Neusbontje oplossing voor te ruime neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Neusbontje oplossing voor te ruime neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 09:33

Wij hebben een verzorgpaard waar we gisteren voor het eerst het tuig op hebben gelegd om te gaan mennen. Nu zit het hoofdstel helemaal perfect, op de neusriem na. Die is gewoon een stuk te ruim. Ipv de 2 vingers kan je hele hand eronder.

De eigenaresse moest al een nieuwe buitensingel kopen omdat die kwijt was (?), dus ik denk dat ze geen zin had in nog meer kosten, want ze zei dat de neusriem niet echt belangrijk was en meer voor de sier. Normaal wil ze dat alles goed zit, dus dit was een aparte opmerking. Vandaar dat ik denk dat het door de kosten komt.

Wij hebben laatst aan het gewone hoofdstel al een neusriem vervangen aangezien die gebroken was, maar we willen niet teveel grote kosten maken uiteraard, aangezien de spullen verder niet van ons zijn.
Een schoftonderlegger hebben we ook pas zelf aangeschaft, omdat we dat voor het paard prettiger vonden (was ze ook gewend tijdens training bij iemand anders), maar dat is nog iets wat je gewoon mee naar huis kunt nemen mocht het ooit mislopen met de eigenaar ofzo. Een neusriem haal je er niet echt meer af ofzo Lachen

Vandaar mijn vraag, sorry voor deze lang inleiding! Zouden we door er een neusbontje onder te doen een stuk van de ruimte kunnen opvullen? Ik vind het nl. niet echt prettig dat er onder haar neus een stuk hangt, kan ze alleen maar ergens achter blijven hangen ofzo. Wat denken jullie? Is dit een blonde gedachte of zou dit kunnen helpen? Thanks!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:46

Gaatjes erbij in maken. En anders een nieuwe neus riem die wel past.
Bontje voor opvulling is geen oplossing vind ik, je tuigage past of past niet. als het niet past en het is niet passend te krijgen, ja dan zullen ze een nieuwe aan moeten schaffen, maar dit is uiteraard geheel mijn mening.....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:47

Een neusriem zit er zeker niet voor de sier. Als je een te brede neusriem hebt, dan werkt de hefboomwerking van het bit niet meer goed. Het klinkt misschien raar, maar je moet maar eens kijken waar die bakstukken helemaal heen schuiven als je het bit scharniert. Kunnen er geen gaatjes bij geprikt worden, eventueel na wat bijsnijden door een tuigmaker? Dat hoeft niet veel te kosten. Een neusbontje vind ik ook wel een aardige oplossing, maar meer voor tijdelijk.

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 10:04

Wij hadden ook zoiets van er moet een nieuwe komen, maar zij leek niet van plan het te gaan kopen omdat verder alles goed past... En ik wil niet keer op keer nu een dure uitgave doen voor spullen die niet van ons zijn. Alleen als het uiteraard niet anders kan.
Gaatjes bijmaken leek moeilijk, want inderdaad werd de neusriem daarna iets breder. Bijsnijden zou misschien kunnen, maar dat mogen wij uiteraard niet beslissen. Ook zat de neusriem vlak na het laatste gaatjes door een soort passantje die de bakstukken tegen de neusriem aanhoudt zeg maar, dus dan zouden die ook los moeten...
Moeilijk Lachen