hoe pak ik dit aan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

hoe pak ik dit aan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 21:05

mijn pony gaat misschien de wei op als zijn been een beetje is geheeld. dit is al over een maandje. hij krijgt nu 2x 3/4 schep biks (hij stapt alleen) per dag en kuilgras. hij stond eerst maar heeeel weinig in de wei. als ik hem in de wei ga zetten hoe kan ik dat dan het best opbouwen? hij is geschoren, wel al wat aangegroeit want het was september ofzo. zal ik een regendek of iets dergelijks opdoen?????? ik wil hem dag en nacht op de wei, zodat hij lekker kan lopen, omdat hij nu alleen mag stappen en ik niet 24 uur per dag kan! Knipoog ik zorg wel voor gezelschap en een schuilstalletje. hoe moet ik het voer afbouwen en de wei opbouwen. ik denk dat ik met opbouwen op de manege begin en hem dan als het wat langer wordt wat verder weg moet zetten (op de manege is geen schuilstal). als jullie hier ervaring mee hebben of er wat van af weten willen jullie mijn vragen dan beantwoorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:59

Nou eerst even over de deken. Je kan hem idd het beste wel een deken op doen. niet alleen een regen maar ook iets met een voering (niet te dik kijk naar het weer van nu!) Zodat hij geen kouw vat. En over het voeren ik zou eerste beginnnen hem te laten grazen waar jij bij staat 10 min. Dan doe je dat ongeveer 3à4 keer achter elkaar (nog niks van het eten weghalen) En dan begin je met 4 dagen lang 30 min (je haalt nu een klein handje bix weg) En na die 4 dagen begin je met een klein uurtje. Nu haal je een"echte" hand bix weg. En zo bouw je het op dan doe je hem 2 dagen 1,5 uur staan en haal je 2 handen bix weg En daarna begin je met 2, 5 uur ( 2 dagen lang) en daarna begin je te kijken of je het kan verruimen met een uur dus dat je hem 3, 5 uur laat staan ergens. ( onder tussen haal je 3 handen weg van het voer. met het hooi net ze je haalt telkens een plukje weg alhoewel hij wel elke dag hooi ter aanvulling moet hebben.
Vingers aflikken En zo bouw je dat op het duurt wel even.. je zou op een gegeven moment wel 2 keer per dag moeten gaan als er b.v 5 uur tussen zit) 's morgens voor school en na schooltijd een keertje. En langzamerhand bouw je dat zo op. Bij mij heeft het ongeveer 4 weken geduurt voordat ze gewend was en niet meer koliekgevoelig.. Gaaaap duurt best wel lang maar ja beter op de goede manier als een ziek paard!! Clown *LOL*

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:00

Geef hem een winter deken op!
En geef hem eerst een klein stukje wei..
en dan steeds iets meer ( als het op begint te raken!)
Maar als hij de stal gewent is... doe hem dan wel een lekker warm dekentje op!
JA en met dat biks (zie sabrina) Haha!
Succes!

xxxx

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:09

ik heb het met iwan zo gedaan
hij ging eerst eeh half uur het land op na een week 1uur of anderhalf
daarna een uur of 3 zo heb ik het op gebouwt na 3 ,4 weken stond hij 24 uur per dag op het land het voor heb ik ook toen steeds wat minder gedaan ander kreeg hij teveel eiwitten binnen
ook het hooi heb ik toen langzaam gehalveerd
toen hij op het land stond ging ik hem steets een half schepje bix geven en als er te weinig gras stond gaf ik hem een plak je hooi
iwan had genoeg haar toen hij op het land stond dus ik had hem toen geen deken om gedaan dat was ne ook af geraden wand hij moet wel weerstand krijgen en dat krijgt hij met deken niet zijden ze als je hem ergens anders gaat zetten denk ik wel dat je er een schetlandertje bij moet zetten anders staat hij zo alleen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:13

Pony van mijn zusje staat nu ook dag en nacht op de wei ivm chronische bronchitis. Ze heeft een hele dunne vacht en wij zaten dus ook met dat probleem. We doen 's nachts een hele dikke waterdichte (nu ondertussen waterafstotend denk ik }> ) op en 's morgens tijdens het voeren een 200 grams deken. Gaat het regenen of regent het al dan krijgt ze er een dunne regendeken over heen, of zodra de deken nat is krijgt ze een droge op (Mijn zusje heeft heel veel geluk dat de dekens van mijn vorige pony redelijk passen, genoeg dekens dus) Over een maand is het een stuk warmer en dan denk ik dat je ook 's nachts wel met een dunne deken af kan. Of je gooit er een andere deken onder/overheen. Veel succes!!!!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 00:55

oke, bedankt. ik weet niet of ik iets dicht bij kan regelen, zodat ik er wat vaker heen kan??????!!!!!!!!!! ik probeer het. dn zal ik op de manege ook nog wat hulp en advies vragen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 09:33

Eerst over die deken, ik persoonlijk vind het onzin om je pony een deken op te gooien, behalve als die geschoren is. Heeft die een wintervacht dan zou je hem eventueel een dun dekentje alleen voor de nacht op kunnen doen, maar echt geen winterdeken! Het is nu al niet echt koud meer en over een maand vermoed ik dat de nachttemperatuur warmer is dan nu. Een pony verpest je alleen maar als je hem gaat verwennen met een deken.
Over dat opbouwen, het ligt er maar net aan hoeveel gras er staat. Zal nog niet zo heel veel zijn. Zelf bouw ik het nooit echt op, eerst een paar weken alleen overdag en dan ook 's nachts. Ik weet niet of jij die mogelijkheid hebt? Als je hem gelijk dag en nacht erop zet zou ik afhankelijk van de hoeveelheid gras minder biks geven.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 10:47

nou als hij geen koliek krijgt zou dat wel beter zijn(voor mijn tijden). ik kan hem eerst 2 weken geen kui geven en hem overdag van 9.00 tot 17.00 op het land zetten en dan een paar keer tot 20.00 en dan hele nachten. ik kijk wel of er een landje meet weinig gras is Haha! Scheve mond