Anti-bijtkap of greenguard: anti-eetmiddelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Anti-bijtkap of greenguard: anti-eetmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 07:29

Hoi,

Mijn merrie vreet zich werkelijk vol aan al haar stro. Ik ben op zoek naar alternatieven. Ik wil haar op zaagsel gaan zetten, maar heb de pensionhoudster nog niet helemaal overtuigd.
Ook i.v.m. de hogere kosten van andere bodembedekking ben ik op zoek naar misschien goedkopere alternatieven. Ze heeft al op gehakseld stro gestaan, dat werkt niet. Azijn en andere middelen over het stro werkt ook niet: ze blijft gewoon eten.

Nu vraag ik me af: zo'n anti-bijtkap, zou dat ook werken zodat ze minder/geen stro kunnen eten? Heeft iemand een anti-bijtkap bij zijn/haar paard en zo ja, zou dat werken als verminderd eten?

Verder kun je ook een greenguard kopen. Bij de paardendrogist staat dit geadviseerd voor gras-eters. Met zo'n kap krijgen ze zo'n 50% minder gras naar binnen: werkt dit ook voor stro? (Bel zo paardendrogist ook even op.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 07:57

PeruaansePas schreef:
Als ze stro blijft eten ondanks dat er azijn op zit, is het misschien verstandig om eerst haar rantsoen te bekijken. Stro eten kan meerdere oorzaken hebben, zoals verveling (die wordt alleen maar groter als je haar op zaagsel zet) maar het kan ook zijn dat ze een tekort aan ruwvoer (vezels) heeft (krijgt ze misschien veel krachtvoer?).

Wat is het voor een soort stro? Er zijn verschillende soorten stro (haverstro, gerstestro etc), sommige zijn smakelijker dan andere... Misschien is een ander soort stro al een oplossing? Of meer hooi/grover hooi voeren?

Een anti-bijt kap heeft als nadeel (als het al zou werken) dat ze ook geen hooi meer kan eten, of is er iemand die voor elke hooi-maaltijd de kap afdoet en hem na het eten weer omdoet? Bij drie maaltijden per dag is dat dus 3 x af en 3 x om...

Waarom is het stro eten een probleem?

Een greenguard lijkt me geen oplossing: als het hooi er door kan, kan het stro er ook door. Mijn pony heeft zo'n ding. Het gras steekt wel door de gaatjes in het masker en anders schuift hij hem zo dat er wel gras door komt. Hooi ligt los en is heel lang, dus ik denk niet dat het werkt, bij erg lang gras wil het ook niet omdat het dubbel gaat zitten en niet meer door de gaatjes past. Ben benieuwd wat de paardendrogist er van zegt.



Hé bedankt voor je goede reactie. Nou, hier kom ik met mijn antwoorden:
ze krijgt elke dag beweging en staat op 3 kilo onderhoudsbrok. Ze krijgt kuilgras en in voldoende mate en kleinere porties dan de andere pensionpaarden over de dag verdeeld.
De pensionhoudster wil er gewoon niet aan om haar op zaagsel te zetten (terwijl ik het dan zelf afvoer) dus ik ben op zoek naar alternatieven. Nadeel van stro eten is dat ze steeds voller, zeg maar zelfs dikker, wordt, dus meer belasting op de (voor)benen en verhoogde kans op koliek. Zodra er (vers) stro in haar stal ligt, begint ze met haar wangen bol te malen en stopt gewoon niet meer totdat er geen droog strootje meer op de vloer ligt. Meestal is dit zo rond vier uur 's middags voor elkaar.

Ik heb net door de zoekfunctie op bokt veel negatieve reacties gelezen over de greenguard. Omdat het stro eten toch een uiting is van verveling vrees ik dat mijn paard idd zeer gestressd zou raken van de greenguard.

Ik denk dat onze pensionhoudster dan liever ervoor kiest om een anti-bijtkap een aantal malen per dag af en om te doen!
(Heb nog niet verteld dat ik dit probeer omdat ze eindelijk serieuzer over zaagsel/houtmot begint te denken).

Verder stond mijn paard toen ik haar kocht op zaagsel bij de verkoper en stond ze er heel relaxed bij.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 08:07

Dank je wel! Idd kwam de pensionhoudster wel met de optie vlas. Maar ik dacht dat ze dat alleen maar zei omdat ze zo fel tegen is op zaagsel/houtmot. Omdat jij dit ook adviseert, ga ik me hier op internet maar eens in verdiepen....
Thanx!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 12:22

Nee, met het 'gewone' stro hebben we alles al geprobeerd: tarwe, gerste, mengen, juist heel schoon houden, maar ze peuzelt alles er gewoon tussenuit en tja... ze heeft 's winters de hele dag de tijd.
Ze heeft ook al gewoon hooi en kuil gehad, maakt ook geen verschil. Ondertussen zijn we door al die probeersels al een jaar verder (met even een 'verademing' toen ze hele dagen op het land stonden/konden) en ik begin het nu gewoon zat te worden, ook omdat ze nu weer wat langer binnen staan (vanwege het natte weer) en als ik 's avonds dus kom, staat ze gewoon op een kale vloer met achterin een hoop stront. Geen leuke situatie voor míj én de pensionhouders (en niet te vergeten het PAARD natuurlijk!)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 12:37

Ja, maar toch..... Als het écht niet anders kan....

Balen, voor de rest hét perfecte paard, maar ja, mét een minpuntje dus....

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 13:41

Op dat hooi kan ik zelf niet echt goed controleren omdat ik zelf niet voer. Ik heb wel al diverse malen richting pensionhoudster aangegeven dat ze misschien meer kuil moest hebben, maar pensionhoudster gaf te kennen dat ze voldoende krijgt. Pensionhoudster wordt er zelf ook 'moe' van om iedere keer zo'n lege stal aan te treffen dus ik ga ervan uit dat ze ook idd voldoende kuil geeft, omdat als dat niet het geval zou zijn, haar dat veel (opstrooi)werk zou besparen (en geklaag van mij).
Maar toch, 100% controleerbaar is dit niet en ik ga ervan uit dat mijn paard voldoende krijgt. Wel wordt er ook vaak door anderen (stal'meisjes') gevoerd, zal eens beter opletten of die ook wel voldoende geven.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 14:40

DAt ze het heel snel op heeft, dat weet ik al. Ze staat naast mijn andere paard en die heeft altijd nog liggen als zij het al op heeft. Ze eet ook niet bepaald langzaam: ze staat letterlijk te proppen en met dikke wangen te kauwen, niet normaal meer. Het lijkt ook alleen maar erger te worden.
Op het land jaagt ze mijn andere paard steeds weg bij zijn hoopje, puur omdat zij zoveel mogelijk wil.
Ik denk ook eigenlijk dat ze nooit verzadigd zal raken. Het lijkt wel een soort verslaving te zijn.
(Zou het een test kunnen zijn om 'onbeperkt (in beperkte mate weer) hooi/kuil te geven? Kijken of ze ooit wel vol komt te zitten?)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 14:43

En knabbelen, Appie, doet ze niet. Mijn ruin wel, die staat lekker het lekkere tussen het stro uit te zoeken vreet niet alles op. Mijn merrie echter.... Ik geef een voorbeeld:
gisteren was er geen (droog) strootje meer te bekennen. Voordat ik wat kan zeggen, komt de stalhouder al naar me toe om te melden dat hij weer stro erbij zal gooien. Dat ligt dus keurig in haar stal, zoveel mogelijk gemengd met het viezere. Na het werk rént ze zowat haar stal in (ze kan nog nét fatsoen opbrengen om, weliswaar zeer ongeduldig, te wachten tot ze van mij mag) en het is meteen kop omlaag en schransen met die handel!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 14:45

Haar gebit is 3 maanden geleden voor het laatst gecontroleerd en dat is helemaal in orde.
Ze krijgt 4 of 5 x per dag kuil en dat is nu opgeschroefd naar wat kleinere porties en dan 6 tot 7 x per dag (als test, maar werkt nog niet).
Hoeveel per portie kan ik in kilo's niet uitdrukken. Een flinke arm vol laat ik maar zeggen.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 14:47

Appie schreef:
Ik krijg dan toch echt het idee dat ze te weinig krijgt. Dit gedrag lijkt mij gewoon niet normaal.


Ze kreeg tot een maand geleden minder brokken dan nu. Toen stond ze op 2,5 kilo op een dag en dat vond ik bar weinig, maar ze werkte toen even niet zoveel als normaal. Nu staat ze weer op 3 kilo en ik voer 1 kilo musli bij. Bij onze pensionstal krijgt je paard voor het geld max 3 kilo per dag. Ik wilde zelf per dit weekend gaan opschroeven naar 4 kilo brokken. Ik wil 1 kilo sportbrok zelf gaan voeren. Zou dat werken dan?
(Ik wilde niet meteen van 2,5 naar 4 kilo gaan.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 15:01

Nee, ze heeft absoluut geen voernijd. Staat wel erg enthousiast op haar eten te wachten en wandelt dan wat heen-en-weer in haar stal.
Over brokken: ze krijgen Besterly, niet bepaald nummer 1 merk (had persoonlijk ook liever ander merk gehad, maar ja, is niet mogelijk en is volgende discussiepunt) en heb haar nu meer en meer in de training staan. Ik rij als ik train niet zomaar een rondje, maar ze moet dan ook écht aan de bak.
Zal wel vanavond eens goed navragen over dat kuil. Die wasmanden die jij omschrijft, Appie, ik denk dat ze daar zeker wel op komt.
Wel is mijn paard een grote (1.74 m) merrie met van nature veel 'body'.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bodan, Jussem en 37 bezoekers