Vermageren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Vermageren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 06:25

Ik heb de laatste tijd ondervonden dat mijn veulen aan het vermageren is. Ze heeft haar enkel bezeert een paar weken geleden en ik vraag me af of dit de reden zou kunnen zijn dat ze vermagert. Ze heeft speciaal voer voor veulens en krijgt meer dan voldoende, maar het lijkt alsof ze geen beetje aankomt.
Weet iemand wat ik verder kan doen zodat ze weer een beetje dikker wordt?

Alvast bedankt!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 08:38

Wat krijgt ze aan ruwvoer, ik ga er nu vanuit dat ze dat gewoon voldoende krijgt. Misschien dat je de veearts eens naar het voetje laten kijken, of ze bv geen infectie opgelopen heeft. Als de veearts er al naar gekeken heeft, en er was niks aan de hand, is het misschien mogelijk om haar een beetje mais of maispulp bij te voeren. De meesten worden daar wel wat "vetter" van. Overigens: pas op, beter een schraal veulen dan een vet veulen, het trekt vanzelf bij. Hun energie hebben ze nodig voor het groeien en daarom maken ze dus (erg) weinig vet aan.
Succes!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 08:57

Heb je het veulen ontwormd? Vaak is het zo dat ze van de wormen ook vermageren. Eerst ontwormen en dan veel ruwvoer zo nodig aangevuld met mais. Als ze groeien vermageren ze ook erg. Dat merk ik ook bij mijn bijna 4-jarige merrie. Die heeft nog groei spurten en zij vermagert dan ook erg.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

De veearts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 09:00

De veearts is geweest op maandag. Haar voet is stukken beter! Er is geen infectie! Ja, misschien is het de groeispurten! Ik vind het altijd wel eng hoor als ze zo gaan vermageren. Misschien dat ik maar wat mais bij zal voegen.

Nog bedankt voor de goeie raad he!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 10:38

Het kan idd geen kwaad als en veulen iets aan de magere kant is. Teveel gewicht (lees vet) kunnen de botten nog niet dragen. Ook zijn de meesten zo actief dat al het voer meteen omgezet wordt in energie.

Wel regelmatig ontwormen en zorgen dat het genoeg eiwit en Vit.A binnen krijgt.

Zolang de ogen en huid glanzen, het paard goed eet en vooral drinkt is er niks aan de hand als je eens een paar ribbetjes ziet.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Voel me al beter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 20:16

Bedankt voor de reacties!
Ik voel me al stukken beter. Haar vackt schijnt wel een beetje maar ze heeft zoveel haar dat het er een beetje stoffig uitziet. Ze krijgt de nodige voer en heeft haar ontwormer maandag gehad. Ik zou me niet zoveel zorgen moeten maken, maar veulens zijn net als kinderen he?