Paard schopt als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Paard schopt als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:38

...Ik haar peesbeschermers achter om wil doen, dan begint ze te trappen.. Scheve mond
Ik heb echt vanalles al geprobeert, heel rustig, laten snuffelen enz enz.
Maar nog steeds, iedere keer als ik bij haar achterbeen de peesbeschermer om wil doen, woppa, trap naar achter. Als ze hem alleen al heeft gevoeld aan haar been dan tilt ze hem op en trapt naar achter.. Scheve mond En als je het been dan weer aanraakt dan trapt ze weer.. Verward
Weten jullie wat ik hiermee moet doen, heeft hier iemand ervaring mee?
Bedankt dat jullie wilden luisteren! Lachen Lovers
Groetjes..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:45

Net zo lang blijven oefenen totdat hij niet meer schopt. En dat echte schoppen ook consequent afstraffen. Als een paard geen achterbeschermers gewend is, mag hij van mij best in het begin wat met zijn achterbeen trekken, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij als een wilde om zich heen gaat lopen slaan. Zorg er ook goed voor dat je zelf op blijft letten.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:55

En pony van een kennisje deed dit ook heel erg het werd op een gegeven moment zelfs gevaarlijk. Ze sloeg puur uit macht en niet uit angst, en ik vind dat je dit inderdaad hard mag afstraffen. Wij hebben (een dikke) stang achter haar benen langs gelegd waar ze zich natuurlijk niet aan kon blesseren en daar heeft deze dame drie keer fel tegen aan getrapt. Natuurlijk is dit niet altijd een goede methode maar ze bracht de mensen eromheen echt in gevaar, na precies drie dagen was het trappen over! Ze staat nu braaf stil en ook de hoefsmid is erg blij met deze vooruitgang. Natuurlijk was dit een laatste redmiddel maar bij ons heeft het perfect geholpen.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:56

Ze heeft ze al eens omgehad zonder te schoppen, toen gaf ze er niks om, maar nu dus wel schijnbaar, stelt zich gewoon aan Verward

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:03

Of toch maar even controleren of er geen sekeltje of iets dergelijks inzit. Leen eventueel even een ander paar of ze het daar ook op doet. Of heeft er een steentje tussen gezeten? Dat vergeten ze niet een twee drie.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:04

en een van haar voorbenen optillen en dan omdoen heeft ook geen zin, trapt ze evengoed.. Scheve mond

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:25

Dat denk ik eerlijk gezegd niet, want dan zou ze toch ook onder het rijden zo doen...of niet..?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:38

probeer gewoon eerst haar been rustig aan te raken, zonder de beschermers. Laat iemand anders haar vasthouden die haar geruststeld. Als ze echt gemeen trapt, keihard afstraffen. Trekken met het been corrigeren met je stem. Kan je haar hele achterbeen tot onderaan aanraken en aaien, pak dan de beschermer erbij (gewoon een week oefenen zonder tot ze daar niks meer aan vindt) Dan met de beschermer aaien ipv met je hand. Zelfde verhaal, trappen afstraffen, liefst met een schop terug. Dan zal ze waarschijnlijk in het begin wel nog agresiever worden maar daar moet je even doorheen, gewoon duidelijk maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt. Als je haar laat winnen ben je nog verder van huis.

Kan je haar dan met de beschermer ook helemaal aaien, probeer ze dan eens rustig om te doen. En vergeet niet, als ze braaf is belonen! De helper die haar vaststaat kan dat doen door een snoepje te geven en jijzelf met je stem.

Zorg ook dat je heel duidelijk bent tegen haar, wees consequent en wees een leider voor haar. Als je zelf echt bang bent geworden door het trappen, kan je het misschien beter door iemand anders laten doen.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:50

Ok, dankje Lachen
Ik ben zelf niet echt bang geworden, ik heb meer iets van: En toen...
Ik ben ook heel duidelijk tegen haar maar trap nog niet echt terug, vind ik zielig[vond] Maar omdat zij trapt, waarom ik niet..? Komt dus verandering in.
Vanaf nu ben ik nóg consequenter met haar, hopen dat het lukt...

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:53

en niet vergeten heel goed te belonen als ze braaf is, daar leren ze het snelste van! Knipoog

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:57

jup Haha!

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:58

bedankt he.. Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 00:19

Ik zou eerst proberen of ze een zacht halstertouw om haar been accepteerd. Nog voordat je het met je hand probeerd. Als ze echt gaan meppen kun je maar beter niet met je hoofd in de buurt zijn. Zorg er ook voor dat je bij de schouder van het paard staat, want ook je knieen liggen anders binnen hoefbereik....

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:31

Ofschoon ik sowieso niet veel reden zie voor die peesbeschermers, zou ik idd zoals Cassidy zegt eens beginnen met aanraken met touw of stevige zweep (moet niet echt veren). Met de zweep als verlengstuk van je arm kun bovenaan het been beginnen en rustig aan afzakken. Het werkt minder plotseling als wanneer je een touw er tegenaan laat komen. Je moet tenslotte overal veilig aan kunnen komen en als het wel nodig is moet je ook iets om het been kunnen doen.
En als je een ander been optilt om slaan te verkomen, moet je niet de diagonaal nemen maar het been aan dezelfde kant, dan kunnen ze niet in evenwicht staan.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:26

Onyx schreef:
Ok, dankje Lachen
Ik ben zelf niet echt bang geworden, ik heb meer iets van: En toen...
Ik ben ook heel duidelijk tegen haar maar trap nog niet echt terug, vind ik zielig[vond] Maar omdat zij trapt, waarom ik niet..? Komt dus verandering in.
Vanaf nu ben ik nóg consequenter met haar, hopen dat het lukt...


Paarden trappen elkaar harder als dat wij eens een keer een schop geven. Ik ben het eens met de handelingen die andere al hebben gegeven: als het geen angst is en ze schopt uit machtsgevoel dan zou ik een flinke schop terug geven. dit gedrag mag je niet accepteren.

succes!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:39

klomp schreef:
Paarden trappen elkaar harder als dat wij eens een keer een schop geven. Ik ben het eens met de handelingen die andere al hebben gegeven: als het geen angst is en ze schopt uit machtsgevoel dan zou ik een flinke schop terug geven. dit gedrag mag je niet accepteren.

succes!!


Helemaal mee eens!
Toen ik mijn paard net had gekocht, had ie wat mok aan de achterbenen. Omdat ie verder niet echt veel in handen was geweest en ook omdat et natuurlijk wat zeer deed, trapte ie!
Heel voorzichtig probeerde ik em toch de mok te behandelen en de achterhoeven uitkrabben, maar dat ging bijna niet!
Toen ben ik zo boos geworden dat ik em zelf een royale trap terug heb verkocht......... ja, met tranen in de ogen, maar ik MOEST em toch helpen!
Sinds toen heeft ie geen keer meer getrapt.. is de mok mooi overgegaan en kan ik zijn hoeven probleemloos uitkrabben!

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 12:42

Ah dankjullie wel Lachen
Ik ga het vanavond uitproberen, want dan ga ik er toch weer heen Knipoog
Bedankt!
(trouwens, voor nog meer tips, kom maar Tong uitsteken)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:47

Mijn ultieme tip heb je al gehad. Ik zou eerst dat proberen, meer heb je namelijk niet nodig Haha!

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 12:55

Uhu, klopt Knipoog
Maarja, als er nog meer tips zijn, kan ik die gebruiken voor als het niet lukt.. Knipoog
Maar denk wel dat het lukt Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:45

Tip: houdt terwijl je bezig bent de staart vast. Dat is veiliger omdat je dan voelt of ze gaat trappen. Doen wij altijd bij jonge paarden.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 13:45

Hoe voel je dat dan, Als ze de staart uit je handen trekt Verward

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 23:04

*alweer geen reactie, maar ik laat het wel hierbij, denk ik maar Knipoog*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:59

Onyx schreef:
Hoe voel je dat dan, Als ze de staart uit je handen trekt Verward


Je moet de staart dan strak vasthouden, om te slaan moet ze eerst haar hoef optillen, dat kun je aan de staart heel goed voelen. Probeer het maar eens bij een ander paard, hou de staart vast en naar de zijkant en laat iemand het paard naar achter of voren verzetten. Elke beweging kun je aan voelen komen in de staart.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:06

Als de harde aanpak nodig is zou ik dit met 2 personen doen en zorgen dat het paard tussen 2 touwen vaststaat en zo dus niet kan draaien.
Zelf probeer je met veilige afstand een beschermer om te doen terwijl persoon 2 in de aanslag staat, op het moment dat ze haar been optilt moet persoon 2 haar gelijk een flinke slag met een zweep op haar reet geven.
Als je zelf moet gaan straffen ben je vaak te laat omdat je in een niet zo handige houding zit. Ze moet zich echt kapot schrikken.
Let wel op dat je beide veilig staat, want ze kunnen zo wel eens een rare sprong maken. (ik zelf ben voor zo'n paard wel eens op een zoldertje gaan zitten, kon hij mij niet raken en ik hem des te beter Extreme duivel )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:47

Onyx schreef:
en een van haar voorbenen optillen en dan omdoen heeft ook geen zin, trapt ze evengoed.. Scheve mond


En als je het andere achterbeen optilt ipv een voorbeen?
Paarden kunnen soms verbazend goed op 1 voor- en 1 achterbeen staan... Scheve mond

Je kunt een achterbeen ook goed optillen mbv een touw. Dat sla je een keer om het been heen, zodat ja een soort lus om het been heen hebt. Niet knopen! De 2 uiteinden hou je in je hand en dan laat je het touw omlaag zakken tot het over de kogel in de kootholte ligt, dan kun je het been optillen en zelf wat meer uit de buurt blijven. Als dat lukt, dan ben je al een eind op weg om een beschermer om te kunnen doen.

Weet je trouwens zeker dat het echt slaan uit rottigheid is en niet een soort krampreactie? Die van mij slaat vaak 1 keer uit als hij iets aan z'n achterbenen voelt, een soort uitrekken meer, gaat ook minder vlug dan echt slaan (al wil je het niet tegen je aan krijgen!), en daarna is het over en kan ik er alles mee doen. Ik doe er verder dus ook niks tegen.

Geeft ze wel netjes voetjes met uitkrabben? Heeft ze dan ook 1 been dat lastiger is omdat ze het hoger optilt of juist veel zwaarder is?