waar habben jullie je hengst vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

waar habben jullie je hengst vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 15:27

hoi ik wil dus misschien volgend jaar min pony laten dekken ligt eraan wat ik na mijn school wil doen, en of het dan ook nog wil, maar het lijkt me nu dus heel erg leuk, wel veel werk, en lang wachten tot dat het weer volwassen is, maar toch.
Maar nou zou ik wel eens willen weten waar jullie je hengst vandaan hebben??
of zijn jullie gewoon naar de dierenarts gegaan, lijkt me zo raar met z'n naad, klinkt ook zo raar.
maar ja even jullie antwoord

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 17:47

wat?! ik begrijp je niet... maar zal het proberen uit te leggen..
Er zijn hengstenhouders in ned. die hun hengsten aanbieden... Je kiest een hengst uit die jij wilt gebruiken... Als het een pony is, is het meestal gebruikelijk dat je merrie naar de hengstenhouder toe gaat en daar wordt gedekt. Na een paar weken laat je dan meestal je merrie scannen om te kijken of ze drachtig is, dit doet de dierenarts wel voor je..
Wanneer je een paardenhengst gebruikt kan er meestal via KI (kunstmatige Insiminatie) bevrucht worden. Er komt dan iemand van de hengstenhouder bij jou thuis en die bevrucht jouw merrie dan met het sperma van de door jou uitgekozen hengst. Dan ga je na een paar weken (18 dagen) weer naar de veearts en die scant.
Is dit antwoord op je vraag of niet?!?!

kuss

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:54

Ik ken geen dierenarts die aan huis aan KI doet maar wij doen het idd via een vrouw die heeft dus allerlei KI op voorraad zeg maar van een bepaald aantal hengsten. die kun je dus van te voren bekijken dmv folders of video, hengstenrapporten en zo. De DA komt daar dan elke maandag (in t fokseizoen) en dan worden de merries opgevoeld, gescant e.d.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:36

KI, dat gaat toch niet met een naald??
Bij ons word het niet eens door de dirernarts gedaan, de sperma wordt gebracht, de eigenaar van de merries insemineert ze zelf (bij ons) en klaar.. meestal zijn z in 1 keer drachtig en dan worden ze wel gescant.
Je hengst kun je gewoon zelf uitzoeken, je kunt bijvoorbeeld naar een keuring gaan of naar een hengstenhouder om hengsten te bekijken, je kunt ook op internet gaan zoeken. Dan kun je met je merrie langskomen om haar te laten dekken en als het niet al te ver weg is wil de eigenaar ook nog wel eens met de hengst langskomen..
KI is trouwens niet echt raar hoor, ik heb het vorig jaar een paar keer gezien dat de merries gedaan werden en ik heb 1 van de merries vastgehouden, ze reageerde bijna niet.
Dekken gaat met een stuk meer geweld.......

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 00:09

Nee KI gaat via een rietje en daar achter zit dan een spuit waar het sperma inzit!!
Er zijn op dit moment overal veel hengstenshows misschien moet je daar dan een keer gaan kijken!!

Pony's gaan ook steeds vaker via de KI dat doet de dierenarts dan of er komt iemand van de hengstenhouderij die dat dan doet er wordt ook nog wel veel natuurlijk gedekt.