wijzen jullie uitrijdeken af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

wijzen jullie uitrijdeken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 18:23

Hey

Ik heb nu rustig aan gespaard voor een uitrijdeken (Pagony Tiger uitrijdeken van Divoza), maar nu zit ik me weer iets af te vragen (haha...dat heb ik nou altijd, heb ik het geld, ga ik twijfelen )

Lady is nooit geschoren in de winter omdat ze niet dik in haar vacht zit en we geen problemen krijgen met het drogen van de vacht.
Nu gaan we echt trainen voor de wedstrijden en wordt ze waarschijnlijk wel gewoon geschoren. Ik heb wel een zweetdeken met hals, maar dit is gewoon niet te doen lijkt mij met rijden.

Nu wil ik dus een uitrijdeken deken kopen, gewoon voor als het echt extreem koud is en het gewoon beter lijkt voor Lady (die al vrij snel een kou-kleun is) maar wat vinden jullie? Gewoon aanschaffen maar?

Nog een vraagje over de Pagony Tiger uitrijdeken. Deze is niet gevoerd, maar wat is de binnenvoering? Valt hij erg ruim? Veel bewegingsvrijheid?
Lady is 1,62 ik kies denk ik maar voor maat paard. Aangezien ze vrij breed is.

Bedankt alvast

liefs erika

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:44

ja ik zou hem zeker aanschaffen

ik gebruik die van mij altijd op winterdag met in en uitstappen,gewoon om te zorgen dat de kou niet op mijn paard slaat.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:50

Met trainen zelf hoeft 'ie idd niet op, ik gebruik hem alleen als ik naar de manege stap en van les kom terugrijden bijv. Ik heb ook de tiger, als ik jou was zou ik zeker maat full nemen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:13

Ik zou vorig jaar ook eentje kopen omdat ik moest trainen op 10 minuten lopen. Maar het is er nooit van gekomen en ik kan ook niet zeggen dat ze het nodig heeft gehad! Haar vacht heeft het goed gereguleerd.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:29

TJa, het blijft je eigen keus, maar ik persoonlijk gebruik nooit een uitrijdeken. Na en voor de training laat ik patos lekker doorstappen zodat ze niet te veel afkoelt. Alleen in de trailer en wanneer ik op koude avonden over de weg naar de verenigingsles ga, gooi ik mijn gewone zweetdeken over het zadel heen. Dat gaat prima, en dan blijf ook de hals en de boeg nog beter warm.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:32

Ik gebruik altijd gewoon me zweetdeken. Vind een uitrijdeken een beetje overbodig en ook erg duur. {wil natuurlijk wel ene mooie in die en die kleur enz enz Tong uitsteken}

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:41

Van Pagony heb ik nog nooit iets goeds zien komen, maar een uitrijdeken op zich vind ik in de winter best fijn. Ze komen toch van stal, onder een warme deken vandaan, dan zo "naakt" de kou is wel een hele grote klap op de spieren, ondanks de beweging. Ik maak meestal het eerste drafje nog met de deken op, daarna gaat hij af.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:40

Ik zadel af, zweetdeken dr op, zadel dr weer op... (of zonder zadel naar huis stappen)

Zullen jullie vast tegenargumenten voor hebben, maar als dr niks dubbel zit gaat het best, ik heb in elk geval nooit plekjes gehad.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:28

een paard krijgt t niet zo snel koud hoor(het paard kan zich tussen de min 20 tot plus 35 op temperatuur houde), ook al denken wij vaak van wel....wel kan de kou op de spieren slaan, maar das wat anders!!als die geschore is en het is koud adviseer ik je er in het begin mee los te stappen, eventueel bij erge kou losdraven en als ze aan t werk komt zou k m af doen, en dan bij het uitstappen weer op.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:47

Ik heb een wollen uitrijdeken. 's winters als het echt koud is, doe ik naar de vereniging eerst de uitrijdeken op en daar overheen een fleecedeken. Op de vereniging doe ik de fleece af en stap haar warm met uitrijdeken, vaak ook nog een drafje. Daarna gaat ie af en ga ik aan het werk.

Daarna met uitstappen gaat ie weer op en naar huis weer de fleece erover.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:50

Waarom zou je scheren, om te beginnen? Je zegt zelf al dat ze niet lang in haar vacht komt. Paarden zijn heus in staat te voorkomen dat ze het koud krijgen.
Los daarvan vindt ik een uitrijdeken lichtelijk overdreven. Als je zo nodig een deken erover wil na het rijden, gebruik dan gewoon een zweetdeken, zelfde spul, andere vorm.

Annelies

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:10

Hoi,

Zelf gebruik ik mijn zweet deken als ik na de les over land terug ga.
Achteraf had ik liever een uitrijdeken gehad.
Nu ga ik namelijk boven op de deken zitten, gaat best maar anders is handiger vind ik. Verward

Of je moet haar goed droogstappen, dan kan je zonder deken. maar in de practijk gaat dat vaak niet op

Groetjes Annelies

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:25

Waratje schreef:
Als je zo nodig een deken erover wil na het rijden, gebruik dan gewoon een zweetdeken, zelfde spul, andere vorm.


lastig zitten Tong uitsteken Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:25

Sinds 2 jaar heb ik er 1 van HH. Een waterdichte, dun gevoerde. Werkt erg prettig en ik maak er in ieder geval veel gebruik van als Imker geschoren is.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:29

Mijn paard wordt niet geschoren, maar ik heb wel een uitrijdeken. Prisca krijgt niet echt een wintervacht en blijft bijna net zo kort als in de zomer. 's Winters wordt ze daar niet altijd gezellig van en wil ze nog wel eens op de kou bokken. Een uitrijdeken is daar een hele simpele oplossing op. Ze heeft het gewoon echt koud.

Met maat zou ik opvragen hoelang de deken achter het zadel is. Niet alle paarden vinden het fijn als het dekentje tot over hun staart komt. Ik heb de mijne door mijn moeder wat in laten korten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:38

Ik heb twee uitrijdekens zelfs.
Een reflecterende felgele, voor als ik over de weg moet.

Mijn andere uitrijdeken is een goed gevoerde, en waterafstotend, en kan dus wel tegen een buitje van een uurtje. Echt ontzettend fijn.
Mijn pony is geschoren, en dan is het wel erg fijn. Anders heeft hij het gewoon koud. Ik heb een veel te grote gekocht, expres. Ik heb geloof ik maat 195 voor een pony van 1.46m. Vooral omdat ik hem lekker lang wilde hebben, en het bevalt super.
Soms denk ik er weleens over er nog eentje bij te kopen, mijn vz pony wordt ook geschoren, en daar gebruik ik ook de mijne voor nu. Maar je moet hem wel altijd heen en weer nemen op deze manier.
Maar omdat ik dus altijd in een buitenbak rijd is een deken gewoon nodig als het vriest, of regent of hagelt. Als het zonnetje lekker schijnt en het is niet koud rijd ik zonder. Als het wel koud is maar droog, dan rijd ik los met een dekentje en met stappen op het eind. Is het slecht weer, dan haal ik hem er niet af.

Zweetdeken over het zadel vind ik echt rot zitten. Als het echt goed is doe ik het weleens met stappen, maar het wordt allemaal zo glad.

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:39

Mijn paard word ook nooit geschoren in de winter maar houdt een superdunne vacht, wij gebruiken hem met in en uitstappen, is veel lekkerder voor ze dan in de kou. En het is ook beter voor de spieren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:51

Ik heb wel een uitrijdeken, maar dat is een wollen.
Zelf zou ik niet anders willen, ik gebruik hem overigens alleen als het ècht heel koud is en ik in het bos wil stappen. Wol vind ik het prettigste omdat dit erg goed ademt en zweet naar boven kan transporteren.
Met regen blijft het vocht netjes op de deken liggen.

Als je hem alleen wilt gebruik voor los en uitstappen zou ik er geen eentje aanschaffen, ik gebruik daar zelf net zo lief een gewone wollen deken voor.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:16

Ik heb zelf wel uitrijdekens (reflecterende, waterdichte en een wollen), en vooral de wollen gebruiken we veel na het rijden. Maar als het echt koud is, en hij is geschoren, dan doen we ook regelmatig een wollen zweetdeken met hals over het zadel heen. Die is een maatje te groot, dus dat past prima.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:44

PriscaZ schreef:
Mijn paard wordt niet geschoren, maar ik heb wel een uitrijdeken. Prisca krijgt niet echt een wintervacht en blijft bijna net zo kort als in de zomer. 's Winters wordt ze daar niet altijd gezellig van en wil ze nog wel eens op de kou bokken. Een uitrijdeken is daar een hele simpele oplossing op. Ze heeft het gewoon echt koud.



Niet om vervelend te zijn, maar is je paard dan niet gewoon fris? Die van mij wil ook nog wel eens gek doen met koud weer, maar aan de manen en vacht kun je dan zien dat ze het niet koud heeft maar gewoon even lekker gek wil doen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:48

Ik scheer mijn paard en ik moet zeggen dat ik gewoon zo'n fleece dekentje heb met in en uit stappen en als we naar het bos gaan doe ik niets op ivm het verliezen van de deken..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:36

patos schreef:
Niet om vervelend te zijn, maar is je paard dan niet gewoon fris? Die van mij wil ook nog wel eens gek doen met koud weer, maar aan de manen en vacht kun je dan zien dat ze het niet koud heeft maar gewoon even lekker gek wil doen.


Nee, als ze fris is doet ze anders. Als ze het koud heeft staat ze echt te rillen. Fris is ze ook nog met dekentje op Tong uitsteken , maar dan rilt ze tenminste niet mee.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:43

ik gebruik ook altijd een gewone zweetdeken met hals... zo blijft zn hele lijf warm en ik zit ook nog lekker zacht Haha!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 15:36

Citaat:
Waarom zou je scheren, om te beginnen? Je zegt zelf al dat ze niet lang in haar vacht komt. Paarden zijn heus in staat te voorkomen dat ze het koud krijgen.
Waarschijnlijk wordt ze geschoren. Het ligt eraan wat we samen besluiten.

We hebben alleen een buitenbak en ik wil gewoon niet dat ze ineens de kou op d'r spieren heeft zitten en ik wil zeker weten dat ze het niet koud heeft (hoezo overbezorgt Bloos ).

Ik ga hem toch maar aanschaffen. Vind ik hem niet fijn, kan ik hem altijd verkopen hier op bokt

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:46

weet iedereen dat hij in oktober in de aanbieding is!