Vraagje over afscheren van wintervacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Vraagje over afscheren van wintervacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 15:33

Eej!
Had dus ff een vraagje! Tiko (mijn Tinker) zit nog behoorlijk dik in zijn vacht, nu zei iemand van stal (een best ervaren iemand, maar weinig ervaring met 'koudbloeden'): Waarom scheer je het er niet af, ik zou het allang gedaan hebben!. K dacht: Misschien ook wel handig voor de endurance, en ik heb een zomerdekentje liggen, en dacht dus eignlijk: Why not??!!. Maar toch, je ziet haast niemand het doen (Tiko heeft geen dekentje op gehad van de winter, Just zijn wintervacht). Dus, de vraag, welke nadelen zitten eraan verbonden? (bijv. kans op verkoudheid, komende winter geen dikgenoege vacht etc., gebeurt een van deze dingen, of iets anders?????). K hoop snel op reactie, want dan wil ik m scheren voor Austerlitz, droogt ie ook wat sneller op!!
Xusjes,
Myrthe & Tiko

P.s. Hij is nog nooit geschoren ofzo, en k wil m komende winter sowieso gaan scheren!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:36

Ben je wel een beetje laat mee. Nu scheren heeft geen nut meer, had je maar eerder moeten bedenken. Als je nu scheert zal ie niet zo goed door zn zomervacht heen komen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:51

bij mijn tinker is de zomervacht nu al bijna door. gewoon even de tijd nemen om lekker te rossen (dus elke dag een half uur ofzo) en dan zit hij zo weer strak in zn velletje, ailin werd er ook een stuk mooier van ipv donkerbruin is ze nu weer haast zwartbont en t is erg goed voor de doorbloeding dat rossen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:53

Daar ben je nu idd te laat mee.
Als je nu nog scheert kan ie niet optimaal zn zomervacht aanmaken.
En een gemiddeld paard is nu al aan t verharen, dus flink poetsen en dan heb je m misschien voor die wedstrijd ook beter in t vacht zitten.

Je zei iets over een zomerdeken. Da's zowieso te koud als ze geschoren zijn!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 16:04

Dat dacht ik dus zelf ook al, en was dus heel verbaasd, dat die best ervaren vrouw het voor stelde! k had er nooit van gehoord, aan het einde v d winter scheren! Nouja... nu weet ik het iig zeker! Bedankt voor de reacties!! K poets m trouwens elke dag zeker 20 a 30 min. En hij verhaart al een hele tijd, maar zijn vacht is nu (en zelfs zomers) aardig dik. Nu nog heel wat dikker dan zomers natuurlijk maar toch...
Myrthe

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:46

Haha, we zitten beiden in hetzelfde pakket, en heb er ook laatst een vraag over gesteld. Mijn paardje, van bijna 2, zit ook dik in zijn vacht. Het rotte is, hij staat nog dag en nacht in de opfok, maar het ging er mij om hoe ik dat 'vachtprobleem' op moest lossen als hij naar binnen ging (eind mei). Maar waarschijnlijk is hij, met een beetje poetsen af en toe, al zijn wintervacht kwijt, en dan zit hij strak in zijn velletje.

Ik zou het in jouw geval ook lekker laten zitten. Gewoon goed borstelen, en mijn advies was het kopen van een poetsblokje, daar krijg je héél veel haren mee weg. Daarna heeft je paardje geen zomerdeken nodig hoor.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:51

Niet doen. De meeste zomerharen zitten nu ook al door de vacht heen. Als je het gaat scheren, komen de zomerharen niet (mooi) door. Volgende winter gewoon meteen beginnen met dekens, dan heb je daar ook geen last meer van.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:33

Inderdaad niet meer scheren tenzij je hem elke 2 maanden wil gaan scheren? Lijkt me niet! Hij kan erg in de "war" raken als je hem nu scheert. Ken een pony die na 2 jaar pas weer in de winter een wintervacht en in de zomer een zomervacht had! En die was netjes vóór de winter geschoren. Als je hem volgend jaar wel wil scheren doe dat dan wel in de juiste periode! Veel succes met de wedstrijden!!!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:57

.Mijn pony is voor de helft geschoren, ik kan het geschoren en het nietgeschoren deel dus mooi vergelijken. Ze heeft nog redelijk wat wintervacht (logisch, 's nachts is het zo warm nog niet), maar op het geschoren deel is heel duidelijk te zien dat de zomervacht al voor een groot deel door is. Als je nu gaat scheren, scheer je dat er dus ook af. Die haren krijg je niet meer terug, dus waarschijnlijk ziet je paard er dan de hele zomer uit als een voddenbaal Haha!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:06

Ik heb mijn shetlanders ook geschoren afgelopen week. Zij kregen het erg warm en verhaarden als een gek. Nu de vacht eraf is, zijn ze veel frisser. Ze hebben geen deken op.
Ik doe dit elk jaar en heb nog nooit gemerkt dat ze door het scheren slechte zomervacht krijgen. Over 2 weken gaan ze overdag naar buiten en begin mei dag en nacht.
Werkt voor mij en mij pony's prima.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:40

hoi inderdaad niet meer scheren.ze maken nu al de zomervacht aan. mijn vriendin heeft haar paard vorig jaar februari ook geschoren. toen ze bij de dierenarts kwam voor zijn pess dacht de dierenarts dat er wormen en nog veel meer aan de hand was omdat het paard er dof en verwaardeloosd uit zag met een rare vacht, dof en op sommige plekken wel lange haren en ergens anders weer zomervacht.
probeer lijnzaad door het eten of koop z'n handig blokje bij de ruitersprotzaak om snel van de haren af te komen. als je wilt scheren doe dit dan in september en weer een keer begin december. veel succes

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:55

ik doe het net zoals melanie.

die van mij worden over 2 weken geschoren (shetlanders) en doe dit al jaren.

dan zien ze er weer luxe uit.

ik doe ze dan een week je op stal en daarna overdag buiten en daarna weer dag en nacht...