Onderhoud leren laarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Onderhoud leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 23:21

Wat doen jullie aan onderhoud van je leren laarzen?

Vind het echt moeilijk.. iedereen zegt wat anders.. de ene zegt dat de Cleanser en Wax spays van petri geweldig zijn! de ander zegt dat je beter af en toe met zadelzeep schoon kan maken en daarna invetten.. De ander zegt weer dat je het met een vochtig doekje af moet doen en daarna beetje schoensmeer erop..

hoe, wat en wanneer doen jullie er iets mee?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:24

ik doe als ze heel erg onder het zand zitten eerst even met water af (anders gaat het schuren) daarna heb ik een soort zadelzeep in vloeibare vorm Ledercombi heet het. daarna doe ik laarzenwax erover en en soms ook nog lederdressing. ik doe nooit olie worden ze slap van

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:30

Laten opdrogen, rommel erafborstelen en insmeren met schoensmeer....

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:41

Zadelzeep, Kiwi in de fik en borstelen maar. Als laatste poetsen met een panty en je bent voor je haren geen spiegel meer nodig! Lachen

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:45

ik maak ze gewoon schoon met zadelzeep en behandel ze daarna met laarzenwas van de horselover, worden ze weer echt super mooi van

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:02

De mijne heb ik nu 3.5 jaar en je zou zeggen dat ze nog nieuw zijn (Cavallo).
Ik ben geen goede onderhoudster, het enige wat ik doe: na het rijden even schoonmaken met een sponsje en wat water en heel soms wat zadelzeep. 1x per 2 weken invetten met Cavallo Wax.
Poetsen doe ik ze maar 1 of 2x per jaar.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:08

Ik doe ze (bijna) elke keer na het rijden schoonmaken met zadelzeep en ongeveer 1x in de twee weken invetten met ledervet. Ben er wel aan het denken om lederwax te gaan gebruiken.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 23:23

zadelzeep is dus niet slecht voor je laarzen?

Zelf doe ik altijd met een sponsje af die vettig is (omdat ik daar ook wel eens mee invet) maar het niet heel erg vet maakt.. zo worden ze zwart en lijken ze schoon.. heel zelde doe ik ze met zadelzeep..

maar laarzen moeten toch vet zijn.. aangeizen ik er ook mee door de zee ga..

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:06

Rommel eraf borstelen, schoonmaken met een milde zadelzeep en eventueel 24 uur in de wax.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:34

Zadelzeep is niet heel slecht, maar niet te vaak.
Ledervet/dressing zijn vaak funest voor laarzen. Ze worden er te soepel van en gaan scheuren, de naden laten los en de balijnen scheuren uit.

Petri houd vast aan de cleaner en was, cavallo adviseert water en kiwi schoenpoets.

Dit laatste is voor alle laarzen goed! En de kiwi maakt de laarzen ook nog es goed waterafstotend.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 07:52

onder de kraan, af en toe wat zadelzeep. Verder gebruik ik afhankelijk van m'n bui en zin, laarzenwas, ledervet of HaRa.

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:38

Carolien007 schreef:
ik maak ze gewoon schoon met zadelzeep en behandel ze daarna met laarzenwas van de horselover, worden ze weer echt super mooi van



Ik ook, die laarzenwas krijg je bij aankoop van een paar laarzen, dus dat zal wel goed zijn!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:56

volgens de ruitersportzaak waar ik ze gekocht heb absoluut geen zadelzeep! Laarzen hebben een hele andere coating dan zadels en zo zou je je leren rijlaarzen kunnen aantasten...

Ik maak ze altijd na het rijden schoon met een sponsje en lauwwarm water. Dan afdrogen. 1x in de week/2 weken maak ik ze daarna schoon met Petri spray en de ene keer wax ze dan in met Cavallo wax, de volgende keer met kiwi schoenpoets, die ik eerst verwarm in de magnetron. Ik heb ze bijna 3 jaar en pas vroeg nog iemand of ik nieuwe rijlaarzen had...

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:56

Schoensmeer gebruik ik niet meer, omdat dit onder het rijden afgeeft op je zweetblad en je uiteindelijk donkere vegen op je dekje krijgt. Die krijg je er met wassen ook echt niet uit, heel zonde Scheve mond

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:59

zadelzeep is mij juist aangeraden. Als je laarzen hebt van rundleer, dan zit daar geen coating op. Leer met coating is veneto leer.

Petrie laarzen zijn erg stug, ik heb mijn petries een half jaar lang meerdere keren per week geolied, en pas na een half jaar zaten ze goed. Het leer gaat er niet van kapot, en de stiksels ook niet, de boel niet verzuipen uiteraard. Olie schijnt niet zo goed te zijn, nou mijn laarzen hebben er niet onder geleden.

Cavallo heeft soepeler laarzen, die zitten mij beter (helaas zjin ze mij te wijd geworden omdat m'n kuiten dunner geworden zijn, maar voorlopig doe ik ze nog niet weg).

Zowel laarzen van Cavallo als van Petrie kunnen prima over zadelzeep.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:29

Ik heb kalfsleren laarzen, ook zonder coating, was niet het juiste woord, over mijn zadel zit ook geen coating, maar toch is het anders bewerkt van elkaar. Sorry voor de verkeerde woordkeus...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:05

Om het vuil eraf te halen kun je speciale laarscleaners kopen, maar ook gewoon Step1 van CDM of nog simpeler, spiritus gebruiken. Daarna laten drogen en inpoetsen met goede schoensmeer (Kiwi) en uitpoetsen. Olie, vet e.d. maken het leer te week en daardoor krijg je sneller slijtage. Iedereen die beweert daar geen last van te hebben zal wel gelijk hebben. Het vervelende alleen is dat je garantie met dit soort onderhoud wel naar het nul-punt daalt... beetje jammer voor je laarzen van meestal 300,= of meer Haha!