Dek op in de winter of zo in de wei???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saranyu

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: vlak bij Den Bosch

Dek op in de winter of zo in de wei???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 12:36

Hoi allemaal,
Even een wintervraagje...dat is het natuurlijk tenslotte alweer snel!!
Mijn fjord staat altijd in de wei, nu heb ik m al drie jaar vanaf veulen zijn maar dit is het eerste jaar dat ik er ook op kan rijden.
Nu vroeg ik mij af...hoe doe ik dat in de winter??? Hij zal dadelijk een dikke vacht gaan krijgen en dus tijdens het rijden gaan zweten, wat moet ik dan daarna met hem doen?? Een deken voor een uurtje opleggen is lastig aangezien ik er niet vlak bij woon, op stal voor een uurtje is ook niet makkelijk want dan gaat hij lopen schuren, maar hoe moet ik het dan wel doen???
Als ik ga rijden rijd ik meestal een uur in de bak of een paar uur buiten...
Heeft iemand tips want ik zie het niet zitten dat hij dadelijk verkouden gaat worden!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:45

Goed uitstappen en niet teveel in het zweet jagen.

Kan niemand anders de deken af doen?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:34

Ik heb dat zelfde probleem met shetlanders. Ook extreem wollig in de winter. Dennis nog extremer omdat die afgelopen winters geschoren is. Afgelopen jaar is hij pas in januari geschoren vlak voor de hengstenkeuring, daarvoor heeft hij enkel op het land gelopen.

Wat ik dit jaar ga doen is enkel een strook over de borst en hals scheren. Mooi is anders, maar het is echt super functioneel. Ze kunnen hun warmte veel beter kwijt, en kunnen toch lekker buiten blijven staan. Zweten zullen ze blijven doen, maar veel minder. Toen ik dit vorig jaar december bij Dennis gedaan had was hij meteen een stuk frisser en voorwaardser. Hij kreeg weer lol in het werk toen hij zijn warmte beter kwijt kon.