4-jarige hengst nog laten ruinen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

4-jarige hengst nog laten ruinen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 10:16

Ik zit een klein beetje met een probleem en ik zou graag van jullie willen weten wat jullie zouden doen.
Ik heb een hengst die volgende maand 4 wordt. Hij gedraagt zich super en is als hengst heel goed te handhaven. Natuurlijk probeert hij me wel steeds uit maar dat hoort bij het hengst zijn. Verder is hij liever lui dan moe. Ik ga dit voorjaar met hem starten in de B dressuur en het B springen. Nou hebben verschillende mensen in de buurt al gevraagd waarom ik hem niet eerst laat castreren want dan is het veel makkelijker op concours. Dus toen ben ik gaan nadenken. Het heeft in mijn ogen veel voors en tegens. Hij zal er rustiger van worden uiteindelijk, maar hij is nu al niet super gek dus dan ben ik weer bang dat hij straks als ruin helemaal in elkaar gaat kakken en dat het zo'n slome wordt. Het voordeel is natuurlijk wel dat hij met mijn andere paarden de wei in kan en dat hij samen met mijn ruin op de trailer kan om op concours te gaan wat nu dus niet kan. Aan de andere kant is het natuurlijk ook geen dekhengst en hij hoeft geen merries te dekken dus waarom zou ik het hem moeilijker maken dan het is? Misschien is hij als ruin dan beter af. Ik vind het heel moeilijk om hem te laten castreren, ik ken hem niet anders dan als hengst. IK ben heel bang dat hij gaat veranderen en dat hij niet meer mijn oude vertrouwde pittige hengstje is maar een slome ruin. Jullie hoeven natuurlijk niet voor mij te beslissen maar tips en adviezen zijn zeker welkom.
Alvast bedankt. Party!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:20

Met een hengst mag je alleen maar starten vanaf de L volgens mij, dus moet je zelf hoger gereden hebben. (M volgens mij of zelfs Z). Een hengst mag je in de B-dressuur niet uitbrengen. Dit heb ik gehoord van een vriendin van mij, zij heeft ook een hengst en mag hem dus niet uitbrengen. Het beste kun je maar even de KNHS bellen, zij weten precies hoe het zit!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:34

Je moet minimaal L dresuur zijn geweest als je wil starten met hengst en je mag wel in de B starten hoor.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 10:36

Ik mag mijn hengst wel gewoon starten als ik met mijn ruin L1 ben. En ik start mijn ruin volgende maand in de B.
TRouwens mijn paarden staan in Belgie en het zijn ook BWP-ers. Ik mag mijn hengst in Belgie wel gewoon starten op wedstrijden voor jonge paarden. Dus dat ga ik dan ook eerst doen voordat ik in NL ga rijden. Dat had ik al uitgedokterd en wat wedstrijden betreft hebben we geen beperkingen. Het is alleen de vraag of het verstandig is om hem te laten ruinen ja of nee????

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:55

Als hij toch niet als dekhengst verder kan zou ik hem laten castreren. Uit eindelijk zal je hem alleen maar met z'n hormoontjes pesten. Ik zat met het zelfde probleem. Ik heb Dennis goedgekeurd gekregen en hij mag dus hengst blijven. Maar hij is nu al zo makkelijk dus ik ben bang dat het echt een onwijs doetje word als ik hem castreer. Maar dat plan heb ik nu dus voorlopig nog niet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:02

Omar is vorig jaar gecastreerd, toen hij vier was. Hij was heel lief, niet te actief. Maar hij begon wel steeds gekker te doen. We hebben 'm laten castreren omdat het alleen maar vervelend is, hij moet of alleen of met ruinen in de wei, en dat is vervelend aangezien we maar 1 groot stuk weiland hebben. Ook heeft hij OCD (erfelijk) en zou nooit goedgekeurd kunnen worden dus is hij toch maar gecastreerd.
Ik kan nu (na een jaar zeggen) dat hij naar andere paarden rustiger is geworden, maar hij is niet echt verandert. Het lijkt juist wel of hij gekker is met rijden. Uiterlijk zie je ook niet veel verschil aan 'm. Ik vind het uiteindelijk toch fijn dat hij gecastreerd is, kan ik ook het dorp in zonder dat ik bang hoef te zijn dat er een merrie te dicht in de buurt komt....
SUcces met je beslissing,
als je vragen hebt PB je maar.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 11:28

Dennis schreef:
Als hij toch niet als dekhengst verder kan zou ik hem laten castreren. Uit eindelijk zal je hem alleen maar met z'n hormoontjes pesten. Ik zat met het zelfde probleem. Ik heb Dennis goedgekeurd gekregen en hij mag dus hengst blijven. Maar hij is nu al zo makkelijk dus ik ben bang dat het echt een onwijs doetje word als ik hem castreer. Maar dat plan heb ik nu dus voorlopig nog niet.


Ja, dat is nu net mijn angst eigenlijk. Dat hij een ongeloofelijk doetje wordt. Ik weet niet OF het zal gebeuren maar je weet het niet.
Moeilijk, moeilijk. Ik heb wel een buurman met een merrie die graag wel een veulentje zou willen van mijn hengst maar dan krijgt hij natuurlijk de smaak te pakken als ik hem laat dekken. Of valt dat wel mee?
Mijn ervaring met dekhengsten is dat als ze goed opgevoed zijn, dat ze dan tussen andere paarden heel goed te handhaven zijn.

Ik denk dat ik hem gewoon als hengst eens een paar keer mee op concours neem en kijk hoe hij zich daar gedraagt. Als er uiteindelijk geen land mee te bezeilen is, kan ik hem nog altijd laten castreren. Toch?

Dit voorjaar zal niet meer lukken, want zo snel kan ik geen beslissing nemen. Maar in september, oktober kan ik hem ook nog laten castreren en dan heb ik hem in ieder geval wel de kans gegeven om zich op concours te bewijzen. Dus tegen die tijd weet ik meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:31

Mijn paard is gecastreerd met 4.5 jr. Hij is altijd een rustig handelbare hengst geweest. Een ruin is makkelijker te houden. OP maneges en pensionstallen hebben ze liever ruinen. Die van mij is nog steeds een pittig beestje, alleen rustiger, hengstenstreken heeft hij nog wel een beetje hoor. Een merrie is de zijne en die beschermt hij van alle andere paarden. Dat merk je op de wei, dekneigingen heeft hij gelukkig niet. Wel een dominant karakter, weet niet of dat met lang hengst zijn te maken heeft. Als hij nu pittig is, blijft hij dat ook dat is zijn karakter, alleen de hormonen om echt hengst te zijn, mist hij. Ik denk dat het goed kan, een slome drol zal het niet worden, gewoon rustig en makkelijk met andere paarden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:40

Zwelgje schreef:
Dit voorjaar zal niet meer lukken, want zo snel kan ik geen beslissing nemen. Maar in september, oktober kan ik hem ook nog laten castreren en dan heb ik hem in ieder geval wel de kans gegeven om zich op concours te bewijzen. Dus tegen die tijd weet ik meer.


Men zegt wel eens dat het beter is om een hengst in het voorjaar te castreren, dan kan hij het land op en heb je minder kans op infecties.
Als je het in het najaar doet lukt dat dus niet. Maar met een oudere hengst zal het castreren toch in de dierenkliniek moeten gebeuren omdat het zaakje bij een oudere hengst al wat beter is doorbloed.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:43

Bij ons op stal stond ook een hengst van 4. (fries x haflinger)
Hij was altijd redelijk sloom alleen met buitenrijden kwam hij wat sneller vooruit Lachen
Ze hebben hem toen ook laten castreren.
Hij is nog net zo eigenwijs als eerst, maar hij is nu wel veel vlotter.

groetjes,

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:03

Maël is gecastreerd met 3,5 jaar. en hij was altijd al een sukkeltje en nu nog steeds. we hebben hem gecastreerd omdat we hem in gingen rijden en omdat hij toch geen dekhengst zou worden maar een sportpaard.
tja, je moet het zelf weten, maar inkakken dat doet ie waarschijnlijk niet. hij zal iets verder door groeien en rustiger reageren met merrie´s in de buurt of andere hengsten.
ik zou het doen als ik jou was. straks slaat ie misschien ineens om, dat had ik met mijn Tinker ook. die was eerst een hele lieve hengst totdat ie de dames in de gaten kreeg. na twee seizoenen dekken sloeg hij toen helemaal om en werd levensgevaarlijk, die is dus inmiddels door de nieuwe eigenaars ook gesneden.
het is jou paard...misschien wil je het eerst even aankijken, dat kan ook. dan kan je altijd nog beslissen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:13

Hij is al laat gecastreerd dus hij zal nog wel wat hengsten steken houden.
Dennis heeft dus al wel gedekt en kan dus best wel gek zijn. Maar een ruin is gewoon makkelijker ook om ergens mee naar toe te nemen. Dan heb ik nog een handzaam voormaatje.
Maar thuis is het een doetje en op vreemd terein wel een beetje gek. Gelukkig wel. Het moet niet helemaal een dooie zijn.
Suc6 met je beslissing. Er zullen altijd momenten zijn dat je er spijt van zult hebben. Maar ik denk dat dat blijft met wat je ook doet.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 14:49

Corona: het is inderdaad waar wat je daar zegt. Hij kan natuurlijk straks wel in een keer gaan omslaan als hij de dames echt goed in de gaten krijgt.
Ik denk dat ik het nog even ga aankijken hoe hij zich ontwikkelt. Misschien dat ik hem nog 1 jaar geef tot volgend jaar voorjaar. Om die beslissing NU te nemen vind ik te zwaar. Dat zou willen zeggen dat ik hem volgende maand moet laten castreren en dat vind ik te snel. Na mei is het zowiezo helemaal al niet verstandig om nog te castreren dus dan zou het nog in het vroege najaar kunnen en anders pas volgend jaar april/mei weer. Hij is dan wel al 5 jaar. Ik weet dat het moeilijker is om een hengst op latere leeftijd nog te laten castreren maar 5 zou toch nog te doen moeten zijn of wordt het dan al gevaarlijk??? Weet iemand of er een maximum leeftijd aan het castreren verbonden is? Vanaf welke leeftijd het dus helemaal niet meer aan te raden is om nog te castreren omwille van complicaties.
Ik heb best wel veel vragen maar ik zit er dan ook best wel mee in mijn maag. Ik wil tenslotte alleen maar wat het beste is voor ons beiden. Het moet nl wel leuk blijven voor ons allebei. Daar gaat het paardrijden uiteindelijk toch om, plezier hebben met je beestjes.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:53

Er zit niet echt een maximale leeftijd aan maar je kan je afvragen wat verstandig is in het belang van hem ?. Het belang en veiligheid van jouw en je paard komt voorop.

Je moet idd rekeing mee houden hoe ouder het paard hoe lastiger het is om hem te casteren. Helaas maak ik nog wel eens mee dat hengsten zich beschadigen op stal en dan opeens snel gecasteerd worden toch sneu voor het paard.