Niet meer (weer) nagevelijk na tandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Niet meer (weer) nagevelijk na tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:22

Mijn Bronco werd de laatste tijd nogal vervelend in zn mond, hij was niet meer nagevelijk en trok de teugels uit mn handen. Toen hij plotseling "proppen" liet vallen bij het eten was het voor mij duidelijk dat de tandarts moest komen . En inderdaad meneer had behoorlijke haken op zn kiezen, ze zijn er netjes afgeveild Pling en ik heb hem even een paar dagen rust gegeven en toen met goede moed weer gaan rijden. We zijn nu bijna twee weken verder en het is een ramp , nog niet nagevelijk en steeds de teugels uit mn handen trekken. Nu twijvel ik over een scherper bit (tijdelijk) maar eigenlijk moet hij het nu toch gewoon weer goed doen op zn (dikke) amalgaan bit? Hij is totaal niet bij de les en het wordt zo een ergenis. Hij doet dit ook bij mn bijrijder terwijl hij voor die tijd bij ons allebei goed liep. Help????? Wie oh wie Verward ?

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 00:04

geen scherper bit! Laat liever nakijken of de tanden nu -alsnog- in orde zijn, of misschien is er iets geraakt met t veilen? En is daarom het paard banger geworden voor zaken in en bij de mond (?)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 00:13

Onze Ret had vorige week precies hetzelfde: het begon met niet meer nageeflijk willen worden en toen hij een uur deed over een bak muesli en ook nog proppen liet vallen, was het duidelijk: tijd voor de tandarts. Ret heeft een gebit dat niet gelijkmatig groeit en slijt, en daarom moet hij 1 of 2 x per jaar bijgevijld. Dat is dus gisteren gebeurd en volgens de tandarts moet dat op zich voldoende zijn. Als Ret de komende week nog steeds niet lekker loopt en nog steeds proppen maakt, dan komt de tandarts terug om ook de tanden bij te vijlen zodat de kiezen weer wat rechter op elkaar komen te staan (maar dat moet met een sedatie). Het kan zijn dat er bij jouw paard ook zoiets aan de hand is. Misschien een andere tandarts laten komen voor een 'second opinion'?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 00:21

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. echt ik kende hem niet meer terug zo stug in de mond en elke keer in protest zodra je eraan kwam. ik heb toen de dierenarts gebeld en wat bleek ze had allemaal hele kleine rode puntjes in haar mond. als je goed keek zag je ze zitten. elk puntje is evengroot als een speldenprikje. de dierenarts vertelde dat dit bij een paard net zoiets is als aften bij mensen. ze komen eraan net zoals mensen aan een koortslip kunnen komen. dus van de paardentandarts bijvoorbeeld. ik moest haar gewoon twee weken niet rijden en toen is het inderdaad weggetrokken en heeft ze er geen last meer van gehad.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 02:49

Hmmm, ik zal hem eens laten nakijken nog, maar hij heeft zn oortjes wel lekker naar voren en lijkt erg vrolijk. Ik ben zelf eigenlijk bang dat het in korte tijd aangeleerd gedrag is, en hoe ik dit op moet lossen Verward

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 13:32

Niemand meer met tips???

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:38

Ik zou dus ook eerst goed nakijken.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij nu niet meer gewend is om na te geven, en deze manier heeft aangewend om onder het werk uit te komen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:18

Toevallig heb ik deze week ook de TA langsgehad.

Die gaf bij bepaalde paarden aan dat deze bijzonder gevoelig zijn op de mond, vanwege een verborgen wolfstandje oid. Je kan dan eens proberen het bit wat lager of hoger te hangen.

Ook kunnen de tanden wel bijgevijlt ivm de haken zijn, maar nog niet recht op elkaar gevijlt, waardoor er lichtelijk weer haakjes ontstaan.

Soms ontbreekt het aan de kwaliteit van de tandarts an sich. Iedereen mag zich nml paardentandarts noemen. Ik ben daarom benieuwd bij welke TA je je paard hebt laten behandelen (even los van het feit dat ik nu dus zeker nog geen conclusies trek Knipoog)

Trouwens, wie zegt dat je rijproblemen van het gebit af komen? Misschien is er wel wat anders fysieks aan de hand met je paard?

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 09:51

Mijn tandarts heet Ed Kiela en ik heb eigenlijk erg veel vertrouwen in hem, hij komt erg proffessioneel over en legt alles uit. Ok laat hij je zélf voelen of alles klopt. Ga hem toch nog maar even laten komen denk ik, want het rijden is niet leuk zo!.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:05

Citaat:
Trouwens, wie zegt dat je rijproblemen van het gebit af komen? Misschien is er wel wat anders fysieks aan de hand met je paard?

Hij kan ook nek- of rugpijn hebben. Als het zadel slecht past (omdat hij gegroeid is door training of door het gras Knipoog ) geeft een paard ook niet na.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:07

Amvbeek schreef:
Ik heb dit ook gehad met mijn paard. echt ik kende hem niet meer terug zo stug in de mond en elke keer in protest zodra je eraan kwam. ik heb toen de dierenarts gebeld en wat bleek ze had allemaal hele kleine rode puntjes in haar mond. als je goed keek zag je ze zitten. elk puntje is evengroot als een speldenprikje. de dierenarts vertelde dat dit bij een paard net zoiets is als aften bij mensen. ze komen eraan net zoals mensen aan een koortslip kunnen komen. dus van de paardentandarts bijvoorbeeld. ik moest haar gewoon twee weken niet rijden en toen is het inderdaad weggetrokken en heeft ze er geen last meer van gehad.


heel grappig dat ik dit van de week heb opgeschreven, want ze heeft dit nu dus weer. ze is heel erg tegen het bit en rent elke keer weg. ze heeft er gewoon heel erg last van. dus ik keek weer in haar mond en er zitten weer hele kleine rode vlekjes op de plaats waar het bit zit.