Toontredende stand, ernstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Toontredende stand, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 00:02

Ik ben vandaag met Liesjuh en Nassie mee wezen kijken naar een paardje. Ik vond het een erg leuk paard, chique ding, kon leuk lopen en leek ook een fijn karakter te hebben.
Enige 'probleem' was dat het paard voor toontredend stond, voornamelijk rechtsvoor. Niet heel ernstig, maar wel goed te zien. Op stand was het minder te zien dan in beweging. Op stand leken de voeten vrijwel recht, in draf was te zien dat de voet vanaf de kogel iets naar binnen stond, hoewel ze niet maaide.
Nu vond ik haar hoeven er ook niet heel netjes uitzien, die waren erg lang, en de toontredende hoef was ook langer dan de andere.
In hoeverre is een toontredende stand een beperking, en in hoeverre levert het snellere slijtage en blessures op?

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:35

Dat is een goed van je..! OK dan!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:52

mijn paard is licht toontredend volgens mijn smid
als je goed kijkt zie je het ook.
mijn paard maait ook niet en heeft er absoluut geen last van
volgens mijn smid moet ik me er ook niet druk om maken
wel groeien de hoeven van mijn paard gestaag(dat heeft niks met toontredend te maken)
en ben ik blij als ie net de 8 weken haalt.

zoals ik het bij jouw lees zou ik me er niet te druk over maken maar je kan er natuurlijk altijd even een onafhankelijke smid naar laten kijken.
succes Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:09


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:16

ik heb een Noriker, een Oostenrijks trekpaard, die zijn allemaal in min of meerdere mate toontredend, is normaal bij dat ras, komt doordat ze normaal gesproken in de bergen lopen.

Mijn Morrie is linskvoor heel erg toontredend en rechtsvoor iets minder.

Zodra hij in Nederland kwam is de smid gaan corrigeren, maar dat is niet gelukt. Morrie loopt nu op blote voeten met scheve voorbenen en maait heel erg, maar hij loopt er prima mee!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 01:18

Toontreding kan problemen geven in de groei van de hoef. Vergelijk het maar met scheef lopen, de ene kant van je schoen slijt harder dan de andere. De kant van de hoef die meer belast wordt slijt harder, de kant daar tegenover brokkelt eerder. Als je de hoef laat beslaan zal het ijzer scheef slijten wat druk op de gewrichten geeft. De kans dat je het ijzer verliest is groter dan bij een niet toontredend paard omdat een toontredende hoef altijd een goede en slechte zijde heeft. Zonder ijzers is dan dus beter. Let goed op "geen gebreken kopen, die komen namelijk vanzelf wel". Bedenk goed wat je wilt. Als je een hoefbelastende sport wilt doen, betuigen, endurance dan kun je dit beter niet hebben.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 01:31

weet niet hoe oud het dier is, maar het kan nog rechttrekken als de borst wat breder uitgroeit, gaat dan vanzelf. Mijn paard is ook toontredend maar heeft daar totaal geen last van. Denk dat als je op latere leeftijd gaat corrigeren dat er dan pas problemen gaan kopen. Een ijzer trekt de hoef ook wel eens recht omdat het paard balans moet zoeken in de hoef, kan het zomaar een stuk minder zijn. Ben er niet zeker van of je voor mennen of endurance dit beter niet kunt hebben. Neem aan dat springen dan ook hoefbelastend is. Heb een quarter gehad die toontredend was en onwijs maaide, maar kon perfect lange afstanden lopen en nog erg snel ook, die had er totaal geen last van zo te merken. Succes!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:55

Citaat:
Bedenk goed wat je wilt. Als je een hoefbelastende sport wilt doen, betuigen, endurance dan kun je dit beter niet hebben.


dat is het enige wat ze in Oostenrijk doen met Norikers, die allemaal toontredend zijn, omdat het gewoon bij het ras hoort.

Ze werken in de bosbouw in de bergen en slepen bomen uit het bos.

Ik werk al jaren met Norikers en het is dus geen reden voor vroegtijdige slijtage of "opruiming". (in Oostenrijk doen ze niet aan paardenrusthuizen, als ze niet meer kunnen werken, gaan ze naar de slager, alle paarden zijn daar slachtdieren)

Ik maak me niet zoveel zorgen om het toontreden..... het zou voor mij geen reden zijn om een paard dat ik heel leuk vind niet te kopen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:45

Jawel smurf, even meer genuanceert. Betuigen betekent in nederland ietsje meer asfalt dan in oostenrijk. Was het hiermaar zo als daar....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:59

Morrie loopt sinds vandaag zelfs met hoefschoenen met z'n scheve voeten
[ITP] Morrie heeft hoefschoenen

In Nederland lopen zo'n 100 Norikers rond waarvan een 20-tal bij een huifkarbedrijf, ze lopen daar veel voor de kar, moeten zwaar trekken en lopen veel op asfalt. Het geeft met de toontredendheid geen problemen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:03

Toontreden kan zeker ernstige belemmering zijn voor de sport van een paard. Hangt af van de mate. Mijn ervaringen met toontreden zijn zeer slecht afgelopen, terwijl diverse dierenartsen, smeden en KWPN bestuursleden gezegd hadden dat het geen probleem HOEFT te zijn, nou ik had ze dus wel.

Hangt sterk af wat je wil. Zou het zeker niet doen als je wilt springen of nog wat wilt bereiden in de dressuur, en dat bedoel ik al boven de L. Kan op scheve belasting van diverse banden rondom de hoef, kogel en knie kan optreden.

Daarbij moet je ook de prijs in rekening houden, bij een relatief goedkoop paard neem je het risico eerder voor lief.

succes met de afweging.