verdoving bij het beslaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

verdoving bij het beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 15:02

Heeft iemand ervaring met een negatieve uitwerking van een orale verdoving?
Mijn paard krijgt voor het eerst ijzers en ze is de laatste tijd goed te bekappen op een voetje na, maar met praam gaat ook dat voetje prima

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:13

Heb ooit 1x een paard twee streepjes sedalin gegeven, en hij viel bijna neer daarvan...ben er wel van geschrokken, heb het nooit weer gebruikt....

Maar, als je hoefsmid warm beslaat kan elk braaf paard daar waanzinnig van schrikken de eerste keer. mijn brave [naam verwijderd] wist niet wat ze zag! Hele maal over de rooie van de rookpluim....

Ik kan me voorstellen dat je bij een al wat nerveuzer paard toch hulpmiddeltjes wilt kunnen grijpen....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 15:23

Mijn hoefsmid heeft het over een half spuitje, hij wil haa zo stil mogelijk hebben, want als ze gaat staan springen is de kans groot dat hij een nagel verkeerd slaat

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

zal eens vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:32

dolce vita moet morgen ook naar de hoefsmid volgens mij verdoven ze haar ook ik kan het vanvond wel even vragen aan angelique.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 15:44

Vraag of je smid er echt rekening mee wil houden dat het een onervaren paardje is op dat gebied. Met mijn (behoorlijk hete) arabier hebben m'n smid en ik het zo gedaan: als laatste van de dag, zodat hij alle tijd had. Eerst bekappen, en een stukje hoef in de brand steken en laten roken. Zo went het paard al goed aan de geur.
Dan een ijzer pakken, en er gewoon een paar keer op slaan rondom het paard. Dat kan je zelf ook oefenen met een stuk staal en een hamer!
Dan het echte beslaan. Veel belonen en geruststellen. De eerste keer is mijn smid 2,5 uur bezig geweest met Ed, erg lang dus. Gelukkig nam mijn smid er echt de tijd voor. Helaas doen de meeste smeden dat niet.

Als je smid er de tijd voor wil uittrekken, dan hoeft het de eerste keer ook niet met verdoving.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 15:51

mijn hoefsmid heeft heel veel geduld met mijn paardje en hij weet dat ze geslagen is dus hij zal haar altijd rustig benaderen.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:07

hoeft niet te verdoven. een paard voelt er nix van, het is hetzelfde als je nagels knippen.
Je pard zal wel heel even schrikken maar dat kan geen kwaad.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:12

Ik gebruik nu bij het stappen van leys muisjes (ventrakil of zo?). dit werkt super leys was redelijk weg gisteren.

Het linke van het super is dat ze in hunlichaam doof zijn maar tussen de oren wakker. Het wil niet altijd zeggen dat dit bij ieder paard werkt.

Ik denk dat hij het gewoon zonder moet proberen en de tijd nemen. De praam bij die ene voet omdoen. Ze moet het toch ooit leren. Ikzou wel even in de gaten houden of het zeiken is of echt angst. Want reken maar dat het merendeel staat te zeiken en weten dat we stoppen als ze een staan te piepen. We zijn eigenlijk allemaal te lief voor onze paarden want niet altijd ten goede komt.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 20:23

bedankt voor de tips!
het is echt geen zeiken, Joty is een goed voorbeeld van een bang paard
ik kan alles met haar bene doen!
ze is door haar vorige hoefsmid geslagen, en dan gaat er maar moeilijk uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:58

Mijn paard is ook bang voor de smid, echt bang. Vooral het nagelen vindt hij verschrikkelijk, tot nu toe is de enige manier geweest om hem sedalin te geven, 6 of 7 streepjes, dan gaat het allemaal wel. Voorheen deed ik het zonder en dan sprong hij dus wel eens omhoog en opzij met een ijzeer dat met 1 nagel vast zat, daar wordt je ook niet blij van.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 23:16

Waarom laat je haar dan beslaan? Ik zou nog even wachten tot ze wat meer vertrouwen in de hoefsmid heeft, zodat ze wat rustiger staat. En anders zou ik vragen of hij haar de 1e keer koud wil beslaan, want die rook is ook niet echt fijn.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 09:33

Ik heb al anderhalf jaar gewacht en geloof me we zijn heel erg vooruit gegaan
het bekappen gaat hartstikke goed op een voetje na, maar met praam gaat ook die prima
vandaar dat ik het nu een keertje wil proberen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 00:35

mijn paard heeft last van een zenuwaanhechting in zijn billen, waardoor ze haar benen niet hoog op wil tillen. Niet handig met bekappen en beslaan dus. We hebben het eerst zonder iets geprobeerd, ging niet. We hebben het met praam geprobeerd, ging niet. Toen hebben we Sedalin geprobeerd en je raadt het al: ging niet.
Nu spreken we voortaan af met de vee-arts en de hoefsmid. Pris krijgt nu voortaan een sedatie spuit van de vee-arts en die wacht totdat ze ziet dat het goed is en dan kan de hoefsmid beginnen. Ook dan blijft de vee-arts nog even kijken en kan dan weg. Het is een heel gedoe iedere keer, maar het werkt. Ze staat er dan gewoon rustig bij te suffen.
Het enige nadeel is dat ze niks mag eten totdat de spuit uitgewerkt is en dus moet of haar stal leeg gehaald worden, of ze moet in de bak, als we zeker weten dat daar geen eten in ligt. Ze kan dan namelijk niet slikken...
Ik vind het voor ons de oplossing, het wordt er alleen wel wat duurder van, maar al dat gestress vind ik erger.