Hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:12

Ik doe Lucky niet scheren en dus buiten ook geen dekens op omdat dat gewoon geen suc6 is, ik zie het al bij die andere dekens ze lopen er met zijn allen aan te trekken en te sjorren dus dat is niks. Nu gaan wij wel gewoon s`winters rijden.
Dit dan mijn eerste winter dat ik lucky kan rijden, maar hoe moet ik dat gaan doen dan? Moet ik een uitrijdeken kopen en die erop leggen met het in en uitstappen? Of juist altijd? en als ik gereden heb droogstappen moet er dan ook een deken op? zoja wat voor?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:14

Ik denk dat jou pony erg gaat zwetten ! ik denk dat je het beste een zweetdeken op kan doen totdat hij droog is na het rijden. en zodra hij droog is eraf halen.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:59

Als luck ind e winter erg gaat zweten lijtk het me verstandig om hem goed uit te alten zweten evt met zweetdeken.. of blijven stappen tot ie droog is.. of zet hem anders even binnen zolang je nog bezig bent en als ie droog is trug op de wei.. en hodt er rekening mee met rijden dta ej hem niet door en door nat rijdt.. (al gebuerd dat ook minder snel in de winter)

Duhelo

Berichten: 28548
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:12

geen inrijdeken oid
dan krijgt hij het enkel te warm
rij gewoon, en na het rijden stap je af, zadel je hem af, en leg je een zweetdeken op
dan stap je hem een tijdje aan de hand
doe je zweetdeken af en leg je een droge op
dan laat je hem staan tot hij opgedroogt is, eventueel leg je halverege nog eens een droog op
ik vind het niet echt nodig, zolang je goed uitstapt kan je paard in feite zonde zweetdeken op stal en/of in de wei
ook als hij bezweet is Knipoog

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:33

als een paard een dikke vacht heeft,zweten ze niet gelijk maar gaan nazweten.dus je denkt dat ze droog zijn maar dat zijn ze dus niet.ik heb een keer een shetje gehad en het meisje die er op reed gooide haar dus in de winter gewoon weer op het land met als gevolg een zware longontsteking.ik zou als ik jou was dus gewoon scheren on een waterdichte winter deken op doen dat is gewoon de beste oplossing en het veiligst voor jouw paardje

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:37

gewoon goed droogstappe en daarna eventueel met zweetdeken op de wei, pas als die droog is de wei weer op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:52

Ik pas gewoon de arbeid aan. Ik heb een winter met dekens gerotzooid, en dat is me zo slecht bevallen, dat ik het indien mogelijk echt niet doe. Dus ik maak gewoon langere stapritten, en draaf en gallopeer wel, maar stap dan veel tussendoor. Ook rijd ik niet zo lang, maar dat ligt ook aan het licht van de dag enzo.
Indien ze nog erg nat blijft kan je haar met een zweetdeken op stal zetten, en die later eraf halen. Of op stal laten opdrogen, hangt van je mogelijkheden af.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:27

Inderdaad, de arbeid wat aanpassen. Ik gebruik geen dekens enzo in de winter. Nooit last van overmatig zweet, maar als je in een binnenmanege rijdt kan het wel lastig zijn. Wij gebruikten zelfs geen zweetdeken, gewoon uitstappen 15 minuten, en daarna nog zonder zadel aan de hand stappen en droogwrijven eventueel met een doek.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:30

ik zou eigelijk toch aan scheren gaan denken als je echt fanetiek wilt blijven rijden in de winter....
En dan gewoon 1 goede winterdeken kopen die waterdicht is, 2 zweetdekens en een zomerdeken voor het voor en najaar....

gr claudia

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:33

ik zet haar nadatz eheeft gezweet op stal, end an laat ik haar dan meestal staan(ik rij meestal pas aan het einde van de middag )

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:38

Als je paard nat is na het rijden zijn er twee dingen van wezenlijk belang:
1) Zorg dat het paard is afgekoeld. De ondervacht is dan droog en hij zal niet meer nazweten.
2) Vermijd tocht!!!!! Dit tot elke prijs. een paard kan er prima tegen als de bovenvacht nog nat is en hij staat in de wei, maar tocht is een doodsteek voor ze.