nieuwe stal? waar kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

nieuwe stal? waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 15:12

Wij willen volgend jaar een stal bouwen (laten bouwen), als we tenminste een bouwvergunning krijgen. Dat is het hem, voor het aanvragen van de bouwvergunning heb je een bouwtekeningen nodig met daarop exacte maten. Ik heb enkele drochures aangevraagd, maar er is zoveel keus, alleen al in materiaal, wat moeten we nemen?

De bedoeling is een dubbele box, en nu heb ik al een gezien (bij 2 bedrijven, met 500 euro prijverschil!) die achter de stal een looppad hebben van ca 1.80 breed, zodat je eventueel je paard ook binnendoor kan halen ipv door de buitendeur. NU lijkt mij dat looppad erg handig ivm met tuigage opruimen en voerbak etc.

Weet iemand nog een leuke site, of een bedrijf in de buurt van Assen (ivm bezichtigen) waar ik nog meer prijzen en materialen kan vergelijken en ideen opdoen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 17:18

Weinig verstand van stallen, maar je kunt eens kijken op http://www.corton.nl/ of je kunt voor stallenbouw in Drenthe kun je eens contact opnemen met

Dhr. J.P. van den Berg
Schoonloerweg 10
9442 PL ELP
0593-346445
Hij staat in de paardengidsagenda met de "Creabox"
Joost mag weten wat het is, maar bel hem eens zou ik zeggen.

Voor de regio Groningen zijn dat:

Hiemstra Houtbouw B.V.
Dhr. Hiemstra
De Riet 5
9843 AR GRIJPSKERK
0594-213977
--------------------------------------------------------------------------------
Hogeveen B.V.
Dhr. A. Hogeveen
Ds.Koppiusweg 10
9833 PD DEN HAM (GR)
050-4031383
--------------------------------------------------------------------------------
Montage Miedema B.V.
Dhr. H.L. Dijk
Westerhorneweg 36
9866 TJ LUTJEGAST
0594-249029
--------------------------------------------------------------------------------

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 17:55

Eerst moet je je afvragen van welke materiaal je je stallen wilt hebben.

Hout is makkelijk te bewerken, maar ook erg bewerkelijk (2-jaarlijks verven). Kunststof is onderhoufsvrij, maar kostbaar. Steen is zeer solide, maar bouwtijdrovend. Beton is sterk en snel te bouwen, dus prijstechnisch ook interessant.

Op Google heb ik deze link voor je:
http://www.google.nl/search?q=stallenbo ... zoeken&lr=

Zelf heb ik stallen van Ascot. Betonbouw, 2 stallen + berghok. De onderste rand is van rode 'steen' en de bovenste 5 lagen van grijs-witte. Dit past het beste bij ons huis. Ze kwamen 's ochtend om 9 uur en 's middags om 3 uur stond de boel. Haha! 's Avonds konden de paarden er meteen in.

Mij bevallen ze prima. Voor het boren van gaten voor voerbakken etc. heb je wel een goeie pneum.boor nodig.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 18:42

Informeer eens gewoon bij een aannemer in de buurt. Ikzelf (en vooral mijn vader die aannemer is) ben een groot tegenstander van betonbouw. Lekkages, watervlekken, enz... en betongebouwde objecten gaan heel wat minder lang mee als 'gewone' huizen, schuren, stallen, enz.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:43

carola schreef:
ben een groot tegenstander van betonbouw. Lekkages, watervlekken, enz... en betongebouwde objecten gaan heel wat minder lang mee als 'gewone' huizen, schuren, stallen, enz.


Lekkages kun je bij alles hebben wat slecht gebouwd/onderhouden is. Watervlekken (c.q. doorslaande muren); hiervoor heb je impregneer. Overigens mijn stallen staan al 4 jaar en heb van beide geen last.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 23:13

Wij hebben een stal staan van BBS uit Veldhoven (bij Eindhoven), van die beton'platen' met hout aan de buitenkant, staat nu zo'n (eehhh) 5 jaar, te bezichtigen hier in Beilen! Bevalt perfect.
Wij(m'n vader Schijnheilig ) hebben toen in allerlei paardenbladen gekeken voor advertenties, wat offertes aangevraagd en er een dag voor uitgetrokken en toen enkele showrooms bekeken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 09:49

Sugarmiss schreef:
Lekkages kun je bij alles hebben wat slecht gebouwd/onderhouden is. Watervlekken (c.q. doorslaande muren); hiervoor heb je impregneer. Overigens mijn stallen staan al 4 jaar en heb van beide geen last.


Ja, maar 4 jaar is geen lange termijn. Ik bedoel over een jaar of 15 / 20. Dan ga je heel duidelijk verschil zien. Ook als je het goed blijft onderhouden... sorry...

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:15

Achterop de Bit staat regelmatig een adv. van Uitterdijk Hout en Staalbouw. www.uitterdijk.nl tel. nr. 0511 - 443880

Wat je eerst zou kunnen doen is het "Handboek Huisvesting Paarden" aanvragen bij de Proefboerderij in Lelystad.
Daarin staan nuttige tips over oa. benodigde oppervlak, ventilatie (heel belangrijk!) en soorten materiaal. Internet adres: www.agro.nl
Met deze info kun je de brochures napluizen of de aangeboden stallen ook functioneel gebouwd worden.
Dan zou je inderdaad, zoals Carola ook al schreef, naar een lokale aannemer kunnen gaan en daar een offerte aanvragen. Dan krijg je wel een stal precies naar jouw wensen. Succes ermee!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:28

Ik heb vorig jaar een houten schuur laten plaatsen van 6x10m., daarin heb ik op 4m een tussen wand gezet. Ik heb nu een garagedeel van 4x6m. en een paarden deel van 6x6m. Daarin heb ik twee boxen geplaatst dmv boxwanden, 2x 3x3,5m. en een gangpad van 6x2,5m. In beide boxen zit een luik voor naar buiten kijken, de paarden kunnen er alleen uit door het gangpad.

Hout is geodkoop, en de schuur is echt binnen een week geplaatst en bewoonbaar. Het stalklimaat in een houten schuur is gezonder dan dat van een gemetselde schuur (die is eerder vochtig, dat kan je ook merken aan je leer/tuig) (theorie Praktijkschool Oentsjerk). ik ben heel tevreden met mijn heerlijke schuur.

nadeel van hout is dus, als je paard er tegen aanschopt, tja, vroeg of laat gaat hij er dan wel doorheen. ik heb ter preventie aan de binnenzijde beton-plex platen, dat scheelt een stuk.
En, ik heb zo'n merrie die zich tegen de boxwanden aan laat vallen (ja echt! Boos! ) wanneer ze hengstig is....in een houten schuur komt het er dan wel op aan....

Mijn schuur is geplaatst door It Paradyske te noordbergum. Vergelik de kwaliteit wel, hout komt in heel veel variaties, terwijl de prijs vaak hetzelfde is. De boxwanden heeft Zuidema uit Tolbert gemaakt en geleverd. Jonge ondernemer, die nog niet vast zit in zijn eigen werkwijze...aanrader! Met hem kan je nog je eigen wensen doornemen en hij heeft vlotte levertijden.

buren even verderop hebben buitenboxen van Prubo laten plaatsen. Buiten afgewerkt met rabatdelen, binnenzijde beton. Volgens mijn de ideale combinatie. Zitten zeer degelijk in mekaar, al was wat gesteun van de boxwanden ook daar waarneembaar toen mijn [naam verwijderd] in zo'n box hengstig stond te zijn...