Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:42

DubbelDun schreef:
@SHan: met té bedoel je dat het niet goed zou zijn voor de pezen oid??
Goed diskussiepunt !! Maar die laat ik graag aan de kenners, heb er simpelweg geen verstand genoeg van om er een mening over te hebben.
Maar ik denk dat paarden op welke bodembedekker dan ook net zo 'wiebelig' staan als op de HIT-matras en als ze buiten in een zandpaddock lopen dat ook dan de pezen dat rulle zans moeten verwerken.
Een paard met gezonde pezen zal daar geen probleem mee horen te hebben. Heb je echter een paard dat wél een peesprobleem heeft, waarbij het beter zou zijn dat die op een harde ondergrond staat om de pezen zoveel mogelijk te ontlasten, dan kan ik me indenken dat een HIT-matras een minder goed idee is. Alhoewel ik daar dan de kanttekening bij maak dat dit ook geldt voor welke andere bodembedekker én dagelijk turnout in een zandpaddock.

Ja dat bedoel ik idd.
Ik heb geen paard met peesproblemen maar wel een 2,5 jarige die ik graag zo hard mogelijk laat worden wat betreft pezen botten en banden.
Als ik het zo lees zou het idd te zacht kunnen zijn dus.
Ik heb in 1 box equimat liggen, dit is waarschijnlijk iets harder dan de hitmatras.
Het jonge paard komt bijna weer thuis dus daar zoek ik ook nog een mat voor maar die equimat is in Nederland niet meer verkrijgbaar, vandaar mijn interesse.

wuswa

Re: Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:19

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:23

mijn paarden staat gewoon op stro. heb van die grote balen. en dr gaan 4 grote plakken in staan dus echt mega hoog in het stro, dan haal ik elke dag de drollen en natte plekken eruit. een week nadat ik 4 plakken heb gedaan gaat er een meestal nog een half plakje tot en plak bij, soms ook niet afhankelijk van hoeveel stro er nog in de box ligt. en dan de week daarna haal ik hem meestal helemaal leeg.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:52

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:05

Mijne staat op vlas, en ligt best een zooi in. Gaan in het begin 5 balen in, en achterste strook in stal is kaal (poept ze). Ik haal mest er elke dag uit, de natste plasplekken 1x per week. Nieuwe baal erin als ik dat nodig vind, in de winter was dat geloof ik 1x per week (staan helaas veel op stal). Beetje potten en ontstond er een vaste onderlaag die ik laat liggen. Ze plast gelukkig maar op 1 plek, en alleen die hoef ik leeg te maken.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:07

Vlas, ideaal!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:16

Ik heb een dunne laag gehakseld koolzaad met daaroverheen een dikke laag stro. Ik heb een inloopstal, plassen doen ze binnen, poepen buiten.
Het stro blijft nagenoeg droog, schep wel dagelijks het natte koolzaad eruit, beetje schoon erbij en dan 2 plakjes stro.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:12

Stro Eigelijk ben ik er niet zo van omdat hij er erg van hoest
elke dag word zijn stal uitgemest
Laatst bijgewerkt door irise456 op 16-10-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:23

wij gebruiken stro
elke dag 4 of 5 plakken per box
1 keer per 3 halen we alles eruit
paarden staan altijd droog en ruikt altijd fris
onze dierenarts is ook voorstander van potten
winters geeft beetje warmte
is ook goed voor de hoeven al paarden ongeduldig zijn
wij fokken elk jaar 2 veulens
merry,s staan ook in de pot boxen met flink wat extra stro
is prachtig gezicht paarden heerlijk languit in stro genieten
dan geniet je ook terug daar gaat bij ons om

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:52

Babiche staat het hele jaar door buiten (weide en/of paddock) en heeft dan een uitloopstal waar rubberen matten in liggen. Ideaal, lekker makkelijk schoon te houden en ook handig als je je paard in de winter eens wil wassen/afspuiten. Gewoon op stal zetten en alle deuren dicht :)
In de winter gaat ze 's nachts altijd in een stal waar een toch wel flinke laag vlas in ligt.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:58

Stro! Ik mest elke dag af, zodat ze iedere nacht weer een lekkere schone stal hebben..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:03

Hier ook stro, iedere dag de mest en natte plekken eruit en dan lekker schoon stro erin. Ik schep de stal nooit helemaal leeg, maar laat altijd wat oud stro liggen anders eet Lidar de hele stal leeg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:16

mijn tinkerveulens en tuiger hebben in en uitloopstallen zonder voorschot en lopen hun stro door hun hele uitloopweide, wat weer inhoud dat ik dat weer naar binnen moet harken als het nog droog is. Mijn tinkerveulens poepen een paar keer in de stal, maar meer wanneer ze hun eten opeten, voor de rest staan ze buiten, dus het overgrote deel van de poep ligt buiten. Mijn tuiger daar in tegen, die poept en plast alleen in haar uitloopstal. Ze plast niet op zandgrond en is dat nou net wat haar uitloopweide is. Dus haar stal is elke dag nat en vol met poep. Dus dat is flink mesten en flink opstrooien elke dag. Bij de tinkerveulens wil ik dat als ze zouden liggen ze warm zouden liggen, dus daarom dat ik daar ook stro in heb liggen, maar aan de vlekken op hun huidje te zien liggen ze veel liever buiten in het zonnetje ( wanneer deze schijnt).
Dus bij mij stro, ik zorg dat er altijd hooi aanwezig is, dus het beetje stro dat ze eten is puur voor de knabbel, het echte werk laten ze los op het hooi, dus ben niet bang voor verstoppingen.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:23

Mijn paard staat ook op stro. Elke dag worden de drollen en natte plekken eruit gehaald en evt bijgestrooid. Een keer per week gaat de hele stal leeg en opnieuw helemaal opgestrooid.
Dit gaat super. Mijn paard eet af en toe een beetje stro, maar niet heel veel.
op mijn vorige stal moest ik zelf mesten, nu niet meer. heerlijk lui!!!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:55

Vlas :) . Er liggen denk ik zo'n 6-8 balen in, best royaal dus. Ik vind het heel erg belangrijk dat de stal schoon en droog is, dus ik mest zelf iedere dag uit en haal dan de natte plekken en de drollen eruit. Soms zelfs 2x ('s avonds nog een keer de drollen eruit).
Tot juli stond ze nog op stro, maar dat was altijd 1 grote smeerboel en bleef zeiknat. Bovendien stoft het verschrikkelijk. Vlas is eigenlijk altijd droog, maar mijn paard is ook erg schoon op stal.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:57

mijne staat op vlas, 1 keer in de 2 dagen het natte eruit halen en elke week een nieuwe baal bij in...

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:58

De mijne staat op stro en elke dag word het natte en het poep eruit gehaald en daarbij word ook weer opgestrooid. Ik moet zeggen we hebben altijd heel fijn en mooi stro.

Eentje bij ons op stal staat op houtvezels. Daarvan haal ik elke dag de natte stukken eruit en ook het poep en doe ik ook elke dag nieuwe houtvezels erbij.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:57

Mijn pony staat op vlas en doet zo'n weekje met 1 baal vlas.
Ik haal de mest eruit en hark het dan een beetje om. Prima spul! ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:39

Helemaal niets, alleen rubbermatten. Liggen doen ze wel op de weide.

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:27

mijn paarden staan op vlas op een betonnen vloer zonder put.
Er zijn er 2 die het vlas erg naar achteren schrapen en dus kaal staan.

Blijft zo'n hit-matras dan liggen?
En kan deze in een stal zonder put?

Het lijkt me namelijk een stuk comfortabeler voor de dames ook omdat er 1 drachtig is en het voor een veulen ook wat zachter is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:02

Nu heb ik: rubberen matten met daarop een laag vlas die ik min of meer pot (hele natte plekken eruit, eens in de zoveel tijd een halve baal erbij) en daarop een laag stro, dat vind ik makkelijk uitmesten en dan kan hij ook zacht en warm liggen.

En per 1 november staat hij op: grond :D En hoeft hij nooit meer op stal wat mij betreft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:05

Update: er komt volgende week een wintervoorraad.....

houtvezel!

Toch maar. Ivm risico en dergelijke, heb haar net weer helemaal heel en eigenlijk geen lef om nu al te gaan stunten.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:06

Ik trek elke dag de natte plekken en de drollen eruit. Daarna strooi ik er een plak hooi doorheen.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:09

Die van mij staat op vlas.
De stalhouder haalt 2x pr dag de mest eruit, en iig 1x per dag de natte plekken. Hoe vaak er nieuw bij gaat let ik eigenlijk niet op. 2 of 3 keer ofzo, maar dan wel meteen een hele hoop.
Toch blijft het een viespeuk, maar goed er zijn ergere op stal :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:12

zijn er hier ook mensen die hun paarden in een in-en-uit loop stal hebben en dan alleen matten op de grond hebben liggen? Wat is jullie ervaring en vinden jullie dat warm genoeg voor je paarden voor de winter?