Lopen jullie paarden ook al in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Lopen jullie paarden ook al in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 10:05

Bij ons lopen ze nu een week in de wei en het weekend daarvoor zijn ze ook in de wei geweest. Natuurlijk nog niet de hele dag. Eerst 2 uurtjes en nu gaan ze er een uur of 5 in. Het is nog nooit eerder al zo vroeg droog geweest, zelfs de koeien lopen overdag alweer buiten! Alleen als het weer erg gaat regenen, gaan ze weer tijdelijk de paddock in anders wordt de wei vertrapt en dat is zonde.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:24

Ze staan nog niet op het gras, dat is namelijk net opnieuw bemest en extra ingezaaid. Dat duurt nog een maandje dus.
Ze staan wel in de paddock en een deel van de wei (1/6 deel ofzo). Daar staat nu bijna geen gras meer, maar ach, ze kunnen tenminste lekker de beentjes strekken.
Ik heb echt nooit last van een natte wei. Ik woon op de Veluwe (zandgrond) en m'n weiland ligt op een heuveltje. Echt ideaal. Ook ben ik 'eigen baas' over m'n land, dus kan ik mooi zelf alles beslissen. Jammer is dat m'n weiland eigenlijk net iets te klein is voor 2 paarden, dus ik moet heel slim een weide-management-plan uitvoeren, anders houdt ik echt niets over.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:30

Ze staan nog niet in de wei, die is een paar wk terug gemest en gisteren waren ze aan het maaien...ik verwacht dat ze binnenkort het gras op gaan.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:37

bij ons staan ze er nog niet op,wel zijn alle veulens al naar buiten.maar die staan niet bij ons op het terrein zelf.maar met een maandje gaan ze hier ook naar buiten!lekker voor ze! Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:38

Mijn pony's staan zo veel mogelijk buiten. Alleen met de regenperiode stonden ze wel binnen.
Maar sinds het mooie weer gaan ze na hun ontbijt naar buiten, tussendoor even werken, weer het land op en tegen half 6 weer naar binnen voor de nacht.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 10:38

Die van mij lopen al de hele winter op de wei Haha! , 's nacht natuurlijk wel binnen. Alleen als het echt naar weer is blijven ze binnen en anders gaan ze lekker naar buiten al is het maar 2 uur. Op het moment staan natuurlijk lekker de hele dag buiten in het zonnetje Cool .

Mijn oude paardje is dampig, dus die moet wel elke dag de frisse lucht in en ik heb nu nog ca. 7 ha tot mijn beschikking voor 2 paarden(tijdelijke luxe), dus ze lopen de wei niet gauw kapot. Moet alleen op gaan passen als het gras echt gaat groeien, dan moet ik ze op kleinere stukken gaan zetten.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:16

Waar Tos staat, hebben ze verschillende grote weilanden. (in totoaal zo'n 8 hectare)
Een wei, van 2 hectare, daar stond het shetje al en die staat daar dag en nacht, Tos staat er van 9 tot 5.
Die wei is 2/3 gras en 1/3 gekneusd maisveld, dat ligt wat hoger, dus heel de winter hebben e daar droog kunnen staan, (al ging Tos de natste kplekken opzoeken om te rollen Schijnheilig )

Nou is bijna heel die wei droog, en kort gegraasd gras, maar voorlopig gaat meneer nog niet op het lange gras!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 11:31

carola schreef:
Ik heb echt nooit last van een natte wei. Ik woon op de Veluwe (zandgrond) en m'n weiland ligt op een heuveltje. Echt ideaal. Ook ben ik 'eigen baas' over m'n land, dus kan ik mooi zelf alles beslissen. Jammer is dat m'n weiland eigenlijk net iets te klein is voor 2 paarden, dus ik moet heel slim een weide-management-plan uitvoeren, anders houdt ik echt niets over.


Inderdaad ideaal die zandgrond!! Wij hebben een oppasadres op de Veluwe waar ook zandgrond is en daar kunnen de paarden ook veel langer de wei in. Bij ons is er kleigrond (ook niet verkeerd, alweer fijner dan veen) maar als het een tijdje erg nat is wil je de paarden daar echt niet meer in hebben!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:50

Ja, Jura, ik ben ook erg blij met m'n weilandje. Als het voor onze begrippen écht nat is, dan is het bij de ingang, bij de waterbak en bij de ingang van de stal wat modderig. Plassen staan er nooit.
Ze hebben de hele winter in 1/6e deel gestaan van het land. Wel jammer dat ze niet op een groter deel konden, maar ons landje is eigenlijk iets te klein. Dat is het enige nadeel. Voor de rest.. Lovers

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:58

Maël en Nero zijn gisteren voor het eerst naar buiten geweest voor een paar uurtjes en straks doe ik ze weer. Ze vonden het echt geweldig! In het weiland naast de fokmerrie´s, ze waren op slag verliefd haha!
De fokmerrie´s staan trouwens het hele jaar buiten.
De hengstenkudde staat ook de hele winter buiten, gaan nooit naar binnen net als de pony´s.
Alleen de twee topsporters staan binnen.
Laatst bijgewerkt door Corona op 31-03-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:59

Bij ons op stal staan de paarden het hele jaar door in de wei. En meestal 's nachts in de stal.
Alleen 's zomers als het heel heet is en er volop dazen zijn, gaan ze 's avonds en 's nachts in de wei.
Er zijn maar een paar redenen wanneer de paarden niet in de wei gaan. Als het de hele dag met bakken uit de lucht komt vallen en als de wei helemaal vol ligt met sneeuw en de ondergrond erg ongelijk is en heel hard door de vorst. Dan gaan ze maar heel eventjes naar buiten.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:21

Ja die van mij staan er ook al op. Het was eigenlijk zo'n zachte winter, dat ze er praktisch iedere dag eventjes op de wei stonden. Ik heb ze nu op een ander stukje land gezet waar wat meer gras staat, ze staan er wel gelijk de hele dag op. Vind het wel fijn om te zien hoor, van die paardjes genietend in de zon. Echt een lentegevoel!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:21

Bij ons gaan ze vanmiddag voor het eerst even het land op. Ik heb daar altijd een heel dubbel gevoel over, omdat ik nooit weet hou hij reageert. Soms staat hij een paar dagen achter elkaar heel braaf lekker te grazen en met de buren te kleppen, maar soms besluit hij ineens dat hij te veel frisse lucht over hem heen krijgt ofzo Verward en gaat hij helemaal flippen. Je moet hem er dus wel uithalen dan, want hij is echt niet meer voor rede vatbaar. Knalt tegen de hekken op, probeert te springen, valt steeds door dat achterlijke gedoe, kortom, ik ben altijd weer blij als ik hem weer veilig op stal heb.
Toch ontneem ik hem het land niet, want zoals ik al zei, zijn er ook heel veel dagen dat hij het schitterend vind.
Maar ik kan hem dus nooit buiten laten staan als mijn stalgenootje er niet is, en ik er ook niet kan zijn, want zonder waarschuwing kan de knop om gaan en dan heb je echt een probleem.
Ik hoop dat het dit jaar goed gaat, hij is weer een jaartje ouder (maar wijzer vraag ik me af, van de week in de bak kreeg hij het ook opeens op zijn heupen) dus we gaan positief denken.
Oh ja, als hij zo'n aanval krijg gaat hij ook heel erg hard en vooral ook heel erg hoog gillen. Nou dan weet je dat je flink in de gevarenzone zit hoor.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:22

Bij ons staan de shetjes nu al dag en nacht in het land. Ze hebben het erg naar hun zin buiten, ze zijn weer vrolijk, want dat binnenstaan vonden ze helemaal niks.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:27

Mijn pony's staan het hele jaar dag en nacht in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:28

Dat duurt helaas nog wel een maandje, ik woon in Zeeland, met zware zeeklei grond, en dat duur heel erg lang voor het goed droog is, bovendien hebben we net een zak brokken gekocht en moeten we wachten totdat die op is voor ze in de wei kan. Duurt dus nog wel ff, misschien dat de koeien er over 2 weken wel in kunnen, maar dat zien we nog wel.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 12:31

Maya schreef:
bovendien hebben we net een zak brokken gekocht en moeten we wachten totdat die op is voor ze in de wei kan. Duurt dus nog wel ff, misschien dat de koeien er over 2 weken wel in kunnen, maar dat zien we nog wel.


Wat heeft een zak brokken er nou mee te maken? Krijgt ie geen brokken ofzo meer als ie weer het land op gaat? Sorry, maar ik zie het verband echt niet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 13:10

Copper staat nu zo'n 2 weken overdag op de wei, een uurtje of 4,5. Omdat ik haar al langzaam aan het gras wilde laten wennen. Zodra het veulen geboren is blijft ze hele dagen op de wei.
Opa Sepp staat naast copper, op een lang pad langs de wei.

De anderen zijn deze week voor het eerst op de wei gegaan. Nog op een klein stuk (0,5 ha), er moet eerst nog wat meer gras op komen.

Om de bak heb ik 3 kleine stukjes waar ze al wel af en toe op liepen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:07

Chester en Pompidou stonden sowiso al de hele dag buiten, ook in de winter, maar dan alleen in de bak.
Ik heb ze nu ook sinds een week of zo de hele dag op de wei staan. Er staat heel erg weinig gras op, dus dat is veilig.
Als het weer natter wordt, wordt het weiland gevlakt en ingezaaid. En dan mogen ze weer in de bak. Lachen
Daarna, zo rond mei, gaan ze maar heel even iedere keer op de wei, want dat meigras vind ik toch altijd zo gevaarlijk!
Al die eiwitten dan...

Veel paarden in mijn omgeving zie ik op het land lopen, maar gaan ook allemaal s'nachts weer naar binnen.

Pompidou heb ik vanmiddag zelfs haar deken eraf gehaald! Ze had het erg warm. Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:17

Nee, bij onze stallen is het weiland veengrond.
Daar zakken ze nu nog in weg.
Meestal kunnen ze pas eind april het weiland in.
Daarom heb ik Iwan maar meegenomen naar huis vanmiddag.
Kan ie lekker in onze tuin grazen haha. (zie ook ITP)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:44

Bij ons staan de paarden het hele jaar door dagdelen in de wei.
Zomers kunnen ze er ivm beter weer langer op dan 's winters met slecht weer. Dan blijven ze ook regelmatig een dagje binnen op de benen strekken in de bak na dan.
Ik woon ook op de veluwe en het land is zelden echt nat. De bak al helemaal nooit, ideaal!
Goed, ze staan bij ons niet op t land om er goed van te eten want daar is t gewoon te kaal voor. Maar ze staan dan toch lekker buiten. Eten krijgen ze op stal wel. Zomers krijgen ze er vaak een weiland bij, daar staat wel goed gras op dus dan worden ze wat geminderd in het voer op stal.
De veulens staan wel de hele zomer dag en nacht buiten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:26

Bij ons op stal komen alleen de veulentjes uit de opfok nu regelmatig in de wei. Die is ook nog erg kaal trouwens. De hele meute wordt rond 4 mei in de weiden gelaten, maar ik hoop dat de pensionpaarden eerder al naar buiten mogen. De laatste twee weken was de eigenaar bezig met bemesten e.d. Gelukkig staat mijn pony, en nog enkele anderen wel vaak buiten. Op het erf, in de bak, paddock of het pad naar het weiland.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:56

Onez paarden staan buiten net naar het weer is en wie er tijd heeft om ze binnen en buiten te doen. Met zo'n groep op stal is het wat werk, maar het is wel te doen. Haha! Zometeen gaat het gras weer lekker groeien, maar eerst nog een keer mesten.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:35

mijn paarden staan het hele jaar door op de wei.
Maar sinds gister zijn ze gedoemd om ook s'nachts buiten te blijven Haha!
ideaal niet meer mesten Haha! Haha!

Ze gaan een paar uurtjes op het gras en verblijven voor de rest op het kaal gelopen stuk wat ze van de winter hebben omgeploegd(de paarden dann he)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:20

De hele winter al Haha! Ook ik mag genieten van heerlijke zandgrond!

Maar nu langer. 's ochtends heel vroeg al het land op, dan in de middag even lekker wandelen naar het strand (of erger, netjes lopen Extreme duivel )
en dan daarna weer het land in tot een uur of 8.
's nachts gaan ze nog naar binnen, maar als dit weer een beetje doorzet gaan ze ook 's nachts de wei op.