Ademen paard: Wat is normaal???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Ademen paard: Wat is normaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 11:22

Ja hoor, daar ben ik weer... Ik kan het niet uitstaan (jullie ondertussen ook niet, denk ik), maar ik ben weer in twijfel gebracht door verschillende mensen over de manier van ademen van Son...

Ik hoop dan ook dat iemand mij hier uit kan leggen wat een 'normale' ademhaling is en of wat Son doet echt abnormaal is. Ik weet het dus echt niet meer.

Even in het kort wat er allemaal gebeurd is de afgelopen zomer: Son was al even niet tof, wat te stil eigenlijk. Dit begon met het warme weer. Vlak voor de hittegolf zagen we dat ze ineens raar ademde en veel te snel. Tijdens de uitademing trok ze haar buik in. Ik in paniek, VA erbij en bloed getapt. Uit het bloedonderzoek bleek bloedarmoede, dit verklaarde al erg veel van haar slome gedrag. Maar niet de ademhaling natuurlijk. De VA hoorde wel een kraakje in haar longen en dacht aan een lichte dampigheid.

Ze is echter nog nooit echt verkouden geweest en heeft ook nooit gehoest. Wel merkten we dat het langer duurde voordat ze op adem was na het rijden, maar het was toen ook net van dat warme weer. Ook hoesten heeft ze nooit gedaan. Het enige wat ik weleens zag (dat noemde ik dan verkouden) was een waterige, heldere neusuitvloeiing en als ze tijdens het werk brieste, dan zat er soms een wit vlokje in. Tijdens de hittegolf was het een drama, ze stond de hele dag te puffen en kon duidelijk niet meer tegen die warmte. Uit de zon dus, in stal gezet waar het lekker koel was. In combinatie met de 10-daagse Ventipulminkuur knapte ze goed op. Nu is Son bijna de oude, ze kan weer een half uur stappen (werktempo), met af en toe een drafje tussendoor, zonder buiten adem te raken. Ook heeft ze haar streken weer terug... maakt het hek open om extra voer te bemachtigen e.d. Lachen

Maar... ze ademt nog steeds heel af en toe uit met haar buik erbij... Dus als ze uitademt zie je dat ze haar buik optrekt van achter naar voor. Het lijkt op de beweging die de buik maakt als een paard ineens schrikt of briest. Volgens mijn vriendin die haar ook op haar slechtste momenten dagelijks zag, is ze weer aan het naknijpen. Mijn smid ziet echter niets bijzonders, heeft het over een normale buikslag. Ikzelf zie af en toe een klein knijpje, maar gezien het bokkeweer van gisteren (veel regen) nog verklaarbaar. Over anderhalve week komt de VA weer voor controle bloed tappen, hij luistert dan ook weer naar haar longen. Ik vraag me af of deze manier van ademen binnen het normale valt of dat het toch een dampige ademhaling is. Of dat het nog het gevolg is van de allergische reactie op iets in combinatie met de hitte... Weet iemand het?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:28

echt een antwoord op je vraag heb ik niet.....
maar als ik jou was zou ik het gewoon goed in de gaten houden en wachten tot de VA weer komt over anderhalve week.
Tot die tijd gewoon erg oplettend blijven en als haar toestand verslegterd de VA bellen en vragen of hij eerder wil komen....
Maar probeer je niet TE veel zorgen te gaan maken....
Iig heel erg veel sterkte, en laat je ons de uitslag weten over anderhalve week?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:31

Dat na-knijpen met de buik, dat hoor je (in rust) natuurlijk niet te zien. Mijn paard heeft astma, als ze daar last van heeft doet ze dat ook een beetje, maar op het moment dat ze geen last heeft, is er aan haar ademhaling niets te zien.

Als ze af en toe een beetje na-knijpt is dat natuurlijk een punt van zorg, maar dan is ze echt nog niet heel erg benauwd hoor... je moet er natuurlijk wel wat aan doen, maar je bent al met de DA bezig, begrijp ik!

Ik heb je voorgaande verhalen niet gelezen, dus misschien een hele domme vraag, mag ze niet meer lopen van de DA? Ik ben ook een tijd met m'n paard aan het tobben geweest voordat we precies wisten wat het was, maar al die tijd zei mijn DA dat ze veel (tempo) moest lopen, dus juist goed buiten adem, zeg maar. Dan komt eventueel slijm er makkelijker uit.

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 17:07

Ja, ze moest zelfs blijven lopen. Maar wegens de bloedarmoede en de benauwdheid slechts een half uurtje wandelen/stappen. Buiten adem raken was dus tijdens die warmte geen probleem... Tja en nu... nu mag ze in principe nog steeds alleen stappen, maar het is een eigenwijze dame, die af en toe een drafje wenst te maken. Zelfs in het land galoppeert ze af en toe weer. Maar dat extra'tje dat ze tijdens de uitademing zo nu en dan doet zint me niet.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:18

Mijn paard heeft COPD, dus een verminderde longfunktie. Omdat de longblaasjes deels hun elasticiteit hebben verloren kan de lucht uit zichzelf dus niet meer helemaal uit de longen komen en moeten de spieren in de buik daarbij helpen.

Als een paard dit lang doet dan krijg je 'weerribben' te zien. Aan de achterkand van de buik zie je dan uitstekende 'ribben'. Dit zijn eigenlijk sterk ontwikkelde spieren.

Een paard hoeft niet verkouden geweest te zijn om een longprobleem te hebben. Het kan ook een reactie zijn op stoffig (beschimmeld) hooi, of dito stro waardoor er een allergische reactie optreedt.
Ventipulmin lijkt te helpen, maar bestrijdt alleen de symptomen, niet de oorzaak. Verder is Ventipulmin heel slecht voor de maag/darmwand bij langdurig gebruik. Maagzweren komen dus snel voor.

Beweging is goed, want zo blijven de nog overgebleven longblaasjes actief en gezond. Maar wel met mate, dus luister naar je paard wat ze nog aan kan. Sommige paarden moet je tegen zichzelf beschermen door ze in te houden.
Verder moet je op kleine dingen letten: idd niet met te warm weer gaan rijden/trainen, bij wind liever tegen de wind in dan met de wind mee rijden (stof) .

Als je er goed mee omgaat kan je paard er oud mee worden Haha!