Hoe lang duurt het voor manen terug gegroeid zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Hoe lang duurt het voor manen terug gegroeid zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 01:53

Jordy's weidegenootje heeft voor kappertje gespeeld, waardoor Jordy vrijwel geen manen meer over heeft. Tenminste, de helft heeft hij nog, de andere helft is weg.....
Jordy's manen zaten in vlechten, ook vanwege de warmte een paar weken terug, en zijn weidemaatje besloot zijn tandjes in een paar van die vlechten te zetten. Resultaat was dat hij gewoon een aantal vlechten bijna helemaal afgeknaagd heeft.... Hij heeft ze op zo'n manier afgebeten dat zijn manenkam zeg maar in de lengte gehalveerd is. De ene helft is nog redelijk lang, de andere is een hanenkam in lengte variërend van zo'n 2-5 cm. Het nog lange deel is zo dun dat je er dwars doorheen kijkt. Kortom geen gezicht dus....

Ik zit dus in dubio over wat ik met zijn manen ga doen. Ik kan ze kort trekken, zodat het wat sneller bijgroeit en hij over een tijdje weer een weliswaar korte maar weer volle bos heeft. Dan hoeft hij niet zo lang met een armoedig dun bosje rond te lopen, en zit er niet zo veel lengteverschil in zijn manen.
Ik kan ze ook volledig afscheren, zodat het eerst een 'fjordencoupe' is en ze dan weer lang laten groeien, dan groeit alles in 1 keer weer op dezelfde lengte terug.
Of ik laat het gewoon zo en laat de korte stukken weer bijgroeien, wat er dus een hele tijd niet uit zal zien.

Maar hoe lang zou het duren voor de manen weer een beetje op lengte zijn als ze helemaal kort gaan? En op welke van de bovenstaande manieren zou het weer het mooist teruggroeien?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:30

Polly's manen zijn in de eerste zomer dat ik haar had gekortwiekt door een geit aan 1 kant (manen hangen naar beide kanten). Er waren toen hele happen uit waarvan het kortste ongeveer gelijk was aan de lengte waarop je manen gewoonlijk trekt (handbreedte).
Ik heb toen de ene kant (die dus aangevreten was) helemaal kort getokken (handbreedte) en de andere helft lang gelaten.
Ze liep wel behoorlijk voor gek maar nu, 4 jaar later, zijn ze weer helemaal mooi bijgegroeid, en zijn ze ook even lang (en haar manen zijn inmiddels lang...).
Bij mijn andere merrie heb ik afgelopen voorjaar de manen er helemaal afgehaald (nou ja helemaal, kort getrokken) en die groeien echt belachelijk hard.
Het ligt ook heel erg aan hoe snel je manen groeien...

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:42

Ik zou ze denk ik allemaal even lang (of kort) maken, volgens mij maakt het dan niet zo veel uit hoe kort, en dan groeit het weer evenlang aan. Ik zou alleen niet weten hoe lang het duurt.. Verward

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 07:55

Morrie had op trasport van Oostenrijk naar Nederland een grote pluk tot bloedens toe afgeschuurd aan de voorstang van de trailer, dit is in een jaar tijd weer tot zo'n 20 cm aangegroeid, ik heb de rest even kort gemaakt, nu kan het weer gelijkmatig lang groeien

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:20

aah.. die3 van yngvar zijn dit jaar ook door een weidegenootje afgebeten.. Hij had ze tot onderaan zijn hals, maar ik heb het nu allemaal gekortwiekt tot een handbreedte. Geen gezicht, want hij was een heel stoere fjord met die lange manen, en nu heeft ie van die zielige plukjes, t is meer een belg geworden zo.
Ik heb nog geen idee hoe snel het groeit, heb het pas een week of twee geleden bijgeknipt.. Lachen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:26

Lucien had zijn manen voor het grootste deel afgeschuurd en had alleen vooraan nog een lange pluk zitten (ca 50 cm). Dat hebben we laten zitten en twee jaar later was de rest er weer helemaal bij gegroeid. Er zit geen lengteverschil meer in.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:40

Volgensmij verschilt dat per paard.
Die van Santos groeien best snel, toen ik haar kreeg waren haar manen heel lelijk geknipt (heel recht met een half rondje erin ofzo Verward ). Nu heeft ze gewoon rechte mooie manen Lachen .

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 17:01

Jordy's manen groeien best hard, maar ik denk dat het toch zeker weer een paar jaar gaat duren dan voor ze weer een beetje op lengte zijn Verdrietig
Als ik alles helemaal gelijk moet maken dan moet ik trouwens echt alles helemaal afscheren tot op de manenkam, zo kort is het....

Ik heb nog even snel een foto opgezocht waarop een beetje te zien is hoe het er nu uitziet. Hier zijn zijn manen dan nog helemaal plat gestreken zodat die 'hanenkam' (tis echt net een bezem...) aan de andere kant niet zo te zien is.... Je ziet ook hoe dun de manen nog maar zijn, er zijn echt nog maar een paar haren over... En ook is goed te zien dat zijn weidemaatje zijn staart ook goed te pakkken heeft gehad Scheve mond
Afbeelding
En van de andere kant, zo kort is het dus Scheve mond
Afbeelding

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:13

alles helemaal kort en laten aan groeien. Manen groeien tussen de 1 en 3 cm per maand Lachen Dus het duurt zeker wel ene poos voordat hte allemaal weer lang is, maar dan heeft hij wel een mooie bos manen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:16

Ik vind hem die korte manen eigenlijk ook niet misstaan. Hij ziet er wel lekker sportief uit nu. Dus misschien is dat een lichtpuntje voor je?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:22

Toen ik Novia in November vorig jaar kreeg had ze manen van ongeveer 5 centimeter lengte. Het groeit vrij rap.
Wel zou ik er voor kiezen alles nu op een lengte te doen.
Sterkte ermee!
Zo zag het er in december uit:
Afbeelding
En zo in maart/april:
Afbeelding

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:23

Ik heb april een hengst gekocht waarvan ze met scheren aan elke kant een cm manen hebben meegenomen en wat er nog was was getrokken, zo lelijk!
Heb ze er volledig afgeschoren:
Afbeelding
Nu zijn ze ±15 cm denk ik:
Afbeelding

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 17:31

Ik denk dat Jordy dan toch maar een fjordencoupe krijgt Nagelbijten / Gniffelen Dan groeien de manen tenminste wel weer op 1 lengte terug....

Hij moet alleen 18 sept. nog naar de keuring voor het Nederlands kampioenschap, en dan mogen de manen niet getoiletteerd zijn, dus dan moet hij daar nog even met een armzalig bosje heen... Scheve mond

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:44

ik heb bij willem altijd ee fjorden coupe
ik heb ze in mei helemaal afgeschoren en ik heb nu al 2 keer een stuk van een cm of 3 eraf geknipt.
ze zijn nu een cm of 5, 6 op het langste stuk.. dus groeien best hard

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:20

als je de manen afscheert, moet je het met wassende man doen, als je het met afnemende maan doet, groeien ze niet snel terug, Oostenrijkse logica Knipoog

Ze bellen ons als "HET" moment er is om bij de veulens de manen af te scheren........ doen ze daar atlijd zo Clown

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:42

mijn pony miste ook de helft van zijn manen toen we hem kochten. ik heb toen een stukje van de lange manen afgehaald en ook wat weg was wat recht geknipt. na een jaar waren ze weer gelijk. (in mijn profiel staat een foto van zijn lengte manen pony chester) nu heeft helaas mijn paard zijn manen opgegeten dus weer het zelfde liedje. volgend jaar er maar antibijt in.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:22

smurf schreef:
als je de manen afscheert, moet je het met wassende man doen, als je het met afnemende maan doet, groeien ze niet snel terug, Oostenrijkse logica Knipoog

Ze bellen ons als "HET" moment er is om bij de veulens de manen af te scheren........ doen ze daar atlijd zo Clown


Ah, logisch Haha!
Nu nog een scheermachine vinden die die bos stro van Jordy aankan Scheve mond