Zomerdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 23:27

Hai, Buddy staat nu nog met wintervacht buiten, en verliest al veel haar. Eind mei gaat hij naar binnen toe, en mocht hij dan nog niet al zijn haar kwijt zijn, dan scheren we hem dus (maar ik neem aan dat hij al zijn haar wel kwijt zal zijn, toch??). Maargoed...wij stonden dus net bij de hypo en overwogen een zomerdeken aan te schaffen, maar wanneer gebruiken jullie nou een zomerdeken? En denk je dat ik er ook een moet gaan gebruiken voor mijn paardje?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:30

Ik heb een katoenen (model Verona oid van Divoza) en die gebruik ik 's zomers op de trailer (naar les, naar concours) en 's nachts als ze buiten blijft of als het gewoon wat kouder is.
Of na het rijden, zo'n katoenen ding neemt ook nog behoorlijk wat vocht op.

Tsja, wat is nodig...echt noodzakelijk is het niet, en als hij 's winters met wintervacht buiten staat zonder iets kan dat 's zomers met zomervacht ook...hangt er ook een beetje vanaf waarvoor en hoe je hem gebruikt (hoezo vaag)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 23:33

Rieja schreef:
Ik heb een katoenen (model Verona oid van Divoza) en die gebruik ik 's zomers op de trailer (naar les, naar concours) en 's nachts als ze buiten blijft of als het gewoon wat kouder is.
Of na het rijden, zo'n katoenen ding neemt ook nog behoorlijk wat vocht op.

Tsja, wat is nodig...echt noodzakelijk is het niet, en als hij 's winters met wintervacht buiten staat zonder iets kan dat 's zomers met zomervacht ook...hangt er ook een beetje vanaf waarvoor en hoe je hem gebruikt (hoezo vaag)


Hehe, hij gaat dus eind mei naar binnen, en begin juni gaan we beginnen met longeren (hij wordt eind mei 2)...daarna gaan we hem zadelmak maken en inrijden. Dus hij moet sowiezo kort zijn in zijn vacht...anders zweet hij zich dalijk het leplazarus.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:34

Ik zou het niet doen. Hij is toch nog maar 2? Dat betekend toch dat je er dit seizoen niet echt hard mee aan de gang kan, dus waarom mag ie dan geen haren hebben?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:53

Waarom al zo vroeg inrijden dan? (beetje offtopic...)
Eigenlijk heb je dus gewoon een dun zweetdekentje nodig, of niet?
Of bedoel je, dekentje voor 'permanent' omdat je hem misschien gaat scheren (daar heb ik geen ervaring mee, nog nooti een paard helemaal geschoren) Haha! jaa, hier heb je wat aan hè! Tong uitsteken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 00:01

Rieja schreef:
Waarom al zo vroeg inrijden dan? (beetje offtopic...)
Eigenlijk heb je dus gewoon een dun zweetdekentje nodig, of niet?
Of bedoel je, dekentje voor 'permanent' omdat je hem misschien gaat scheren (daar heb ik geen ervaring mee, nog nooti een paard helemaal geschoren) Haha! jaa, hier heb je wat aan hè! Tong uitsteken


Dat vroege inrijden? Wie zegt dat hij dan al ingereden wordt? We gaan in juni beginnen met longeren. Paints en Quarters kunnen over het algemeen eerder beleerd worden dan andere rassen omdat ze eerder volgroeid zijn (over het algemeen dan hè!). Maar ik wil niet afdwalen omdat de meeste mensen me toch wel voor gek zullen verklaren. Bij deze wil ik hier dus verder niets over horen Haha!

Ik denk dat ik dat hele zomerdeken inderdaad maar laat zitten. Ik koop inderdaad wel een zweetdekentje, dat zou hij dan opkunnen mocht het wat kouder worden 's nachts.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:09

Hoi,

Ik zou hem hemna het binnen halen niet scheren en ook nog geen zomerdeken doen. Het beest ondergaat al heel wat veranderingen en dan is dit vaak al teveel. Als paarden naar binnen gaan krijgen ze naar een paarden weken al een hele andere vacht dus zal hij snel dun in de haren zitten. Begin desnoods dan al gelijk met lijnzaad olie maar begin PLEASE niet met scheren want dan blijf je aan de gang.

Laat hem nog een jaartje jong zijn en geniet van de nodige vrijheid. Mocht hij volgend jaar begin van de winter dik in de haren zitten kan je altijd nog scheren. Maar eigenlijk is hij daar nu nog veel te jong voor.

Begin dan ook dan pas met een deken. Zomerdekens zijn vaak nietecht sterk en jonge paarden gaan dekens uitproberen (erfa tehalen) toch zonde als je mooie zomerdeken dan stuk is. Begin begin van de winter met een sterke canvas deken waar hij aankan trekken enz. En dan pas later met andere dekens.

Neem de tijd ga niet te snel hij is nog jong geniet ervan die haren ben je met een paar dagen mooi weer en warmte zo kwijt. Ik begrijp goed dat je graag verder wilt maar het paard moet het ook kunnen verwerken.

Succes

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:52

Ik denk dat je er verstandig aan doet wanneer je nog niet intensief met hem aan de gang gaat je hem gewoon nog niet scheert.
Op een gegeven moment gaat ie zo erg verharen Pling Frusty maar dat word dan maar wat meer poetsen heheheh.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 12:14

wat dachten jullie van de hengsten die naar de hengstenkeuring gaan die zijn vaak 2 21/2 jaar oud en worden ook geschoren en krijgen 2 dikke winterdekens op. Dan zou dat ook te veel voor zo'n hengst moeteb zijn scheren longeren vrijspringen vrachtwagen op en af!!

Ik snap het niet helemaal

Maar goed de pony was toch heel erg vies?? Maak hem eerst goed schoon het is nu mooi weer dan is ie denk ik al heel wat haar kwijt!!!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 13:18

Ik heb altijd begrepen dat het niet goed is voor de ontwikkeling van de zomervacht als je gaat scheren als je paard verhaart. Verder lijkt het me niet waar dat Quarters etc. eerder volwassen zijn endus eerder belast kunnen worden. In Amerika komen ze daar ook steeds meer van terug, vaak zijn die paarden met 7 jaar helemaal opgereden. Je moet het natuurlijk zelf weten, als je er toch wat meer info over wilt, heb ik wel een hele duidelijke Engelstalige site voor je, die vol staat met hoe kraakbeen bij een paard stevig wordt en op welke leeftijd een paard dus sterk genoeg is om te rijden. Ook wat er kan gebeuren met de gewrichten van je paard als je te vroeg begint. Dit is niet aanvallend bedoeld, hoor, Crocus was net twee toen ze als manegepaard werd ingereden. Zij is zonder problemen 17 jaar geworden en toen ingeslapen i.v.m. een koliekaanval waar ze niet meer van kon genezen. Maar ikzelf zou het niet zo snel doen, zo vroeg aan de gang gaan met een paard(je).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 13:26

Héél erg bedankt voor de reacties...ik ga hem gewoon goed schoonmaken, scheer hem niet, en koop ook geen dekentje voor hem *LOL* Misschien een zweetdekentje, die kan hij dan op 's nachts wanneer het koud mocht worden. Dat scheelt alweer in de portomonnee Haha!

Maar, als hij nou dalijk als het winter wordt wel weer een vachtje krijgt, dan ga ik hem wel scheren en krijgt hij een dekentje op.

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 14:10

ik ken ook veel mensen die een deken opleggen terwijl ze hun paard niet scheren, dat is tovh niet nodig?

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 14:43

Xono,
Probeer ook eens met zo'n speciaal blokje om de wintervacht er vanaf te krijgen (verkrijgbaar bij de paardenwinkel). Denk eraan dat als je een zweetdekentje koop om hem ook mee op stal (of eventueel buiten) te zetten 's nachts dat je er een koop met kruissingels en een bilkoordje. Doordat de dekens zo licht zijn liggen ze snel scheef na het rollen of liggend slapen en vind je anders je deken 's morgens in stukken in je stal. Een elastische singel zou eventueel ook een optie kunnen zijn. Probeer paarden na januari niet meer te scheren aangezien de zomervacht dan door komt. Het beste is om paarden op de natuurlijke wijze "door" hun haar te laten komen. Lijnmeel of lijnolie zijn een goede ondersteuning. Ook zeewier wil nog wel helpen om ze mooi in hun vacht te krijgen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:22

[quote="XoNo"]Maar, als hij nou dalijk als het winter wordt wel weer een vachtje krijgt, dan ga ik hem wel scheren en krijgt hij een dekentje op.[/quote]

Grote kans dat als 't straks winter wordt, en je dus al een tijdje met hem aan het "werk" bent en hij aan de nieuwe situatie gewend is, dat z'n wintervacht dan helemaal niet meer zo dik wordt. Vaak is het zo dat paarden die goed gevoerd worden (en daarmee bedoel ik niet dat hij nu niet goed gevoerd zou worden - dat kan ik helemaal niet beoordelen) helemaal niet meer zo'n dikke wintervacht aanmaken. Ze hebben dan genoeg om te verbranden om warm te blijven en hoeven dus niet zo'n dikke vacht aan te maken. Verder is licht ook sterk van invloed op de verharing/hoeveelheid haar. 's Nachts een lampje aanlaten in de stal kan schelen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 15:51

Alvaron"]
[quote="XoNo schreef:
Maar, als hij nou dalijk als het winter wordt wel weer een vachtje krijgt, dan ga ik hem wel scheren en krijgt hij een dekentje op.


Grote kans dat als 't straks winter wordt, en je dus al een tijdje met hem aan het "werk" bent en hij aan de nieuwe situatie gewend is, dat z'n wintervacht dan helemaal niet meer zo dik wordt. Vaak is het zo dat paarden die goed gevoerd worden (en daarmee bedoel ik niet dat hij nu niet goed gevoerd zou worden - dat kan ik helemaal niet beoordelen) helemaal niet meer zo'n dikke wintervacht aanmaken. Ze hebben dan genoeg om te verbranden om warm te blijven en hoeven dus niet zo'n dikke vacht aan te maken. Verder is licht ook sterk van invloed op de verharing/hoeveelheid haar. 's Nachts een lampje aanlaten in de stal kan schelen.
[/quote]

Aha, op die manier...nou...das dan mooi. Hij wordt inderdaad hartstikke goed gevoerd...hij zit vol met energie, soms denk ik weleens dat hij iets teveel te vreten krijgt Knipoog Haha! Hij moet alles wel delen met drie andere paardjes, die ook veel eten, maar dan nog! Lips are sealed Hij staat nu een maand of 3 bij de Greup, en ik hoop niet dattie een buikje gaat vormen Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 16:01

Ik heb indertijd ook allerlei dekens aangeschaft (koopziekte heet dat) maar het beste bevalt mij een fleece zweetdeken met elastische singel er los bij en 's winters krijgt mijn quarter een regendichte (dunnere) winterdeken. De zomerdeken heb ik aangeschaft toen ze zomers ziek werd (droes) en erg zielig was. De canvasdeken heeft ze een bloedjehekel aan, waarschijnlijk vanwege het gewicht, ze peert hem als ik er mee aan kom. O ja, mijn ervaring is ook, duurder is niet altijd beter.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 16:17

Ja, ik krijg ook een beetje last van de koopziekte...gek is dat, koop je een eigen paard, wat al een godsvermogen kost, en dan krijg je ook nog de kriebels om van alles en nog wat voor hem te kopen *LOL*

Maar ik heb gelukkig af en toe Cassi die me even op mijn plaats zet, en er voor zorgt dat ik genoeg geld in mijn zak houd. Thnx Cassi Haha!

Daarom zat ik gister bij de hypo ook al te kijken bij die zomerdekens, we hadden er bijna een gekocht. Maar toch maar gewacht en eventueel bij Arthurs kijken. Nu koop ik daar waarschijnlijk gewoon een zweetdekentje.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:44

mijn pony is niet geschoren en krijgt altijd een dek op! zomerdek midden en winter! nee dit hoeft nie persee maar ben er vroeger nu eenmaal mee begonnen en daar kun je niet ineens mee stoppen , maar als ik jou was en je scheert hem dan zal ik hem wel een dun waterdicht zomerdekentje opleggen omdat het voor hem dan ineens best wel fris is maarja je moet het zelf weten groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 21:47

NANZA schreef:
mijn pony is niet geschoren en krijgt altijd een dek op! zomerdek midden en winter! nee dit hoeft nie persee maar ben er vroeger nu eenmaal mee begonnen en daar kun je niet ineens mee stoppen , maar als ik jou was en je scheert hem dan zal ik hem wel een dun waterdicht zomerdekentje opleggen omdat het voor hem dan ineens best wel fris is maarja je moet het zelf weten groetjes


Dit is een gigantisch oud topic...

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 11:03

ja en , mag ik dan niet meer reageren ofzo????? je hoeft het verder niet te lezen dan!!!! als ik wat wil zeggen dan typ ik dat toch gewoon mee eens of nie !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 11:31

NANZA schreef:
ja en , mag ik dan niet meer reageren ofzo????? je hoeft het verder niet te lezen dan!!!! als ik wat wil zeggen dan typ ik dat toch gewoon mee eens of nie !

Doe eens even normaal zeg! Het is niet gebruikelijk, en wordt niet op prijs gesteld, een oud topic weer omhaag te halen nee!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:08

en hoe moet ik dat nou weer weten ??????????? niet iedereen zit dag en nacht op bokt !!!!! dus doe nie zo moeilijk!!!!!