zadel naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

zadel naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 20:50

Ik rijd weleens op een pony die heeft net een nieuw zadel. Het zadel ligt goed op de rug qua schoftvrijheid enz. Alleen als ze bokt dan gaat de achterkant van het zadel omhoog.
Wat is hier aan te doen? En is hier wat aan te doen?
Ze heeft een hele ronde buik en een hoge schoft. De pony is zeer smal gebouwd. Ook met een heleboel andere zadels heeft ze er last van. De meeste zadels passen geeneens want die glijden er gelijk af.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:57

Zorgen dat ze niet bokt.
Waarom bokt ze? Rugproblemen?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 21:06

Ze bokt uit onwennigheid. De pony is gekocht. Er is toen een paar keer op gereden daarna heeft ze eerst een hele poos niet gelopen omdat ze moest veulenen.
Sinds een tijdje wordt er weer op gereden als je dan wil aangalloperen bokt ze weleens. Dit is vervelend want je moet haar dan eerst opnieuw opzadelen want het zadel schuift niet terug. Ze wordt nu nog weinig gereden dat wordt wel meer.
Er rijdt een meisje op van bijna tien die dat schuiven en oplichten van achterkant zadel erg eng vind. Daarom vroeg ik me af hoe je het kan voorkomen.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:28

Maar dan nog is het nog niet uit te sluiten dat hij/zij geen last van zijn rug kan hebben?
Misschien kan het ook door het zadel komen?
Het is natuurlijk niet goed dat het zadel verschuift, misschien kan je een zadel maker laten komen??
Een staart riem wil tijdelijk ook wel helpen, maar het is natuurlijk niet de oplossing.
Je moet gewoon een passend zadel hebben.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 23:18

Als een zadel verschuift dan past hij niet!!!! Dus ik zou toch kijken naar een anders zadel, want het probleem los je zo niet op.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 07:52

Alle zadels die tot nu toe op de rug van de merrie hebben gelegen verschuiven omdat je een handbreedte achter de voorbenen de singel vastmaakt. De singel gaat ook naar voren omdat ze daar veel smaller is. Ze wordt al wel dunner qua buik en dan is het denk ik wel over.
Ze bokt bijna nooit dus denk niet dat ze last van haar rug heeft. Als ze bokt is het één of twee keer. Eerst kreeg je er een heleboel achter elkaar nu niet meer.
Zijn er ook andere dingen te gebruiken dan een staartriem? Als het niet over is terwijl ze toch dunner is geworden krijgt ze wel een ander zadel.
Maar ik wil een tijdelijke oplossing omdat het waarschijnlijk overgaat voor het ruitertje dat nog geeneens tien is. Ze vind dus doodeng.
Ik wil best met een staartriem proberen, maar die kan waarschijnlijk niet vast aan dit zadel. Er zit geen haakje aan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:23

Dyonne schreef:
Zijn er ook andere dingen te gebruiken dan een staartriem?


Voorsingel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:42

of een staartriem idd.
Mijn pony (shetlander) wordt ook met een staartriem gereden, anders zit je na 1x galoperen gewoon op haar nek.
En dat heeft niets te maken met dat het zadel niet past, maar mijn pony heeft gewoon 0,0 schoft.
Aangezien de pony waar jij het over hebt een hoge schoft heeft, denk ik toch dat het hier wel iets te maken heeft met een niet passend zadel

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 20:19

Ze heeft wel een schoft, maar het zadel kan (omdat je onder een zadel door hoort te kunnen kijken) over de schoft heen en schuift dan dus op/over de schoft. Daarom is he wel de bedoeling dat er een staartriem aan komt. Kun je die er toch een staartriem aanzetten als er niet zo'n haakje aanzit voor een staartriem?
Alvast bedankt voor de reacties.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:37

Tja het enige wat ik nog zou weten is een op maat gemaakt zadel. De zadelmaker kan hem zo aanpassen dat ie zelfs op een pony zonder schoft (redelijk) kan blijven liggen. Wel een duur grapje lijkt me. Verder zou ik het ook niet weten, behalve zonder zadel rijden.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:42

Dyonne schreef:
Ze heeft wel een schoft, maar het zadel kan (omdat je onder een zadel door hoort te kunnen kijken) over de schoft heen en schuift dan dus op/over de schoft. Daarom is he wel de bedoeling dat er een staartriem aan komt. Kun je die er toch een staartriem aanzetten als er niet zo'n haakje aanzit voor een staartriem?
Alvast bedankt voor de reacties.


Het is mogelijk om een haakje er aan vast te maken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 08:02

Dan zal de eigenaar er in ieder geval een haakje aanmaken.
Een op maat gemaakt zadel zal hij te duur vinden. En als een staartriem werkt is dat veel goedkoper. Ze heeft geen last van het zadel. Als ze dat wel krijgt dan moet ze wel een ander zadel.
Bedankt voor de reacties

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:54

Kunnen de singelstoten (of hoe heet dat; daar waar de singel aan vast gemaakt wordt?) niet verlegd worden, en dus iets uitelkaar worden vast gezet aan het zadel? Is ook gedaan met ons zadel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:26

als er geen ringetje voor een staartriem aan je zadel zit kan je in de meeste ruitersportzaken een soort lipje kopen wat je tussen de kussens van je zadel schuift.
Heb ik ook, en werkt super!
Kan er helaas geen plaatje van vinden