hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:41

Zelke schreef:
poetsen en wandelen is absoluut geen probleem, doe ik wel regelmatig, ze is hartstikke braaf. dus vandaar dat ik wat ''nieuws'' wil gaan proberen.


Kijk dan bij de dingen die Cassidy opnoemt, hier zitten leuke dingen tussen die niet nodig zijn met een bitje in.
Ik vind het persoonljk ook nog erg vroeg om nu al een bitje in te doen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:54

Bit indoen is vroeg, met het bit laten spelen en dan eens in de mond laten nemen is wat anders.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:30

Lunas schreef:
Misschien dat jij je paarden verpest...

Loop jij eens met een hengstenveulen van 6 maanden en 300 kg rijk langst de straat. We wonen niet allemaal in boerencity Essen.

Veulens zijn geen watjes!


Ietsje minder mag ook wel.....
Leeftijd heeft niets met onopgevoed te maken...
Ik heb met jonge 2 jarige hengsten/merrie's aan het halster langs drukke wegen gelopen(in boerencity Bergen op Zoom)

Al heb je een stevige fjord van 15 maanden ,het is nog een jong diertje....
Ook de stevige koudbloeden hebben tijd nodig om goed uit te groeien.
Door op jonge leeftijd de teveel te vragen van je paardje heb je kans op allerlei problemen(lichaamlijk maar niet te vergeten geestelijk).
Wil je toch iets doen met je fjord...zorg dan dat hij met het halster alleen naar je luistert...en ga niet longeren maar loop liefst rechte stukken geen kleine voltes en doe nog geen bitje in maar hou je bezig met hem zodat hij respect voor je krijgt zonder bit

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:44

Cassidy schreef:
Deze veulens hebben te vroeg al hun kracht leren kennen. Daar is teveel verkeerd mee omgegaan.


Ja, dat is zo. Maar er zijn ook mensen die al een bit indoen, omdat ze een stuk over straat moeten lopen om naar een andere weide te gaan.
Ook willen sommige ruiters al van jonge leeftijd met hun veulen op straat om het met alles te laten kennismaken. Omdat de veulens jong (niet sterk) zijn kunnen ze het veulen nog de baas, wachten ze er te lang mee dan loopt het veulen gewoon over hun heen. Daarom doen ze het veulen soms al een rubber bit in op straat. Vooral bij paarden hoog in het bloed en grote paarden zoals Friezen, KWPN-ers, Shires, grote Tinkers e.d. doen ze dat, vooral als het hengstenveulens zijn.
Gewoon om het dier te kunnen houden wanneer het schrikt en zo niet de baan overloopt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:47

Als je denkt een paard of een veulen met kracht de baas te moeten kunnen zijn, dan denk je verkeerd. Of in dit geval niet jij, maar de mensen die jij ziet gaan, met een (onopgevoed) veulen langs de drukke baan. Omdat jij het deze mensen ziet doen, betekend dat nog niet dat het goed is.

Bovendien moet een veulen vroeg genoeg leren hoe hij mee moet lopen, en dat hij niet over je heen mag lopen. Dat is les 1 die het veulen eerst moet beheersen voordat je er ook maar aan gaat denken om langs de weg te gaan (les 2). Bij de opleiding van paarden bestaat er geen afkorting. Je kunt les 1 (meelopen) en les 2 (langs de weg) niet combineren. Als je dat wel doet kom je zulke situaties tegen zoals jij ze beschrijft.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:54

Lunas schreef:
Ja, dat is zo. Maar er zijn ook mensen die al een bit indoen, omdat ze een stuk over straat moeten lopen om naar een andere weide te gaan.
Ook willen sommige ruiters al van jonge leeftijd met hun veulen op straat om het met alles te laten kennismaken. Omdat de veulens jong (niet sterk) zijn kunnen ze het veulen nog de baas, wachten ze er te lang mee dan loopt het veulen gewoon over hun heen. Daarom doen ze het veulen soms al een rubber bit in op straat. Vooral bij paarden hoog in het bloed en grote paarden zoals Friezen, KWPN-ers, Shires, grote Tinkers e.d. doen ze dat, vooral als het hengstenveulens zijn.
Gewoon om het dier te kunnen houden wanneer het schrikt en zo niet de baan overloopt.


Maar net had je het over longeren???!!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:30

Een meisje bij ons op stal longeert Jitske (nu ongeveer 14 maanden). Ik ben het er niet mee eens, maar ik kan d'r niet tegenhouden.

Sinds kort gaat Jitske in verzet (steigeren, stilstaan enz). Dat meisje is gestopt met longeren OK dan! en is eigen bang voor d'r geworden.

Ze was op vakantie geweest, Jitkse heeft langs stilgestaan (zo ver als je dat kunt noemen bij een jaarling) en lijkt het gewoon zat te zijn!!
Ook wandelen doet ze niet meer omdat ze steigerd. Ze is nu gewoon echt bang voor d'r geworden. En een paar weken was ze onwijs braaf, maar nu is het echt een klein monster Boos! . Tja, ik heb al gezegt dat ze meer weet dan sommige volwasse paarden en dat ze d'r gewoon op het land moet laten staan. Ze weet nu gewoon voldoende. Dus het lijkt erop dat ze d'r lekker laat staan op het land.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:38

En wee degene die hem straks moet beleren. Want dit gedrag, het feit dat ze het gewonnen heeft van een mens, zal ze haar hele verdere leven niet meer vergeten. Dit gaat later nog een gevecht worden. Ik hoop dat het meisje Jitske door een Professional laat inrijden....Lips are sealed

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:41

Jammer dat er geen asiel voor paarden is.
Kon je ze eerst laten heropvoeden voordat ze ergens anders terecht komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:45

Waarom zou je ze moeten laten heropvoeden? Kun je niet beter voorkomen dat het verkeerd gaat?
Mensen die een paard kopen moeten eigenlijk eerst een soort examen doen...(alhoewel dat ook geen garantie is dat ze dan ook doen wat ze hebben geleerd, kijk maar naar automobilisten Lips are sealed)

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:46

Citaat:
En wee degene die hem straks moet beleren. Want dit gedrag, het feit dat ze het gewonnen heeft van een mens, zal ze haar hele verdere leven niet meer vergeten. Dit gaat later nog een gevecht worden. Ik hoop dat het meisje Jitske door een Professional laat inrijden....

Idd, daar ben ik dus ook heel erg bang voor.
Ze wordt ingereden door mijn instructrice die Z2 rijdt (niet dat dat er iets toe doet, maar ze heeft al aardig wat paarden ingereden)
En dan is het de bedoeling dat ik d'r verder ga rijden, als het gaat dan Ben benieuwd (dat meisje wilde alles zelf doen,zonder zich te laten helpen)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:55

Cassidy schreef:
Waarom zou je ze moeten laten heropvoeden? Kun je niet beter voorkomen dat het verkeerd gaat?
Mensen die een paard kopen moeten eigenlijk eerst een soort examen doen...(alhoewel dat ook geen garantie is dat ze dan ook doen wat ze hebben geleerd, kijk maar naar automobilisten Lips are sealed)

Tuurlijk is dat beter .
Maar nu gebeurt het nogal eens dat een onopgevoed paard verkocht wordt als hij is jong, nerveus of weet ik veel wat.
En dan van eigenaar naar eigenaar gaat.
Dan kun je beter een instituut hebben wat zulke paardjes opvangt en een eerlijke kans geeft.
Nu is het vaak zo dat de eigenaar pas proffesionele hulp inschakelt als het te laat is of zelfs helemaal niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:02

Jonge paarden moeten gewoon verplicht naar school, c.q. de opfok in. Zijn er geen instituten voor nodig Lips are sealed

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:19

dat gaat alleen niet meer op als ze 4 zijn en danig verpest.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:33

Ik ben het met Lieke eens.

En volgens mij kan het echt nooit goed zijn om met 15 maanden een bit er in te doen.
Dan zijn ze nog aan het wisselen en dan kan een bit pijn gaan doen.
Gevolg:
paard gaat het bit associeren met pijn en zo ontstaan de problemen...

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:35

HOE KAN DIT TOCH???
In steeds meer topics lees je over dit gedoe. Laat niemand dan z'n jonge paarden meer tot hun derde in de wei??? En kom nou niet aan met smoezen van: "Maar ik wilde zo graag een paardje voor mezelf" of: " Ik wil hem alles zelf leren" - of nog erger: "Niet iedereen heeft voldoende weiland om een jong paard op te fokken".
Nou, dan besteed je het maar uit. Nederland is toch nog wel redelijk groot, we hebben nog steeds veel ruimte in Friesland (en op andere plekken) waar je paard gewoon tussen z'n leeftijdgenoten drie kan worden. Dan heb je hem misschien niet thuis, maar begin je met een gezonde driejarige waar je - als het meezit - nog 20 jaar plezier van kunt hebben.

Dit is het beste voor je paard - iedere andere weg is egoistisch en heeft niks te maken met echte liefde voor het paard maar met het feit dat je paard moet voldoen aan JOUW knuffel en weet-ik-veel-wat behoeften.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:10

Fairie schreef:
Ik ben er geen voorstander van.

Naar mijn idee moet je een jong paard zo lang mogelijk een leven geven op de wei met leeftijds genoten. Lekker nog even jong laten zijn en dan pas op een leeftijd van ongeveer 3 of 4 jaar (ligt er aan of het paard er een beetje klaar voor is) beginnen met aan het tuig te laten wennen, longeren en dan steeds een stapje verder.

Wat je in die tussen tijd met het dier kunt doen is in iedergeval poetsen. Is ook meteen een manier van het vertrouwen winnen. Verder kun je wandelen. Gewoon aan een halstertje en een touw, lekker het bos in.


helemaal mee eens!
en oefenen met voetjes geven enzo..
maar meer ook echt niet!

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:10

MIJN PAARD NIET IN DE OPFOK!
Zo, ik geloof dat dit duidelijk genoeg is dat ik zeer anti-opfok ben.
Dat een jong paard in een groep moet opgoeien vind ik uitstekend. Maar dan moet die groep wel bestaan uit alle leeftijden en geslachten.
Morris heeft in de opfok gestaan, heeft bij andere hengsten gestaan en was toen duidelijk de baas als twee-jarige tussen de jaarlingen (2 stuks). Hij dacht bij ons in de gemengde groep ook wel "even" de baas te spelen. Nou dat heeft ie tien minuten geprobeert en toen had ie al zoveel klappen te pakken, dat ie het maar opgaf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:16

Tja Ikke, op zich een goed streven, en dat gaat goed tot je de tweejarige tegenkomt die ook in een gemengde groep van paarden van alle leeftijden de baas is...Lips are sealed

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:19

Mijn pony is wel in de opfok geweest...een gemende opfok dan wel...er stonden veulens van 6 maanden, jaarlingen, 2 jarigen, 3 jarigen, 4 jarigen en zelfs ook een 'opa' van 23 jaar bij. Allemaal in 1 groep...zo'n 15 hengsten en ruinen bij elkaar, ging super

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:29

Citaat:
Hij dacht bij ons in de gemengde groep ook wel "even" de baas te spelen. Nou dat heeft ie tien minuten geprobeert en toen had ie al zoveel klappen te pakken, dat ie het maar opgaf.


Dat is vrij normaal dacht ik Verward

Dat gebeurd ook in de natuur hoor...

Omdat ze bij de ene groep de baas zijn, hoeft dat niet te betekenen dat dat bij een ander groep ook zo is.
En de klappen die hij gehad heeft daar, hebben andere in de opfok van hem gehad.

Ieder paard dat in een vreemde groep komt krijgt dat, dat is gewoon de rang orde bepalen...

Dat betekend niet dat de opfok verkeerd is toch?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:49

Zo, dan zal ik eens gaan zeggen wat wij allemaal (volgens jullie verkeerd) met onze 1,5-jarige hackney's doen. Onze veulens worden bij ons eind maart geboren, en 1,5 jaar later in oktober/november worden ze al wegwijs gemaakt. Hoofdstelletje aan, hoofdstelletje af, bitje in, bitje uit, en longeren! Met hoofdstel aan en bit in, maar wel een halster eroverheen met daar de lijn aan vast. Er wordt absoluut niet aan het bit gekomen, dat gebeurd als ze echt beleerd worden. Op deze manier gaan we een maandje aan de slag, totdat ze een beetje wijs zijn en snappen wat longeren is. Dus netjes op de cirkel blijven, en de commando's ho, stap en draf. Als we longeren doen we dat een minuutje of 10, en dat zo'n 3 keer in de week. Zo wordt het al 30 jaar gedaan op stal, en wij hebben nog niet 1 keer een pony kreupel gehad, in al die 30 jaar! Ook qua slijtage niks aan de hand, onze pony's lopen wedstrijden op het hoogste nivo, vaak 4 rubrieken per wedstrijd, en totdat ze een jaar of 20 zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:12

Neonlight ik blijf er zelf geen voorstander van, voor mijn gevoel hoort een veulen toch nog steeds op bijna 2 jarige leeftijd lekker jong te wezen.

Maar zie wel een verschil tussen longeren op ruim anderhalf en 6 maanden....al keur ik het alletwee niet goed.

En ok dan worden ze niet kruepel...maar wat voor jeugd hebben ze gehad?
Het is niet alleen het lichamelijke, geestelijk krijgen ze toch ook aardig wat te verwerken.

pluimpje

Berichten: 698
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Tussen de grassprietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:27

ik zie ook niet in waaron je ze een bit in zal doen, laat het paardje lekker veulen blijven.

en idd zoals al gezegd is kan je natuurlijk wel wandelen, poetsen enzo. gewoon een band opbouwen

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 20:02

ik laat mijn paard zeker ook veulen zijn, want ze staat dag en nacht buiten in een groot weiland met in-uitloop stal met andere maatjes. Ik wil het veulen uit haar ook helemaal niet weg halen. ze moet lekker kunnen spelen. als ik met haar bezig ga is het ook niet lang. of ik ga haar alleen even gedag zeggen en poetsen, dan staat ze los in het weiland, dus ze kan weglopen wanneer ze wilt. voetjes geven doet ze ook zonder pardon. en meelopen gaat super. op de weg is ze hartstikke lief, en ik wandel misschien 1 a 2 keer 20 min. ze is van zichzelf hartstikke mak/lief en dat wil ik zeker zo houden. ik weet nu, dankzij de reacties, dat ik haar geen bitje in doe, is ze gewoon nog niet echt ''klaar'' voor. die mensen bedankt voor hun reacties. ow jah, op een andere reactie, longeren doe ik alsoluut NIET. DAAR VERPEST JE JE PAARD ECHT MEE!!!!!! ga ik pas doen als ze 2,5 ofzo is.