hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:46

Er zijn al veulens die vanaf hun 6 maanden een hoofdstel omkrijgen bij het longeren. Dit wel met een rubberen bitje. Gewoon omdat ze te sterk zijn voor enkel longeren met halster.

En nu lekker verder vertellen!



SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:12

Mist schreef:
`

Welke idioot gaat nu een veulen van 6 maanden longeren Verward is 3 jaar niet vroeg genoeg om een paard te verpesten ?


Misschien dat jij je paarden verpest...

Loop jij eens met een hengstenveulen van 6 maanden en 300 kg rijk langst de straat. We wonen niet allemaal in boerencity Essen.

Veulens zijn geen watjes!

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:44

Cassidy schreef:
Deze veulens hebben te vroeg al hun kracht leren kennen. Daar is teveel verkeerd mee omgegaan.


Ja, dat is zo. Maar er zijn ook mensen die al een bit indoen, omdat ze een stuk over straat moeten lopen om naar een andere weide te gaan.
Ook willen sommige ruiters al van jonge leeftijd met hun veulen op straat om het met alles te laten kennismaken. Omdat de veulens jong (niet sterk) zijn kunnen ze het veulen nog de baas, wachten ze er te lang mee dan loopt het veulen gewoon over hun heen. Daarom doen ze het veulen soms al een rubber bit in op straat. Vooral bij paarden hoog in het bloed en grote paarden zoals Friezen, KWPN-ers, Shires, grote Tinkers e.d. doen ze dat, vooral als het hengstenveulens zijn.
Gewoon om het dier te kunnen houden wanneer het schrikt en zo niet de baan overloopt.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:48

Nu, ik zie toch veulens van 6 maanden aan de longe. Dit gebeurt vaak in topstallen in de buurt. Waarom? Ruiters die rijden op hoog niveau hebben meerdere paarden: paarden die in wedstrijden bereden worden en paarden in opleiding. Er zijn ruiters bij die hun veulen van jongsafaan bij hun op stal willen, dus vanaf 6 maanden. Wanneer ze dus een pas gespeend veulen gaan kopen, willen ze wel weten of het een prestige veulen is met mooie gangen. Hoe weten ze dat? Door het veulen aan de longe te laten lopen! Sommige met RUBBER bit, sommige zonder.

Dus het gebeurt nu eenmaal en die veulens houden er niks aan over. Ik heb niet gezegd dat ze vanaf dan wekelijks gelongeerd worden. En bij mij gebeurt dat ook niet.

Het veulen dat ik nu opleer is een uit de kluiten gewassen hafflinger van 1.5 jaar. Die wordt 2 keer per week een kwartier gelongeerd. Deze kan ook al hoeven opheffen, over straat lopen, gewassen worden en is amper van iets bang.

Een tip voor de meeste die gereageerd hebben op mijn bericht. Leer eerst lezen vooraleer mij te bekogelen!

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:16

Je moet dat niet aan mij vertellen, vertel dat tegen diegene die longeren en een bit indoen bij een veulen van 6 maanden.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:23

Kendra schreef:
Ik weet dat niet hoor, zou toch graag weten waar dat is - de meeste stallen die ik ken waar de betere ruiters zitten doen niet aan opfok (financieel niet interssant, geen tijd) of hebben het als apart deel van het bedrijf (soms op een andere plek).
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een veulen van 6 maand wordt beoordeeld aan de longe - ik vind het zelfs erg onlogisch dat een goede manier is om het paard te beoordelen; los zie je veel meer.
Wat ik wel eens zie is dat met springveulens/jaarlingen los wordt gesprongen, om iets te weten te komen over capaciteiten en manieren. Maar ook dan komt er geen longe of bit aan te pas.

Misschien heb je 't over heel andere paarden, andere rassen - maar als je 't hebt over topstallen en goede ruiters kom je toch automatisch bij warmbloedpaarden terecht - of zie ik dat verkeerd?


Eline Van Kerckhoven (of Kerkhoofs) , Zandvliet, België --> Friese paarden
Ze heeft ooit gewerkt op een stoeterij in het buitenland en ze zegt dat ze van daar de methode heeft. De paarden die ze tot nu toe heeft voortgebracht, hebben er niets aan overgehouden, zijn zelfs echte klassebakken.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:10

Tulandro schreef:
MUhahahahahahahahaha Haha! Haha! Sorry, maar dit vind ik echt een lachwekkend antwoord. Dus je kan alleen een veulen beoordelen als hij aan de longe een bit in heeft Haha! Whaha.. sorry, ik heb echt *lol*


Heb ik soms gezegd dat dat de enigste methode is?? Het is een mogelijkheid.

Je moet lezen wat er staat ...
Laatst bijgewerkt door SDE op 04-09-04 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:16

germie schreef:
Rubberbitjes zijn juist helemaal niet zacht, stroef. Een veulen ga je niet longeren.


Ja mensen!! Een rubberbit is het zachtste bit dat er is. Het wordt voor paarden gebruikt die zeer goed reageren op lichte druk in de mond.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:31

Twinkelbell schreef:
Die van mijn was anderhalf toen ik er mee begon, zo nu en dan een keertje, die vond het vervelend dat alle aandacht naar de oudste ging. Ook meteen kennis gemaakt met het zadel. Verder had ik er toen niets mee gedaan...


Oei, oei, laat dat maar niet te veel horen, dat je een zadel (om te proberen) op een 1.5 jarig veulen hebt gelegd. JIJ hebt lef om dit in de groep te gooien. Je gaat nog bekogeld worden. *LOL*

BTW: Wij leggen ook een zadel op 1.5 jaar om te zien hoe hij reageert. Van een reactie leer je HEEEEL veel.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:37

Cassidy schreef:
Lunas, een veulen op zijn gangen beoordelen kan ook als hij los is. Beter zelfs nog. Aan de longe gaan ze springen en knokken tegen de longe of tegen het bit.


Weet ik wel, dat weten diegene van wie ik het zie NIET!

Van mij mag je gerust opmerkingen en tips geven over hoe jij het doet, dat kan soms leerstof voor mij zijn. Maar IK longeer mijn veulens vanaf 1.5 maanden.

ANDEREN, van wie ik het heb gezien longeren hun veulens van 6 maanden voor hun gangen tijdens een deal. Remember, de veulens zijn net gespeend en de eigenares laat ze niet aan de zijde van de moeder meelopen.
En, nee, ze laten ze ook niet lopen in de weide, of piste.

Dom van hun??? JAAA.
Laatst bijgewerkt door SDE op 04-09-04 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:02

CarS schreef:
Leg uit.....
Wat maak je uit op een reactie op iets nieuws????

Wat een vage zin heb ik gemaakt Haha!

Ik bedoel ,je legt een zadel erop ....paard reageert..wat word je dan duidelijk


Je leert veel uit het reageren van het veulen op dingen. Eén van de eerste veulens (Hackney)die ik liet kennismaken met een zadel, die vond het geen probleem. Ze was helemaal niet bang, integendeel, het hele zadel werd afgelebberd toen we haar eraan lieten ruiken. En toen we het op haar rug legden en ligt aansingelden, bleef ze stil staan. Ook wanneer ze de eerste keer gelongeerd werd, kon ze na enkele weken perfect stap, draf en galop op commando. Iedere keer wanneer ze ons zag met de longeerlijn, kwam ze al aangegaloppeerd. Dat was een veulen dat enorm leergierig was. Ze leerde alles enorm snel aan!

Een ander veulen dat we lieten kennismaken met een zadel (juist op dezelfde manier) kon alleen maar blazen en schrikken, we hebben er toen een half uur langer overgedaan om haar het zadel op te leggen. We hebben toen maar niet aangesingeld en dit enkele maanden later geprobeerd met meer geluk. Dit veulen is nu een ferm uit de kluiten gewassen Fries, maar die is nog steeds schrikkerig van stomme dingetjes: een blikje cola, een zak in een boom, roepende mensen.

Van jongsafaan merk je, wanneer je je veulen met nieuwe dingen confronteert, naar welke richting hun karakter uitgroeit. Er zijn ook koppige, domme, superslimme ... veulens bij. En dat merk je bij het werken met het veulen.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:39

Neonlight schreef:
Ik zie helaas nog maar al te vaak mensen omvergesleurd worden door 3-jarige of oudere paarden. Het is leuk en aardig gezegd, weten hoe een dier gaat reageren en dat voor zijn, maar als een paard geen opvoeding heeft gehad en niks kent zal hij eerst zijn kracht gebruiken!

En ik denk in ieder geval niet dat het bitje een noodrem is. Ik heb al meteen gezegd dat we het bit in de mond doen en er verder afblijven, er gaat een halster overheen en daar leiden we hem mee rond.

En je leert een kleuter wel andere dingen....of voed jij je kinderen niet op? O nee, die mogen denk ik ook tot hun 3de alles doen waar ze zin in hebben.....

En verder.......overal om me heen zie ik 2,5 jarige paarden ingereden worden, zie in advertenties een hoop 2,5-jarigen zadelmak te koop staan, door heel Nederland, zie maar weinig paarden echt in opfok staan, en hier beweert iedereen dat ie het paard tot het 3de in de opfok heeft staan, paard mag wezen, blablabla? Keep on dreaming, er zijn er hier een heleboel bij die schijnheilig doen!



Ben ik volledig mee eens!!
Just go for it!
Wie nog nooit aan een halster heeft getrokken, werpe de eerste steen ...

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:01

Justy schreef:
Lunas, volgens mij word jij niet aangevallen omdat je veulens van 6 maanden longeert, maar omdat je die methode wel lijkt te verdedigen. Je haalt het aan om aan te geven dat het helemaal niet zo slecht zou zijn, en daar vallen mensen over.

Verder denk ik inderdaad dat er iets mis is gegaan bij de opvoeding als je een veulen van anderhalf niet zonder bitje aan de hand kan laten stappen... Met kracht heeft dat helemaal niks te maken.

En het argument: Hij leert zo snel dus we gooien er maar een zadel op snijdt helemaal geen hout. Zo'n paard moet je juist tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik laat een vierjarige ook niet elke week een M-parcours springen alleen omdat hij het kan.


Justy, misschien komt dat zo over, maar ik zeg alleen maar dat ik het zie. En na alles wat ik al heb gezien, verschiet ik gewoon niet meer van zo'n dingen. Want als ik tegen die vrouw ga zeggen, van "hee, je bent verkeerd bezig", gaat die ook zeggen van "bol het af, ik doe het op mijn manier". Zo ben ik al dikwijls tegen de lamp gelopen. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
De veulens die ik heb opgeleerd, kregen vanaf hun 1.5 jaar voor te proberen een zadel op. Zoals ik eerder zei, enkel om te kijken hoe ze reageren. Zijn ze bang, dan wacht ik wel hoor. Eveneens worden de veulens, naargelang hun ontwikkeling, ingereden tussen de 3 a 5 jaar. Momenteel ben ik nu bezig met een hafflingerveulen: die gaat door zijn trage ontwikkeling (rasgebonden) pas op 5 jarige leeftijd ingereden worden. Die is nu 1.5 jaar en staat nog steeds bij zijn moeder op een weide van 1 ha. Deze winter wordt hij gespeend. Ik denk dus niet dat hij een slecht leven heeft. En ja, sinds enkele weken wordt hij 2 keer per week een kwartier gelongeerd (niet intensief). Als je ziet wat voor kapriolen een veulen uithaalt in de wei dan denk ik niet dat dat kwartiertje stappen en draven schadelijk is.

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:39

Justy schreef:
Een kwartiertje stappen en draven op zich niet, op een cirkel wel... Maar goed, ieder zijn ding Knipoog


Ik werk met een longeerlijn van 6 meter dus een doorsnede van 12 meter loopt het veulen.

Ja, ik stop met discussiëren op dit topic, ik ga eens bij andere topics kijken! Haha!

Je zegt het goed, ieder zijn ding en daar laten we het bij!

En nu lekker verder vertellen!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:28

laurae schreef:
Nee, een rubber bit is een heel hard bit bij een droge mond aangezien rubber gaat schuren in plaats van glijden.

En longeren met een 1,5 jarige. Ach ja, personlijk heb ik liever een paard met gezonde benen.


Een goed zittend (rubber) bit, mag enkel bewegen als het paard ermee speelt. Indien het uit zijn eigen beweegt, is het te groot en kan het kletteren tegen de tanden. Verder nog, een rubberbit heeft geen groffe structuur, maar is glad (dus geen schuur-effect).

En een rubber bit is HET zachtste bit dat er is. Wat denk je dat het zeerst doet: een stuk ijzer tegen je tanden, of een stuk rubber.

En nu lekker verder vertellen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jane808, Trendiction en 38 bezoekers