HELP!! wat zou je met dit paard doen (dun)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

HELP!! wat zou je met dit paard doen (dun)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 23:58

beetje raar omschreven maar weet niet precies hoe ik nou een beetje goede zin kon maken. Haha! Zal even bij het begin beginnen.

Mijn paard heb ik 2,5 jaar geleden gekocht. Ze was toen heeeeeeeeel mager. Ik heb haar van de handelaar gekocht. De handelaar had haar gekocht toen ze nog veeeeeeel magerder was. (echt gewoon schandalig was net een brook hospital paard) Goed ik het paard gekocht. had haar eerst een maandje op stal en toen in de wei mee op vakantie.(maand lang) Daar is ze wat aangekomen. heb haar ook al die tijd bijgevoerd. Toen weer terug op stal. waarna ze gelijk een aantal maanden niks mocht doen omdat ze geopereerd werd. ze moest heel gauw aankomen voor de operatie ( wat niet lukte) heb haar toen maismeel bijgevoerd en ze kreeg een 4,5 kg onderhoudsbrok. In december (na een half jaar dus) mocht ze wat arbeid gaan verrichten. ze was nog steeds mager, maar ik dacht dat het kwam omdat ze een half jaar niks mocht doen en ze ook nog bronchitis erbij gekregen had. tot de zomer is ze de hele tijd op stal geweest (met bronchitis) en ze had konstant wat. dus op den duur had ik haar op de wei gezet en spontaan was het hoesten over (bleek stofallergie) en werd ze dikker. Wij zijn toen verhuisd naar Friesland. En toen heeft ze heel lang op de wei gestaan. Dat deed haar goed. Maar ze werd weer mager. Kreeg last van haar atlas. had een ingetrokken buik. Bleek dus dat ze wat aan haar musculair skelet had en dat ze een ontsteking aan de lever had gehad. dus daar is ze voor behandeld. heeft ookj toen een hele tijd niks kunnen doen. ook hebben we samen met de veearts een dieet opgezet voor haar. Daar werd ze idd dikker van. Ze had ook een eiwit te kort. (had speciaal hooi waar weinig eiwit in zat) Dus moest ik 6kg merriebrok gaan voeren en het liefst kuil, maar kuil ging niet voor 1 paard en een pony die haast niks mag. Dan bederft eht te gauw. Maar even goed ze kwam aan. Ze was nog niet helemaal op gewicht, moest denk nog zo'n 50 kg bij. Maar ze kon de wei op. En toen zag ze er weer uit als hollands glorie. Maar sinds een week staat ze nog wel buiten maar in de bak. Ze krijgt nu 4 - 5 kg merriebrok en zeker een halve pakje hooi. dat ze de hele dag kan eten van het hooi. maar toch is ze weer dun aan het worden en trekt ze de buik in en zijn de flanken in gevallen. Wat zal ik nu doen. ik dacht ook aan een deken, want dan hoeft ze minder energie te verbruiken. ik longeer haar nu ook meer en kort, zodat ze daar ook niet teveel energie aan verspeeld. Zal ik anders de veearts weer laten komen?? voor toch eens verder onderzoek. ik dacht eigenlijk dat het nu goed zou gaan omdat ik die merriebrok voerde en ze er vorige winter er wel dikker van werd.

Sorry voor het lange verhaal, maar zo heb je er een beetje inzicht in. Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 00:33

misschien idd van de winter onder de dekens
als energie besparing
voor de rest , onbeperkt goed ruwvoer en daarbovenop brok
misschien kuil bijvoeren
of luzerne extra bijvoeren

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 01:12

Misschien was de buik alleen maar een grasbuik Verward

Ik ga er wel vanuit, maar: heeft ze op tijd de wormenkuur gehad?

Tandarts erbij, misschien kan ze niet goed eten?

Misschien is het de bouw?

Is ze niet zonder dat jij het weet heel oud?
(sorry hoor Bloos! , 'k probeer ook maar wat)

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:31

Idd een tandarts erbij (al zal je die optie al wel geprobeerd hebben!)
En onder dekens lijkt me ook een goed idee, dan hoeft ze geen energie meer te gebruiken om warm te blijven. En zoveel mogelijk buiten zetten, in de wei!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:39

zal idd ff de veearts erbij hale, en ik raad je egt aan kuil te gaan voeren, volgens mij verkopen ze die ook wel in kleine balen hoor.
en idd heel goed om haar maismeel te voeren, doe je dat nog steeds?

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:42

misschien een x slobber proberen? Wordt bij ons bij de jonge paarden gedaan die wat voller moeten worden voor de keuring en derg.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:47

Vraagje: waarom staat ze niet meer in de wei??

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 10:46

warmenkuur krijgt ze om de 3 maanden. net voordat ze in de wei gaan ook nog een keer en nog weer een keer voordat ze ereuit gaan. Tandarts is er ook al bij geweest. en haar gebit is goed ge`ond. hoefde weinig aan te gebeuren. Er zaten een paar haken op.
Maismeel voer ik op het moment niet, maar ga dat wel weer doen. Ze moesten nl. een beetje onverwachts naar de bak. Door dat het land verzopen is. nu ga ik straks even kijken of ik haar er toch wel een paar uurtjes in kan zetten. Voor de rest staat ze wel dag en nacht buiten in de bak. maismeel gaf ik altijd door de slobber heen. En zal idd kijken naar toch kuil. bedankt voor jullie hulp.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:55

Anders toch eens even bloed laten prikken, al was het alleen maar om een eventuele infectie uit te kunnen sluiten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:14

Wormenkur moet zowizo om de 2 maanden en liefst niet van die goedkope maar van een goed merk. Ik wissel Equimax af met Equest ivm de werkzame stoffen bv.
Kuil is idd een goeie dikmaker, maar dat is goed hooi ook.
Verder doet gras nog steeds wonderen en je kunt ook eens brok van Hippostar proberen, daar is Tjo destijds ook heel goed van bijgekomen, die bleef ook veel te slank en ik heb hippostar basis sportbrok voor dr gehaald en sindsdien zit er weer lekker vlees en spiertjes op.
En natuurlijk weidegang, dat is eiegenlijk het beste, maarja in deze periode is dat een beetje lastig.
Succes met je opknap-project.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:19

Mij is geadviseerd om de 3 maanden en dan voor en in en na het weideseizoen ook nog te geven. Ik geef Equest en Eqvalan. Idd niet die goedkoperen. Ik hou het liever bij de brok die ik al heb, want die is mij dor de veearts geadviseerd en vorig jaar hielp dat zichtbaar. Dus had eigenlijk nu geen problemen verwacht. Ze heeft trouwens net een wormenkuur halverwege juli gehad. Van eqvalan. ook geef ik haar nu een zandkuur. Wie weet helpt dat ook.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:30

Tyrano was ook erg afgevallen en gewoon mager.
Wij zijn toen mais bij gaan voeren. 2 scheppen op een dag, in combinatie met 3 kilo basisbrok en doorlopend hooi.
De mais werkte goed! Daar halen ze geen energie uit, maar zet alleen aan.
Slobber kan ook, hier kun je de mais doorheen doen. Muesli kan ook, maar dan moet je uitkijken voor de eiwitten.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:15

Ik heb ook een paard dat nooit dik te krijgen was. Ik ben haar op een gegeven moment geweekte pulp met zemelen gaan geven. Dat werkte wel redelijk. Daarnaast mocht ze onbeperkt ruwvoer eten en kreeg ze aardig wat brok. Op een gegeven moment hebben we haar laten dekken. Vanaf het moment dat ze drachtig was werd ze dikker en ook toen ze het veulen al had bleef ze dik. Ik moet wel zeggen toen ze het eerste veulen had stond ze wel op 8 kg krachtvoer de eerste paar weken. Nu is ze nog steeds dik maar ze staat 24/7 in het land en er wordt niks mee gedaan.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:52

eiwit is niet zo.n probleem bij de van mij want daar heeft ze te kort aan.. ik zou mijn merrie dit jaar ik laten dekken maar ze werd helaas niet hengstig. Zelf ben ik niet zo'n fan van meusli omdat er vaak veel suikers inzitten.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:04

Wij hebben altijd muesli met kruiden. Daar zitten minder suikers in.
Het is een eigen merk van de diervoeder zaak hier.
Tsja, dan zou ik toch voor slobber met mais gaan.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:29

Ik zou als ik jou was ten eerste een bloed en mest onderzoek laten doen!
Proberen of je paard toch nog ergens de wei op mag!
Doorgaan met de merriebrok, onbeperkt hooi voeren en lucerne toevoegen!

Mais(meel) & bieten(pulp) bevatten veel goede dingen en werkten bij mijn paard goed. Het veulen wat ze droeg maakte het af! Door de drachtigheid veranderde er wat in haar hormoonhuishouding en vanaf dat moment kreeg ik haar ook in de winter toonbaar! Echt dik is ze nooit geworden ook niet in de wei als er veel en vet gras stond!

Wat trouwens ook een heel positieve invloed kan hebben is de regelmaat waarin je voert!

Begin de dag met hooi zodat de spijsvertering goed op gang komt en je paard meer rendement uit het (later gegeven) brok kan halen. Geef meerdere kleine porties per dag op een vast tijdstip! Standaard, ik weet het maar is echt belangrijk!

Heb je een recente foto van je paard? Ik vond haar op de foto's in je profiel er goed uit zien!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:43

Ik wil je niet ontmoedigen maar je schrijft dat het paard bij de handelaar al dikker was geworden en dat jij haar alsnog als broodmager hebt gekocht. Dan zal ze er wel heel erg uit hebben gezien toen de handelaar haar weer kocht...

Paarden die zo mager zijn geweest kunnen hebben gekampt met hele zware wormbesmettingen in hun jeugd, denk aan bloedworm maar ook de andere wormen kunnen grote schade aanrichten. Nog altijd zijn er eigenaren die hun jonge paarden amper ontwormen. Als ze zo zwaar besmet zijn geweest is de kans op permanente darm- en andere orgaanschade erg groot...

Dat betekent dat zo'n paard wel blijft leven maar onvoldoende op kan nemen van het voer dat ze krijgt en heel gevoelig is en blijft.

Ik hoop dat dat niet zo is met je paardje maar het is wel een reeele optie..

Groetjes,

Monya

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:41

In de wormenkuren die jij geeft, zit volgens mij geen werkzame stof tegen lintwormen. Je kan het beste in maart/april (dus vòòr het weideseizoen) en in september/oktober (nà het weideseizoen) een kuur geven met een bestanddeel tegen lintwormen, zoals bv equimax, die ook drie maanden werkzaam is en dan tussendoor afwisselen met bv equest die zo goed als alle wormensoorten aanpakt, behalve dus lintwormen..

Zelf heb ik heel goed resultaat met het voeren van geplette haver. Wij hadden ook een paard dat telkens afviel en voerden ook een merriebrok, maar daar werd ze niet dikker van. Op advies zijn we toen geplette haver bij gaan voeren en daar werd ze prachtig mooi vol van. Wij gaven per voerbeurt 1 kan brok en 2 kan haver (literkan, 3x per dag) aangevuld met kruiden, maar dat is persoonlijk..En ruim voldoende hooi, maar dat geef je al.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 16:39

@yolande de veearts komt gauw mijn pony enten en zal dan idd vragen voor zo'n onderzoek in mijn profiel staan idd foto's dat ze er goed uit ziet. (daarom staan die er ook) heb even geen recente foto. Ik heb haar vandaag ook weer in een stukje wei gezet. apart van de andere paarden. ze krijgt nu vannacht een deken op. met 20C hoeft het niet overdag.

@ Monya kan idd kloppen dat ze dat heeft gehad. Ik heb een aantal vorige eigenaren gesproken eentje had haar vanaf 4 maanden tot bijna 3 jaar. daar heb ik ook foto's van. Als veulen en enter zijn zag ze er erg goed uit, Als twenter was ze wat aan de schrale kant. Toen is ze verkocht naar iemand en die wou hara met vier jaar zadelmak maken. Maar hij heeft haar ook verkocht naar een jonge sportpaardenhandelaar waar ze toen gebleven is weten we niet. en toen kwam ze bij de handelaar waar ik haar vandaan heb. van de 0-3 is ze goed ontwormt. en van 3-4 weet ik niet. met 4 jarige leeftijd heb ik haar gekocht.
@ Ophelia Ga idd eens die Equimax geven. snap eigenlijk niet waarom ik
dat niet eerder gedaan heb. ik zal ook eens lucerne en geplette haver enzo proberen. Kunnen paarden van zand in de darmen ook dun worden?? ik weet wel dat ze er koliek van kunnen krijgen. Ze heeft trouwens bij mij nog nooit koliek gehad.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:19

[quote="Alikesflame Kunnen paarden van zand in de darmen ook dun worden?? ik weet wel dat ze er koliek van kunnen krijgen. Ze heeft trouwens bij mij nog nooit koliek gehad.[/quote]

Ieder paard dat buiten komt heeft wel wat zand in de darmen (mest controleren) maar dat is met een kuurtje Sand Clear af en toe goed onder controle te houden.

Als ze echt zoveel zand binnen zou hebben dat ze er mager op wordt, had je allang andere problemen (Koliek en/of regelmatig terugkerende heftige diaree) gehad.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 12:18

ja had de mest gecontroleerd pas en zat wel wat in. maar ze heeft voor de rest nog nooit diarree of koliek gehad. Ik heb haargeen deken op gedaan, want ze ging er onder zweten dus koud heeft ze het niet.

Phileine83
Berichten: 223
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:56

..
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 13:04

ja wel poedersuiker is het. ze staat nu weer op de wei. en dat werkt een stuk beter voor haar. gelukkig is het al een paar dagen droog.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:10

Wat meerderen al aandragen, echt onbeperkt kuilgras geven.
En wat monya al aangeeft, voor paarden met een verleden waarin ze al vaak aardig mager zijn geweest, is het heel moeilijk om een paard in een goede conditie te krijgen.

Alikesflame schreef:
maar toch is ze weer dun aan het worden en trekt ze de buik in en zijn de flanken in gevallen


Dit is trouwens wel een veeg teken, een paard wat zijn buik intrekt. Vaak hebben ze dan toch pijn in de buik en zijn dan erg gevoelig.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 13:12

ja dat had ze eerst ook. Had een paar dagen de deken niet afgehad omdat ik zelf ziek was. en toen was ik wee wat beter en trok de deken af, had gelijk de VA gebeld. En toen bleek dat ze wat aan de lever had. Maar ze staat nu 2 dagen in het land en de flanken zijn weer normaal en geen ingetrokken buik. heel raar.