Te dik of niet te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Te dik of niet te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 10:51

Bij ons op de manege lopen er nogal wat paarden rond die volgens mij wat aan de dikke kant zijn. Frusty Is er een bepaalde manier (afgezien van de hele dikkerds die je er met het blote oog al uithaalt) om te bepalen of een paard wat te dik is of niet.

Manuel

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 11:21

als je over zn buik strijkt moet je heel licht de ribben kunnen voelen. Niet zien maar voelen...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:00

Dat wat Vanda`s zegt,

-dat voel ik bij Flair dus echt niet.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:07

dat moet toch wel!?!? of heb ik het nou mis...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:09

ja voor zover ik weet moet je nog wel ribben kunnen voelen, maar niet kunnen zien.

Verder kijk ik altijd naar de achterkant, als de buik breder word dan de kont is het echt niet goed whahaha

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:20

ja, ribben niet zien, wel kunnen voelen.
soo te dikke paarden, da's weereens wat anders als te dunne. Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:25

Heb ook wel gehoord / gelezen als de ruggengraat in een soort gootje ligt, dat de pony/paard dan ook (te) dik is.

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:30

ik weet wel dat als de ruggengraat bovenop de rug komt te leggen, dus
duidelijk zichbaar is zeg maar, dat er dan wel een wormenkuur nodig is.

maar goed dat is offtopic.

ik kijk altijd naar de croupe of kruis. ik kan eigenlijk niet precies uitleggen wat ik dan moet zien, maar als de buikkant zeg maar bol staat en erg dik is tja dan is ie te dik!!

groetjes dian

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:33

vanda's schreef:
dat moet toch wel!?!? of heb ik het nou mis...


ja dat moet, dat bedoelde ik niet, ik bedoelde dat Flair dus te dik is, bij haar voel ik ze echt helemaal niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:38

Dian schreef:
ik weet wel dat als de ruggengraat bovenop de rug komt te leggen, dus
duidelijk zichbaar is zeg maar, dat er dan wel een wormenkuur nodig is.


Dat is apart.
Het is wel een teken dat een paard wat aan de dunne kant is, maar niet ieder dun paard heeft wormen hoor! (al kan het wel samen gaan). Bovendien zit het ook nog eens in de bouw, het ene paard is van nature ronder op de rug dan de andere. En bij paarden die arm bespierd zijn steekt de ruggegraat ook nog wel eens uit.

Inderdaad ribben voelen, maar niet zien. En een 'gespleten kruis' (zo'n geultje bovenop de rug en kont) is vaak een teken dat een paard te vet is.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:38

als de ruggegraat bovenop ligt, wil niet altijd zeggen dat een paard een wormenkuur nodig heeft of te dik is. Mijn pony heeft het nu ook, en die is echt niet te dik. Hij is ziek geweest ( zenuwen) en zijn spieren in z'n rug zijn verslapt. Kwestie van traning dus weer

Twee manieren om te zien of een paard te dik is.
Van achteren kijken of de buiknaast zijn kont steekt
Voelen of je de ribben kunt voelen. Je mag ze niet zien, maar wel voelen!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:47

Joop is definately te vet... Hij heet dan ook vette. Maar wat wil je na een winter waarin ik hem bewust vet heb gehouden, omdat hij anders spierbevangen op stal staat na een dagje niks doen. En nu nog onze vakantieweekjes erbij...

Dat van het gespleten kruis heeft er niets mee te maken. Hercules is vol op in training, en heeft een vreselijk dikke kont. Echt zo'n vleeskoeienkont. Enorm gewoon, die heeft dus ook een gespleten kruis. Joop heeft dat ook, al vanaf dat hij 3 was. En hij is niet altijd te dik... Schijnheilig

Ik hoop maar dat ik dat laagje (hangbuik heeft hij ook nog eens een keer) er lekker af kan trainen. Als hij gaat lopen trekt hij zijn buikspieren meer samen (achterhand eronder) en dan zie je het al veel minder. Maar hij is echt een vetklep op het moment Lachen maar wel heeeeeel gelukkig! Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 15:43

Margreet schreef:
Inderdaad ribben voelen, maar niet zien. En een 'gespleten kruis' (zo'n geultje bovenop de rug en kont) is vaak een teken dat een paard te vet is.

Inderdaad...vaak...mijn paardje heeft dat ook, maar das een paint, en die hebben (nagenoeg) altijd een lekkere dikke gespierde kont. Haffies hebben het ook, en die zijn vaak niet te dik. Mijn paardje is in ieder geval niet te dik...hij is precies goed Lovers

De enigste manier die ik kan bedenken, is dat je de ribben wel moet kunnen voelen, maar niet moet kunnen zien. Wat Esme_27 zei klopt ook niet helemaal...naja...niet altijd. Kun je dus vergelijken met het gespeletenkruistheorie. Een paard kan gewoon een dun kontje hebben, waardoor je de buik dus veel beter ziet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 01:03

Sommige kenmerken verschillen per ras. Het "ribbenverhaal" klopt over het algemeen wel.
Wat ook een goede algemene indicatie is is de manenkam. Hieronder kan erg veel vet worden opgeslagen. Bij magere dieren voelt deze slap aan, bij te vette dieren kan de kam zelfs omvallen !
In elk geval is het wel of niet vet zijn daar goed te voelen.