veulens springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

veulens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:48

dit is een algemene vraag omdat ik het gewoon ff wou weten(heb ze f geen paard) Lachen

mogen veulens zelf over hindernisjes heen springen die gewoon in de bak staan zonder dat je ze er daar toe dwingt??

dit wou ik ff wete

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:52

Ik denk het wel. Ik was een keer bij de waiboerhoeve ofzo en daar gingen veulentjes met hun moeder in de stapmolen en dan gingen ze over balkjes springen.
En als ze het leuk vinden lijkt het me zeker wel dat het kan !

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:00

verder nog iemand??

lyszannuh

Berichten: 404
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Heerhugowaard (HHW)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:40

Als je het maar niet te vaak doet tot hun 5de jaar, anders ken je een vergroeide rug krijgen en snel gesleten knien...
(dit heb ik me laten vertellen)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:42

uhmz.. moeten veulens in het wild ook niet eens over een boompje springen of slootje? als het maar niet onder dwang en vaak is zie ik er geen kwaad in.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:47

Veulens maken de vreemdste sprongen in de wei...een hindernisje springen kan dan vast geen kwaad...Mijn verzorgveulens springen ook altijd vrolijk met hun moeders mee als we gaan springen...

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 16:09

oke dank jullie voor de reacties OK dan!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:43

Het kan geen kwaad dat je veulen eens spring. Lachen Ik zou wel opassen, de sprongen zo laag mogelijk houden, want zo'n veulen weet helemaal niet hoe dat hij het beste kan springen (en hem corrigeeren gaat ook niet), en kan daar eens met verongelukken, het is trouwens ook slecht voor de pezen om een jong paard hoog de laten springen. Ik zou het ook niet te vaak doen. Lachen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:07

uit hun zelf, tuurlijk....zo vaak zulle ze toch niet uit hun zelf doen Haha!
dwingen kan je beter niet doen, ja voor de gein een keertje over een heel laag hindernisje maar niet teveel

lyszannuh

Berichten: 404
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Heerhugowaard (HHW)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:09

ik bedoelde er ook mee dat je het niet vaak moest doen zeg maar en niet oz hoog, ik zou het in ieder geval niet doen, maar je moet het natuurlijk zelf weten

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:24

Kleine sprongetjes, zeker niet te vaak is geen probleem, een uitgelegd parcours met een uitgebreid trainingsschema over hindernissen van 1.10 wel.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:34

Jongens? wat is dit voor topic!
Wanneer een veulen springt, vrijwillig of onvrijwillig, is dit enorm slecht! De gewrichten, pezen en spieren zijn daar helemaaaaal niet op berekend, en als je het wel doet, dan kun je rekenen op een paard met flinke blessures voor z'n 10e levensjaar. Helaas zie je dit zo verschrikkelijk vaak tegenwoordig. Op de universiteit Utrecht worden dagelijks paarden binnen gebracht die totaal versleten en op zijn, terwijl ze dan een jaar of 8 zijn, en in de bloei van hun leven horen te zitten. Allemaal door dit soort onzin.
Ook niet 'af en toe' doen. Dit mag nooit! Ook niet laag.
Pas vanaf 3,5 / 4 jaar begin je met laag een sprongetje maken, op een nette, gecontroleerde manier.
Een veulen / jaarling / twenter hoort gewoon in de wei, met leeftijdsgenootjes, en moet niet opgejaagd worden door ons mensen, omdat wij dat zo leuk vinden.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:09

nou dat valt wel mee hoor. als een veulen zelf ergens over heen springt dan kan je er niks aan doen, maar om ze nou te laten springen is wat anders. Ik denk eerder dat je paard kapot gaat als je er met een slof lekker in de krultrekt op z'n 4e of ervoor of erna. dat is pas slecht. maar als ze over 30 cm heen springen valt het wel wat mee. in de natuur gebeurd het ook en idd deze paarden staan niet in de natuur, maar ze zijn nog steeds PAARD

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:47

Ik laat mijn veulens altijd wel een sprongetje maken, om te kijken of ze "talent" hebben en ik heb geen versleten pony's op stal staan!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:17

Ik denk niet dat het kwaad kan, als het, zoals gezegd, maar niet te vaak gebeurd. Een veulen kan best wat hebben, maar er zijn grenzen natuurlijk

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:30

Is er niet een onderzoek gedaan ergens in Scandinaviƫ (Zweden?) bij een stoeterij waarbij de merrie's met veulens een heel springtraject(natuurlijke hindernissen) moesten afleggen om bij eten/drinken te komen??
volgens mij is dit ook weer verwerkt in het Jumpex-onderzoek...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:47

Inderdaad Ragne, die onderzoeken zijn er veelvuldig geweest, en daaruit blijkt dus dat veulens die moeten springen eerder versleten zijn, en dat het beste voor het veulen is wanneer die gewoon rustig op de wei staat met leeftijdsgenootjes. Ook wanneer een veulen op stal staat, worden de gewrichten / benen zwakker en slechter op latere leeftijd. Gewoon in de wei doen dus.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:24

Mijn veulen springt uit zichzelf wel, over plasjes en putten en takje en in de bak over hindrnisjes uit zichzelf. als ik hem in de bak zet staan ze der al en als hij het uit zichzelf doet kan ik er neits aan doen

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:07

carola schreef:
Jongens? wat is dit voor topic!
Wanneer een veulen springt, vrijwillig of onvrijwillig, is dit enorm slecht! De gewrichten, pezen en spieren zijn daar helemaaaaal niet op berekend, en als je het wel doet, dan kun je rekenen op een paard met flinke blessures voor z'n 10e levensjaar. Helaas zie je dit zo verschrikkelijk vaak tegenwoordig. Op de universiteit Utrecht worden dagelijks paarden binnen gebracht die totaal versleten en op zijn, terwijl ze dan een jaar of 8 zijn, en in de bloei van hun leven horen te zitten. Allemaal door dit soort onzin.
Ook niet 'af en toe' doen. Dit mag nooit! Ook niet laag.
Pas vanaf 3,5 / 4 jaar begin je met laag een sprongetje maken, op een nette, gecontroleerde manier.
Een veulen / jaarling / twenter hoort gewoon in de wei, met leeftijdsgenootjes, en moet niet opgejaagd worden door ons mensen, omdat wij dat zo leuk vinden.


Maar een veulen maak toch ook vreugde sprongen of doet lekker gek met zijn vriendjes en dat kan je ze moeilijk verbieden toch Verward
en ik denk dat als je hem niet dwingt hij heus wel weet wat hij moet doen en ook wel weet wat te hoog is.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:17

tuurlijk, dat maakt ook niet uit. Maar echt laten springen, of hindernissen in de bak zetten, en kijken wat hij doet, is echt niet goed.
Maar jij hebt toch geen paard, dus waar maak je je druk om.

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:20

ik maak me niet druk hoor maar ik dacht dat je ook andere sprongen zonder hindernissen bedoelde

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:50

bij mijn vorige verzorgpaard sprong het veulen ook over alles wou die heen springen. maar als je hem wou tegen houden werd die flink kwaad en ging die trappen. denk dat het weinig uitmaakt.