vetrolletjes eraf laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

vetrolletjes eraf laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 19:37

Hey!
Mira (witte, zie profiel) is een beetje 'rond', om het licht uit te drukken. Ze heeft een heuse grasbuik, maar is ook voor de rest erg corpulent.
Dit is omdat ze echt 'vreet' als ze op de wei staat. Ze staat er even lang op als de andere 2 pony's, maar slaagt er in telkens als een tonnetje de wei te verlaten.

Ik zou haar graag wat beweging geven, om dit probleem binnen de perken te houden. Erop rijden gaat niet, want ik ben te groot daarvoor. Daarom heb ik haar vandaag gelongeerd. Slechts een kwartiertje hoor, want ze is het niet meer gewoon te werken, buiten af en toe voor de kar lopen.

Maar de vraag is: hoe kan ik haar efficiënt beweging geven? Zal ze echt vermageren door zomaar wat rondjes te lopen aan een halster, of moet ik ze op een ander manier aan het werk zetten, en hoe? Laat ik haar meer werken aan de longe door haar op een of andere manier bij te zetten en wat raden jullie mij dan aan. Dus, op welke manier (trainingsmethode en trainingsschema?) kan ik haar laten afvallen?

En hoeveel mag ik haar in het begin laten werken?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:39

Het is natuurlijk al zo als je met haar loopt, longeert of met de kar gaat, ze in ieder geval al niet meer Vingers aflikken Maar beginnen met een kwartier longeren lijkt me goed! Maar wat natuurlijk veel beter is is hele lange stukken stappen. Doe haar lekker voor de kar (hoef je zelf niet te lopen) en ga een paar uur het bos in! Zodra je haar alleen maar laat stappen, kan het niet zo veel kwaad (in de wei loopt ze waarschijnlijk ook de hele dag) En dan kan je langzaam meer gaan draven en zo!
Veel succes!!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:56

Inderdaad, stappen is echt super. Niet echt vermoeiend, maar de vetrollen worden mooi in spieren omgezet.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 08:33

Hey, dat wist ik niet. Dus een paard hoeft niet te zweten vooraleer het vet gaat verbruiken als brandstof?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:22

Nee, zweten hoeft niet, maar na een lange wandeling zal ook jouw pony heus wel zweten....

Afvallen is voor paarden net zoals met mensen. met lange stukken insopanning achtereen, waarbij de hartslag zo dicht mogelijk bij het lage, normale niveau blijft. Dus low-impact (niet aangespannen de heuvel op), geen cardio (galop en draf) maar gewoon kilometers maken. Zo doe je het geleidelijk en verantwoord.

Kijk ook eens bij eht bericht van Stef over de speknek, zelfde verhaal ongeveer.....