rust geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

rust geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 14:41

Als jullie je paard 1 dagje (of langer) rust willen geven omdat ze die dag daarvoor ofzo al heel veel hebben gedaan. Hoe geven jullie ze dan rust?

Ik ga dan meestal zonder bijzets oid longeren, dus alleen maar rondjes lopen of een eindje met haar fietsen of wandelen zonder er op te zitten dus. Ook ga ik wel eens haar los door de bak laten renen en daarbij soms heel laag vrijspringen. Als ze de dag(en) ervoor heel veel heeft gedaan laat ik haar nooit stilstaan, ivm spierpijn enz. Alleen als ze de dag ervoor ook niet veel heeft gedaan laat ik haar nog wel eens stilstaan.



ps
(ze staat trouwesn wel iedere dag minstens een uur los in de wei of bak)
Laatst bijgewerkt door Faline op 28-03-02 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:51

Ik ga meestal longeren met pessoateugel. Dan wordt de boel lekker opgerekt en los gemaakt }> . Ik ga ook wel eens een uurtje (of 2, 3) stappen met hem. Alleen maar over de harde weg, en dan lang en laag instellen. Súper voor de pezen.
Maar het ligt natuurlijk wel aan de training. Ed staat nu echt zwaar in de training. Hij staat vrijwel nooit een dag echt helemaal stil. Wel één of 2 dagen in de week dat ie gelongeerd wordt ipv. bereden, maar echt stil staat ie niet.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:54

Als ik ze de dag vantevoren goed gewerkt heb, bijvoorbeeld in de les dan rijd ik ze de dag erna altijd. Niet zo intensief maar wel herhaling van de dag ervoor om de boel te bevestigen.
De dag erna gaan ze aan de longe en dan pas krijgen ze een dag rust (= weidegang van max. 5 uren en stappen aan de hand).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:09

Die van mij staat in ieder geval nooit stil. Volgens mij zou ze ook helemaal gek worden, 24 uur in een stalletje. Extreme duivel
Ik zet haar in ieder geval elke dag minstens een half uurtje in de wei, en de dagen dat ze 'rust' krijgt ga ik gewoon even een half uurtje met haar wandelen ofzo. Lachen En uiteraard lekker lang poetsen enzo, maar dat heeft er niks mee te maken. Haha!
Verder, de dagen dat ik níet rijd maar dat ze géén rust krijgt, longeer ik haar met bijzetteugels. Dat doe ik zo'n 2 x in de week, soms 3 x.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:16

Als ze rustdag heeft, meestal op zondag, dan gaat ze lekker de wei op of de paddock in. Longeren doe ik als afwisseling in het werk, maar dan zie ik dat niet als rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:44

Een rustdag is voor mijn paard longeren aan het halster zonder bijzets. Soms vind hij het nodig daarbij als een gek rond te racen en lekker te bokken en te steigeren en veel knetterscheten te laten Haha! maar dat mag allemaal.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:48

Een rustdag is bij mij een dagje lekker op de wei, met goed weer van zonsopgang tot zonsondergang. Fijn rondstruinen en grazen. Mijn schoonzus noemt een dag weidegang een dag ontstressen (is waar, omdat een paard grazen nodig heeft ter ontspanning)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:52

Ik vind het niet slim om je paard de dag erna stil te zetten.
Rust kan ook zijn, ff lekker wandelen etc.
Gisteren heeft Pompidou hard gewerkt, vandaag ga ik lekker een eind wandelen met haar, en ze loopt sowiso al de hele dag buiten.
Maar zeker als je paard veel op stal staat, zou ik hem wel wat simpele beweging geven, anders zijn ze de dag erna stijf, en das pijnlijk, en niet gezond.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 16:52

Idd ik zou hem geen rust de dag naar een zware trainen. ga lekker longeren maar laat hem even alle spieren gebruiken zodat ik even los zijn.

Zeker meer doen dan alleen wandelen maar even lekker draven, galoperen en wat licht werk. Dit is puur voor zijn spieren Lovers .