregend) dan met deken (want dan is ze doorweekt van het zweet eronder).

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 11:15

Dank jullie wel, ik ga een gewone uitrijdeken kopen. Heb thuis nog een gewone zweetdeken liggen voor als we op stal terug zijn.

prompter

Berichten: 11071
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:32

Ik heb zowel een gewone uitrijdeken van wol, als een waterdichte. De wollen gebruik ik als het echt koud is, de waterdichte als ik in de regen wil rijden. Beiden doen prima waar ze voor zijn aangeschaft.

De waterdichte is van het zelfde spul en merk als mijn rambo dekens, dus de uitrijdeken houdt de regen tegen maar ademt wel - geen zwetend paard eronder dus Lachen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:41

Alleen als Dennis geschoren is gebruik ik een uitrijdeken van fleece. Dat is warm zat. Meestal loopt hij onder het rijden gewoon in z'n bloodje.

Als je paard echt nat is gooi ik er liever een gewone zweetdeken af omdat de de borst ook warm houd.