Vraag over Boett-hoofdkap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Vraag over Boett-hoofdkap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 20:08

Ik heb dit weekend Samira voor de eerste keer ingepakt met een Boett-deken. & ‘t heeft lang geduurd voor alles op zijn plaats zat & ik alle gespen & riempjes had thuisgebracht :-)

Maar ik zit nog met een vraagje. Namelijk: wat moet je doen met de andere helft van de gespen aan de hoofdkap? Ik ga er (uiteindelijk :-)) maar van uit dat je die zelf op de deken moet (laten) naaien. & Het lijkt mij logisch om die 2 korte riemjes onderaan vast te maken op de rand van het halsgedeelte van het deken, want dat kan ook niet anders. Maar wat met dat langer riempje bovenaan? Het halsgedeelte van de hoofdkap moet onder het halsgedeelte van het deken, maar waar blijf je met dat riempje? Vastnaaien aan de binnenkant van het deken ? Dan zit die gesp tussen de pony & het deken, ergens in de manenkam. Lijkt me niet de bedoeling... Maar ik heb er naar staan kijken tot Samira het kotsbeu was, & ik kom er echt niet uit.

Dus: allerbeste Boett-gebruikers: hoe moet ik dat doen?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:38

jaaa.. hih lekker he al die riempjes Haha!

eens kijken....er aan naaien is wel te doen maar zeker niet noodzakelijk hoor.

ik ga ff alle riempjes en gespen af.
1 aan de bovenkant van het hals stuk. = is dus voor de hoofdkap.
( bij geen gebruik van hoofdkap gewoon niets mee doen)

2 onderkant hals stuk= dat stuk hoord tussen de benen van je paard door en vast gemaakt aan de buik flap ( volg je me nog?)

3 buikflap door een van de vele openningentjes op de rug heen ( kijken welke beter past en zit)

4bil riempjes om been heen en weer vast maken.

ik vind het erg moeilijk om zo ff uit te leggen, hoop ook dat dit een beetje duidelijk is.
mocht het niet duidelijk zijn moet je het maar ff zeggen dan probeer ik het anders Knipoog

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 21:19

kvika schreef:
jaaa.. hih lekker he al die riempjes :D

eens kijken....er aan naaien is wel te doen maar zeker niet noodzakelijk hoor.

ik ga ff alle riempjes en gespen af.
1 aan de bovenkant van het hals stuk. = is dus voor de hoofdkap.
( bij geen gebruik van hoofdkap gewoon niets mee doen)

2 onderkant hals stuk= dat stuk hoord tussen de benen van je paard door en vast gemaakt aan de buik flap ( volg je me nog?)

3 buikflap door een van de vele openningentjes op de rug heen ( kijken welke beter past en zit)

4bil riempjes om been heen en weer vast maken.

ik vind het erg moeilijk om zo ff uit te leggen, hoop ook dat dit een beetje duidelijk is.
mocht het niet duidelijk zijn moet je het maar ff zeggen dan probeer ik het anders ;)


Oef, dan doe ik dat toch al allemaal juist :-) Maar dat is het probleem niet hoor, 'k was er wel tamelijk zeker van dat dat zo moest. Toch bedankt voor de uitleg!

Wat het probleem dan wel is... ik heb ook een hoofdkap, & die moet vastgemaakt worden aan de deken, & daarvoor zijn er 3 gespen (zo van die klikdingen) bijgeleverd, & van elke gesp is de helft al vastgenaaid op de hoofdkap, maar de andere ‘helften’ moeten nog op het deken genaaid worden. Dat naaien is dus nodig om 1. de hoofdkap vast te kunnen klikken & 2. omdat er anders halve gespen aan die kap hangen te bengelen. Maar ik weet van 1 van die 3 gespen niet waar ik ze moet vastnaaien: van die 2 korte riempjes is het wel duidelijk, maar van waar die lange naartoe moet heb ik geen idee (zie ook berichtje hierboven).

Ben ik nog wel verstaanbaar? Ik veronderstel dat degenen die ook zo’n hoofdkap hebben wel zullen weten wat ik bedoel.

Alvast bedankt!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:54

nou dit is nieuw voor mijn hoor!!

ik heb zelf niet zoeen hoofdkap erbij maar ken ze wel.
bij anders mensen.

ik heb nooit gehoord van dingen die nog vastgenaaid moeten worden

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 22:08

Ik heb effe gezocht op internet, & op http://horses.2surf2.com/nl/ezine/zomereczeem.htm lees ik bij stap 4 van het aankleden:
"Maak de kliksluiting aan het lange elastiek van het gezichtsmasker aan het tegenstuk in de slurf bij de schoft vast. Stel de lengte van het elastiek voorafgaande aan het eerste gebruik zodanig in dat elastiek bij het grazen onder een lichte spanning staat.
De elastieken onder de kaken zijn voor paarden met een relatief klein hoofd misschien te losjes. Naald en draad werken wonderen."


't Zal dus toch zo zijn als ik dacht: die kliksluiting moet onder het deken, op de schoft van de pony, komen. Degenen die er meer van weten: corrigeer mij aub, want het lijkt me echt geen goed systeem! Die sluiting zit dan toch in de manenkam?? & als ik dat nu vastnaai (het 'tegenstuk' hangt nu nog niet aan het deken, dus dat zal ik er toch moeten opnaaien?), kan ik het deken dus nooit meer aan doen zonder hoofdkap??