DubbelDun schreef:@SHan: met té bedoel je dat het niet goed zou zijn voor de pezen oid??
Goed diskussiepunt !! Maar die laat ik graag aan de kenners, heb er simpelweg geen verstand genoeg van om er een mening over te hebben.
Maar ik denk dat paarden op welke bodembedekker dan ook net zo 'wiebelig' staan als op de HIT-matras en als ze buiten in een zandpaddock lopen dat ook dan de pezen dat rulle zans moeten verwerken.
Een paard met gezonde pezen zal daar geen probleem mee horen te hebben. Heb je echter een paard dat wél een peesprobleem heeft, waarbij het beter zou zijn dat die op een harde ondergrond staat om de pezen zoveel mogelijk te ontlasten, dan kan ik me indenken dat een HIT-matras een minder goed idee is. Alhoewel ik daar dan de kanttekening bij maak dat dit ook geldt voor welke andere bodembedekker én dagelijk turnout in een zandpaddock.
Ja dat bedoel ik idd.
Ik heb geen paard met peesproblemen maar wel een 2,5 jarige die ik graag zo hard mogelijk laat worden wat betreft pezen botten en banden.
Als ik het zo lees zou het idd te zacht kunnen zijn dus.
Ik heb in 1 box equimat liggen, dit is waarschijnlijk iets harder dan de hitmatras.
Het jonge paard komt bijna weer thuis dus daar zoek ik ook nog een mat voor maar die equimat is in Nederland niet meer verkrijgbaar, vandaar mijn interesse.

En hoeft hij nooit meer op stal wat mij betreft.